T
twoody: [citat] Följer man Ikeas instruktioner så blir skåpen raka.
25 svar · 10,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: För vidare förkovran rekommenderar jag följande: Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn Det finns många olika ”guider” mm här på siten.
8 svar · 1,6k läst
·
martinthern
martinthern: [citat] Du menar sätta lister som man sedan ”lägger” hyllplanet på? Blir kanske enklaste lösningen. Så kan man alltid ”dölja” listerna genom att måla dem i väggfärgen. Kan tänka mig att där bl a kommer stå några kokböcker, så det är ju bra om den tål lite vikt.
2 svar · 6,5k läst
·
B
Boan: Kan du inte sätta en radiator någon annanstans i köket som täcker värmebehovet?
11 svar · 5,8k läst
·
C
cameljointen: [citat] ja exakt , man kan göra en ”låda” från överskåpet fram till ventilen. Men det är lågt till tak så den kommer ta mkt rymd...
8 svar · 5,2k läst
·
Fredrik111
Fredrik111: När jag tittar på kolfiltren så har de små kulor i sig, och om jag ställer dem på högkant på det sättet som de är installerade så bildas det små gångar på vissa ställen. Typ gångar på 2x2 mm där luft kan passera helt obehindrat. Ska det vara på det viset? Jag kan alltså titta genom filtret. Jag trodde att kolfilter var nåt som var extremt finmaskigt. De kolfilter jag har stod
9 svar · 7,7k läst
·
PNO
PNO: Jag har gjort dom flera redan föreslagit, dragit diskbänken förbi ett lägre fönster. Men jag ledsnade efter ett tag på skitsamlarspalten och fyllde ut med en bit bänkskiva. Mina fönster öppnas utåt så de fungerar som de ska. Jag fick fräsa ur för fönsterhakarnas öglor i skivans yttre kant. [bild]
7 svar · 9,9k läst
·
P
piko: Ja, med de förutsättningarna hade jag nog kört med expander..
3 svar · 3,6k läst
N
Nissehult22: Jag kan också kommentera Kvik lite. Jag har köpt ett Kvik-kök hos Kvik i Kungsbacka (Stefans Kök & Bad i Kungsbacka AB) och jag håller med. Det låter väldigt bra innan man har skrivit på pappren och betalat förskottet på 50%. Efter detta har det bara varit strul. Eftersom jag har ett vinkelkök väntade jag med att beställa bänkskivan tills stommarna var uppe. Då skulle dom ha 100%
44 svar · 53,7k läst
H
Hanelv: Har precis petat upp ett kök som säkerligen är 2-3 ggr din storlek. Förvisso inte fått på passbitar än. Från det att stommarna åkte upp så har det tagit mig ensam (amatör i sammanhanget) ungefär 60 h att montera allt, utslaget på 3 veckor. Då räknar jag med injustering efter snett golv, tillpassning efter snea väggar osv. Och då har jag åkt många turer till Bauhaus motsv
40 svar · 12,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Man kan ju ta en träskiva typ limfog/hyllplan, såga till och lacka eller beställa en väggskiva. IKEA har tunna väggskivor som bara är 2mm, om man limmar en träskiva mot skåpen vid fönstren kan man sedan sätta tunna väggskivan längs hela ytterväggen för en mer sammahängande helhet.
7 svar · 3,9k läst
·
T
twoody: Om det är Ikea så kan det fortfarande finnas luckor som tillverkas eller i lager
11 svar · 2,9k läst
·
J
Johan456: [citat] Jepp så gör man. Sitter plattorna som de ska då kommer ändå skivan bli förstörd och behöva putsas. Billigast och enklast är att byta skivan.
2 svar · 1,6k läst
M
mysbelysning: Bra info, stort tack. Lägger gärna upp lite bilder under arbetets gång
2 svar · 1,2k läst
A
AndersS: Du måste ändå tänka på sockelhöjden så att det fungerar om du vill använda standard IKEA-lösning. Så rådet är att fokusera på de 82 cm, vill du ha en annan höjd får läsa in dig på vad du själv ev, måste modifiera och anpassa.
6 svar · 3,7k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Jo, men lite hänsyn får man väl ta till att det handlar inte om en stadigvarande vattenbegjuten del...
14 svar · 3,4k läst
·
T
Thermacell: [citat] Jag tror inte den fungerar i dessa hoar. Dom är nästan helt platta.
9 svar · 11,5k läst
·
D
DFYD123: [citat] precis men med de lägre fötterna linjerar det neråt med övriga luckor och uppåt får du sätta passbit.
21 svar · 17,2k läst
·
tttomten
tttomten: Glöm inte tejpa innan du sågar.
5 svar · 8,9k läst
P
Patmark: Förstår, exakt lika då!
9 svar · 4,6k läst
G
Gnodan: Nej ska sätta in nya fönster så de håller tätt samt en friskluftsventil till då med termostat. Kommer att bygga ut om 2-3 år. Och då använda mig av en luft/luft alternativ en luft/vatten och lägga golvvärme med vatten då i utbyggnaden. Ta bort alla element och enbart ha luftvärmepumpar golvvärme samt kakelugn som uppvärmning.
12 svar · 1,2k läst
NEO_AMiGA
NEO_AMiGA: [citat] 40 totalt, ja. velat mellan 40 och 50 men 40 får det nog bli.
15 svar · 10,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det är inte normalt att fogen försvinner när man gör rent den. Har du något foto på hur det ser ut? Men det låter som att ni bör reklamera till den som kaklade.
1 svar · 1,3k läst
S
seniorkonsult: [citat] Kortslutning. Tänkte bara på ledningen.
41 svar · 12,3k läst
·
E
egge80: [bild]
1 svar · 702 läst
·
E
1 svar · 702 läst
·
M
MimmiB: Tror den fanns på IKEA förut.
3 svar · 5,1k läst
·
D
Dr.L: [citat] Gammal? Grohe har fortfarande detta systemet på ett par modeller. man drar av pipen på blandaren sen skruvar man på tappen som pipen är monterad på, faktiskt en riktigt smart lösning där man slipper slangnyckeln.
7 svar · 5,7k läst
·
D
DFYD123: [citat] helt korrekt, tolkade det dock som om det gällde kombinerade kyl/frysar
4 svar · 1,7k läst
Putten
Putten: Både gångjärn och lådskenor i ikea-köken är av märket blum, så du borde nog kunna få det att passa ;) Blumotion är dämpare för mjukstängning, ikeas kök har den finessen.
3 svar · 4,6k läst
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: Man ser inte tjockleken på nuvarande skiva på bilden, men det finns olika tjocklekar att välja på om du vill byta. För att få bort den gamla får du skära med rakbladskniv eller såga bort den med exempelvis ett multiverktyg.
18 svar · 12,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.