Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dubbla diskmaskiner 45 eller 60 cm?

1. BaggenMath
    Medlem · Nacka · 80 inlägg

BaggenMath

Medlem
    Vi tänkte sätta in dubbla diskmaskiner. Min tanke är att ha 60 cm breda och extra höga maskiner för att få in vinglasen.

Fick dock rådet att välja 45 cm maskiner för att de stora blir bara stående och börjar lukt, pga att det tar sådan tid att fylla dem. Personligen tycker jag riktigt illa om 45 cm då de tar upp 50 cm utrymme, kostar lika mycket och är av sämre kvalité (ingen djupare analys utan magkänsla).

Någon som tycker att vi ska satsa på 45:an? Finns det sådana i extra hög formatet?

2. P
    Medlem · Västra Götaland · 763 inlägg

petersson79

Medlem
    Varför dubbla diskmaskiner? Är ni ett fotbollslag eller vill ni slippa skåp att ha porslinet i? ;)

3. BaggenMath

BaggenMath

Medlem
    Vi kommer inte ha så mycket överskåp och tänkte att det är ett bra sätt få undan disken snabbt. Inget fotbollslag än men vi är fortfarande i produktion...

4. BaggenMath

BaggenMath

Medlem
    Jag tycker att det är trevligt med BELYSNING i diskmaskninen. Någon som har ett bra förslag, helst under 10' med följande spec

Extra hög
    Tyst
    med belysning
    Integrerad (helst helt)
    Kan vara både 45 och 60 cm bred, vi behöver ändå två

tacksam för tips

5. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    2 * 45 är ju 90, så det borde väl inte vara något problem.
    Jag har haft både 45 och 60 i hushåll med 2 pers. Faktum är att jag inte tycker att det får plats så mycket mer i 60-maskinen. Ska du ha två kan du nog lika gärna satsa på 45 om de finns extra höga. För det tror jag är en jättebra idé. Helst skulle vi behöva en maskin med två korgar för glas/muggar och en för tallrikar. Det kanske man kan få till med extra hög maskin. Eller som sagt att slippa luta vinglasen.

Belysning däremot, tror jag är något som man både kan ha och vara utan. I alla fall om man har någorlunda vettig belysning i köket.

Tyst är jätteviktigt.

Helintegrerad hade jag på den förra, men valde att inte ha det på den nya. Man har nämligen ingen aning om vad maskinen håller på med eller hur lång tid det är kvar om det inte finns någon display utanpå.

6. M
    Medlem · Funäsdalen · 780 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    Baksidan med 45-maskinerna som jag stött på är den korta armen. En 60-maskin är ju näst intill kvadratisk inuti och armen som spolar vatten räcker ut till alla fyra kanterna. På 45-maskinen måste armen göras kortare och når därför inte fram till fram och bakkant på maskinen.
    Enligt min helt ovetenskapliga åsikt ger det sämre diskresultat.

Att dom kostar lika mycket håller jag inte med om. Snarare att dom är dyrare (aldrig rea) och ett mycket sämre utbud.

Med andra ord inget stor fan av 45-maskinerna ;)

7. BaggenMath

BaggenMath

Medlem
    Jag tog upp frågan om den korta armen diskar sämre senast vi besökte en köksleverantör. Hon påstod att det varit ett problem men att tekniken har förbättrats avsevärt så diskresultatet är detsamma hos 45orna som 60orna.

Låddiskmaskiner: Någon åsikt om dessa? De är dyrare men ganska schyssta. Då kan man ha två "halvor" på var sin sida om diskhon och de hamnar dessutom i bra höjd.

Nackdelen är priset
    .

8. BaggenMath

BaggenMath

Medlem
  9. haavard
    Medlem · Bohuslän · 2 938 inlägg

haavard

Medlem
    Jag har haft Fisher&Paykel i 2-3 år nu. Är mycket nöjd. Snygg, tyst och bra att arbeta med.
    Som bonus får den folk som kommer på besök at wow'a :)

10. Stringfellow Hawke
    Medlem · Stockholm · 1 382 inlägg

Stringfellow Hawke

Medlem
    Electrolux har en ny läcker funktion på sina helintegrerade maskiner, dom projicerar information på golvet, t.ex. tid kvar på programmet. Tror dom kallar det Time Beam.

11. Hemmakatten
    Medlem · 12 243 inlägg
    Vi behöver bara laga en fredagsmiddag så får vi inte plats med allt i diskmaskinen. Under en lördag med bak och matlagning kan vi få köra diskmaskinen upp till 3 ggr. Vi är 2 vuxna, har en 60cm diskmaskin men lagar mycket mat o bakar. Hade varit underbart med 2 st diskmaskiner när barnen bodde hemma, men det vore inte dumt nu heller. Jag hade valt 2 st 60cm. Kastruller, byttor, ugnsfat och degbunkar tar STOR plats.

Så tyst maskin som möjligt är viktigt, som andra redan påpekat. Vår maskin är helintegrerad (dämpar ljudet ännu mer), extra hög och den har en röd punkt som lyser på golvet när maskinen är igång (kan faktiskt vara svårt att höra).

12. Mikael_L
    Medlem · 43 774 inlägg
    Finns det bara plats utan stora kompromisser ska det givetvis vara 2 x 60.

Med 60:
    Större urval, i funktioner och design.
    Bättre pris.
    Rymmer mer och drar inte något speciellt mycket mer ström eller vatten än en 45'a så man kan lika gärna diska när man fyllt den till "45cm bredd" om man vill.

Med 45:
    Inga fördelar, men ovan uppräknade punkter som nackdelar.

Jag tror verkligen på dubbla maskiner, och dessutom på 60's, om det bara finns plats. :)

13. S
    Medlem · 815 inlägg

SkaneErik

Medlem
    Vi är två vuxna som har 45cm-maskin. Det där med diskresultat tycker jag inte man kan klaga på, vår Electrolux diskar åtminstone rent. MEN den rymmer faktiskt ganska mycket mindre än en 60cm. Visserligen drar den något mindre energi så man kan unna sig att köra den oftare, men 60cm rymmer mer än vad den drar mer i energi. Har du plats - köp 60cm. 45 är mest för trånga kök. (den räcker dock förr oss två, vi kör en proppfull maskin om dagen ungefär.)

14. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 504 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Din analys äv 45-centimetersmaskiner är helt rikigt, lägg till ett klart sämre utud bara, plus att det aldrig går at "göra affär" på någon utgående modell. 45 cm är en nödlösning när det inte finns plats, inte mer.

15. E
    Medlem · Skåne · 36 inlägg

E&C

Medlem
    Välj 2st 60-maskiner.
    Gjorde det valet själv för två år sedan och har aldrig ångrat det.

Utöver större utbud & bättre diskkapacitet med 60 jmfrt med 45:surprised:rna så passade 60:surprised:rna in bättre i köksdesignen (åtminstone hemma hos oss)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.