Kök
Zqua3: [citat] Precis, typ våtrumsgips i höjd med plastmattan men silikon i skarvarna och spont alternativt någon skiva under. Sen klickgolv över och vattensäkrat skåp med pexslang istället för nuvarande var min tanke.
Fdriver: Jag har 2 frågor och 3st Karlby Valnöt-faner bänkskivor som ska kapas både på längden och bredden. Det följer med 2st 64cm långa kant-lim-remsor per skiva, som täcker två kapade kortsidor. När jag kapar bort 2cm längs med hela skivan så behöver jag täcka hela den öppna spånskiveytan med silikon eller duger det med bara silikon på ytan mellan skivan och kakel? Fråga 2: Kan man
Låset: [citat] Ja, har man inte ett skydd som fyller sin funktion, så gör det bara saken värre.
MarkB: Yes, det var planen. Slutresultat nedan. Tack för svaret.
mpl: Hej! yes de är 50mm. Hål från gamla FRANKE blandare. Skulle helst vilja ha brickor som som är ca 2mm tjocka. Borstat rostfritt. Och de behöver vara ca 60-70 mm i diameter. Finns det någon här med rätt maskin som kan skära fram två sådana annars? tacksam för alla tips!
Rabbithole: Värm och riv bort sedan matoljapå limmet. Jag brukar köra olivolja
BirgitS: Visserligen får man inte fram hålstorleken på Prisjakt men de listar 48 induktionshällar som har en bredd på minst 866 mm och ett djup på minst 488 mm (jag gissade att det var så dina mått ska tolkas, och det du kallar djup kallar de för höjd). https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s426066138 Sen får du gå igenom och kolla hur mycket som de olika hällarna sticker ut utanför
Skoglundskan: Jag har förstått att man kan används sig av Ikeas lådsystem Maximera fortfarande vad gäller bredden men att stommarna nu har annan höjd så man behöver tänka till vad gäller höjdmått på lådorna! Någon som har koll på detta?
Hep: Lund och Göteborg är inte direkt grannar, men om det är nära nog för dig tycker jag du ska titta under skänkes här på sidan. Det finns ett helt funkiskök som väntar på dig där.
optimum: En bild på då jag flytspacklade golvet till köket. Där ser man kylen i hallen [bild]
BirgitS: Så länge som det gäller underskåp som hänger på väggen med bara stödben, dvs. inte en köksö, så går det bra att antingen lägga laminatgolvet ända in till väggen eller bara fram till stödbenen. Man ska inte lägga laminatgolv under köksöar där hela vikten ligger på golvet. Om du har fristående kyl, frys, diskmaskin och/eller spis behöver du lägga laminatgolvet under dem så
BirgitS: Om du vill byta ut alla stommarna så förstår jag inte riktigt varför det är viktigt att veta vem som tillverkade de nuvarande. Jag trodde du vill byta luckor eller byta ut bara någon enstaka stomme.
Byggare12: [citat] Aa inredningen innan var snett spikad men också hängd i bultar från taket.
Plutus: Jag har sett flera glasskivor där fukt har sugits upp bakaom glaset. inte snyggt. jag satte vanlig tapet och klarlackade, fungerade jättebra.
Lopex: [citat] Har du en bild på spis med sten? Antar att du vill ha något mellan den fristående spisen och bänkskivan?
Mollie: Men tack snälla för utförlig beskrivning och t om bilder, väldigt snällt av dig
Hemmakatten: Borde det inte vara Brf som hittar och installerar detta eftersom samma skall göras med alla lägenheter?
Fulkemisten: Nä. det skulle jag inte säga. Det bästa är förstås att bygga upp lackeringen från grunden på en rå luckyta av t ex mdf. Troligen blir det även dyrare att köpa IKEAs och lacka om än att köpa custom-luckor externt.
Patrik Finnberg: [citat] Just i vårat fall valde vi en granit. Men de hade marmor också. Jag tror att man får det man betalar för när det gäller sten. Sen skulle jag nog inte välja att installera den skälv. Den måste ha stöd överallt. Och jämnt underlag. Installatören arbetade med kilar undertill för att få den helt exakt. Sen vet jag inte hur en stenskiva skulle bli tillverkad / levererad från en
NEO_AMiGA: Eico har också dykt upp som en bubblare.
BirgitS: Kan du hitta igen bänkskivan på Ikea? De säljer ju flera olika sorters skivor. Är det trä som man ser nere i hålet?
Taken: [citat] Är nog mer inne på att skruva än att använda lim, den metod som Fibo visar med fogmassa och skruvar tycker jag verkar vettig. :)
T7: [citat] Tack för informationen,får kolla maskiner och prata med Ikea då....
Buskfyggaren: [citat] Så är det, tycker dock att TS frågeställning är lite oklar då hon nämner att bygga en integrerad fläkt i köksskåp eller bygga om systemet för att ha motordriven fläkt. Eller så missar jag något. Finns då tre alternativ; spiskåpa, kolfilterfläkt eller alliancefläkt som jobbar med centralfläkten (vilket jag tror blir krångligt att få till i en BRF).
swirve: Den fina sidan duger bra! Brukar använda den när jag mellanslipar lister vid målning eller vid hårdvaxolja!