Hej,

Jag har en AEG Favorit Sensorlogic Turbodry som är väldigt gammal. Egentligen borde jag köpa en ny, men jag gillar att laga grejer.

Problemet är att det jag tror är värmeväxlaren, som har ett litet avrinnings/dränerings -rör, släpper ut lite "för" mycket vatten som sedan samlas på botten av maskinen. Detta leder till att frigolitflottören lyfter och triggar ett översvämningslarm som börjar pipa och maskinen verkar fastna och programmet går inte klart. Om jag tar bort vattnet med en trasa och/eller tvingar ner flottören med en pinne, så fortsätter programmet och går klart.

Min teori är att värmeväxlaren (eller om det nu är något annat - se bild) är full med skit, vilket leder till att vatten som egentligen skulle ha samlats i värmeväxlaren - i stället leds ut genom avrinningsröret.

Några andra idéer innan jag börjar riva maskinen?

Mvh
Fredrik
 
  • Diskmaskinens insida med öppen panel, synlig värmeväxlare och avrinningsrör markerat med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredrik_G_ skrev:
Hej,

Jag har en AEG Favorit Sensorlogic Turbodry som är väldigt gammal. Egentligen borde jag köpa en ny, men jag gillar att laga grejer.

Problemet är att det jag tror är värmeväxlaren, som har ett litet avrinnings/dränerings -rör, släpper ut lite "för" mycket vatten som sedan samlas på botten av maskinen. Detta leder till att frigolitflottören lyfter och triggar ett översvämningslarm som börjar pipa och maskinen verkar fastna och programmet går inte klart. Om jag tar bort vattnet med en trasa och/eller tvingar ner flottören med en pinne, så fortsätter programmet och går klart.

Min teori är att värmeväxlaren (eller om det nu är något annat - se bild) är full med skit, vilket leder till att vatten som egentligen skulle ha samlats i värmeväxlaren - i stället leds ut genom avrinningsröret.

Några andra idéer innan jag börjar riva maskinen?

Mvh
Fredrik
Problemet löst. Rensade en av gummislangarna (den stora) till vänster om skvallerröret som det tydligen kallas för. Vips så kom det inte en droppe.
 
P
Alltid den grova slangen vilket även finns i några trådar om tidigare i forumet
 
electroluxaren skrev:
Alltid den grova slangen vilket även finns i några trådar om tidigare i forumet
Japp, det var ett tips från dig från en annan tråd som jag följde. Grymt bra! Men jag undrar om jag är dumsnål som inte köper en ny som har aquastop, mer finesser med rengörningsprogram och grejer ist för att förlänga livet på min gamla maskin..

/Fredrik
 
P
Nej behåll denna för den har mycket högre kvalitet
 
  • Gilla
Fredrik_G_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.