Hej!
Jag har tänkt renovera köket och har börjat riva ut det gamla. Idag sitter det plastgolv på golvet men tanken är att riva ut det och sätta dit laminat.
Jag har dock en fundering. När huset byggdes 1989 så lät man plastgolvet täcka upp väggen med ca 15-20 cm så att det är fastlimmat på golvet och en bit upp för väggarna där själva köksinredningen monterats samt även där kyl och frys har stått till idag.
Se bilderna.
Jag antar att plastgolvet täcker hörn och en del av vägg för att minimera skadorna vid läckage. Är det krav att göra så idag? Om man har tänkt lägga laminat kan man inte täcka någon del av väggarna, inte ens där diskmaskinen finns och det är kanske störst risk att den kan börja läcka.
Hur gå tillväga?
Tack på förhand.
Jag har tänkt renovera köket och har börjat riva ut det gamla. Idag sitter det plastgolv på golvet men tanken är att riva ut det och sätta dit laminat.
Jag har dock en fundering. När huset byggdes 1989 så lät man plastgolvet täcka upp väggen med ca 15-20 cm så att det är fastlimmat på golvet och en bit upp för väggarna där själva köksinredningen monterats samt även där kyl och frys har stått till idag.
Se bilderna.
Jag antar att plastgolvet täcker hörn och en del av vägg för att minimera skadorna vid läckage. Är det krav att göra så idag? Om man har tänkt lägga laminat kan man inte täcka någon del av väggarna, inte ens där diskmaskinen finns och det är kanske störst risk att den kan börja läcka.
Hur gå tillväga?
Tack på förhand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det är antagligen anledningen och det är inte ett krav att göra det idag. Men det är förstås bra att ha ett tätskikt eftersom kostnaden för vattenskador i kök har stigit kraftigt de senaste åren. De flesta har ju plastunderlag under diskbänk, diskmaskin, kyl och frys i stället men läs gärna vad Säker vatten skriver om att skydda köket från vattenskador: https://www.sakervatten.se/branschregler/sakra-koket-mot-vattenskadorK Kök2020 skrev:
Ditt försäkringsbolag kan ha information också, typ detta från If: https://www.sakervatten.se/branschregler/sakra-koket-mot-vattenskador
Välkommen till forumet!
Klicka här för att svara