Promiscuos Monkey
Promiscuos Monkey: Jag har köpt ett "blad" perstorplaminat för att göra egen bänkskiva. Det är melerat och i en trevlig gul färg. Jag tänkte använda MDF som skiva och limma på laminatet. Jag tittar på Youtube och där limmar man med kontaktlim. Det ser inte alltför komplicerat ut. Dock vill jag minnas att en snickare nämnde för mig för många år sedan att man måste kontralimma. alltså limma på
0 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Såga först och jag har för mig att det är svårare att få silikonet på plats om skivan redan är oljad (silikonet fastnar inte på en oljig yta).
1 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Börja med att läsa https://www.byggahus.se/forum/threads/hoejder-pa-eluttag-koek.144041/ Är det något mått du fortfarande saknar då?
1 svar · 1,4k läst
micfor
micfor: [citat] Hej Är luckan verkligen lackad? Ser mer ut som en plastfolie på mdf-stomme. Om det är plastfolie går det troligen få bort större delen mha varmluftpistol. Stommen går sedan att måla. /mvh Micke
10 svar · 4,3k läst
·
S
Sannabe: Tack för era svar! Då låter det som att det kan fungera iaf. Det var en rörmokare som kollade på köket som sa att det kanske var ett problem eftersom pumpen på diskmaskinen kanske inte klarar av att pumpa vattnet så lång. Men vi ska kolla med en annan rörmokare också och se vad han säger. Eventuellt kan man dra ett nytt avloppsrör, ska kolla på det.
4 svar · 6,9k läst
J
JayQue: Hej, sprang på denna tråd innan jag installerade vår senaste bänkdiskmaskin. Candy CDCP 8/E. Som verkar fasligt lik den där Logik-maskinen som finns i denna tråd. Förutom att den är rostfri istället för vit. Hursomhelst så kan jag rekommendera en maskin som vår då den ska klara en nivåskillnad på 75 cm mellan lägsta och högsta punkt på avloppsslangen. (Enligt instruktionsboken)
16 svar · 26,7k läst
·
T
toolman77: I just kök slits golvet väldigt t.ex framför diskbänk där man både står ofta på samma plats och dessutom skvätter vatten. Har tidigare haft oljat golv i kök, det blir fläckar av varje vattendroppe som får torka på golvet. Har nu hårdvaxolja som slitits och blivit ful och som inte heller vaxats om i tid Nästa köksgolv blir lackad parkett
2 svar · 7,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Laminatgolv är inte tätt. Dessutom rör det på sig när luftfuktigheten varierar under året så det är viktigt att det kan expandera och krympa.
4 svar · 5,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Sen brukar väl klinker vara för ojämnt för att man ska kunna lägga laminat direkt på. I alla fall om man vill att laminatet ska se snyggt ut och hålla. Välkommen till forumet också!
2 svar · 1,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] "Did you try turning it off and on again?" Såklart det är ett seriöst råd.
3 svar · 5,6k läst
Supernovasthlm
Supernovasthlm: Jag förstår, men nu har vi redan valt Ikea kök. Så vi får kanske montera ihop en del själva för att hjälpa snickaren.
5 svar · 2,6k läst
E
Erik_sommarstuga: [citat] Tusen tack för snabbt svar, Kan jag ta hjälp av en multimeter och mäta fram nollan ?
2 svar · 1,5k läst
·
S
Anonymiserad 137805: Ser mer ut som marmor än kalksten
3 svar · 3,5k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Du kan ju kolla in Villa Karlsson tråden som inspiration https://www.byggahus.se/forum/threads/villa-karlsson.342109/page-17#post-3526906
3 svar · 7,0k läst
D
Daniel__s: [citat] Får bli som du nämnde, känns som det lättaste alternativet
8 svar · 9,6k läst
·
prototypen
prototypen: Hon fäster du väl innan skivan läggs på plats, sedan gör du hack i skåpsidan så fästena får plats. Förstår inte varför du är rädd att såga ur sidorna på skåpen. Jag skulle inte tveka en sekund att sätta hon symmetriskt över två skåp. Protte
8 svar · 4,6k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag kanske missförstår men det funkar inte med en "förstärkningsplatta" under skiva. Antingen egenkonstruerat eller något liknande denna: [bild]
2 svar · 3,0k läst
·
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: Normalt drar man en sträng silikon mot bänkskivan så det borde ju inte synas.
1 svar · 1,1k läst
M
magnu: Börja med att kapa befintlig lucka i överkant. Se till att använda en vass klinga, så kommer det inte att synas. Nytt hål för gångjärnet borrar du med två borr finns för några tior på biltema. Det andra borret ska du slipa bort spetsen på annars borrar du igenom.
1 svar · 6,5k läst
·
Narren666
Narren666: [citat] Vad är det för förutsättningar? Finns det vatten i anslutning till kylen? Isåfall ingen större problem. Behöver mer info för att kunna svara. Dock så är mitt tips att ställa in en kanna vatten i kylen istället. Minskar risken för vattenskador avsevärt.
1 svar · 2,2k läst
D
Daniel 109: Inte helt ovanligt att triackarna ger sig. Det ger det symtomet. Det är delar för några tior, men om du lämnar inden byter de all elektronik och tar ett par tusen för det.
8 svar · 4,5k läst
·
I
InsidersUnited: Om du inte har hittat tillräckligt med inspiration, här är ett fint kök. Jänkarna brukar ju ha hemska kök, men detta är bra ) https://www.houzz.com/magazine/kitchen-of-the-week-organic-modern-style-for-a-chef-and-a-baker-stsetivw-vs~119340206
5 svar · 3,0k läst
·
Leeten
Leeten: Fläcksudden kan både repa och slipa bort färg. Så var försiktig. Jag hade inte använt den på den bänkskivan.
10 svar · 10,9k läst
·
T
Taken: Mitt skydd sticker ut ungefär 5mm framför sockeln, och där fräste jag bort några mm av sockeln för att skyddet ska få plats samt för att ett eventuellt läckage ska kunna ta sig ut så att man upptäcker det.
12 svar · 2,9k läst
D
Anonymiserad 137805: Glöm då inte att limma plasten i framkant efteråt
6 svar · 4,5k läst
·
R
Robert-san01: [citat] +1 på den. Vi har två. En till oljor, vinäger, soya mm. Den andra till extra diskborstar, maskindiskmedel mm.
5 svar · 9,3k läst
·
R
Rolle85: Nä ok bra tack
21 svar · 4,3k läst
·
B
Blondina: Men åh tack!! :) du tänker att det kan vara fel på själva knappen on/ off? Kan man byta den alltså? Har fixat så att den iaf kan diska, men måste ju laga den på riktigt också. Haha jag vet, cylinda e inte bästa grejerna!
4 svar · 850 läst
J
Jocke Best: [citat] Precis, du kan koka vatten även om du lägger dagens samling av reklam mellan häll och kastrull.
53 svar · 21,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.