Hej,

Jag har sökt men inte hittat ett matchande topik ännu.

Allt i massivt är ju ganska orimligt ologiskt men som frågan härleder; mindre ologiskt val jämfört med annat :)

Jag tänkte börja gå på olika utställningar och listan är lång. Tar gärna tips om vilka man skall prioritera för att spara på tid. Vit eller ljus vitnyans pigment bara. Inga trendiga färger.

På listan: tibro, hagaköket, Vedum, ballongslöv, marbodal, swenova, kvänum, canadakök. Tips gärna om jag har missat annan intressant aktör.

Allt gott /esam

Ingen aning om vad för kök du spanar efter, men dessa har jag kikat på www.funkiskok.se. De verkar köra massiva stommar.

S
Gå till ett inredningssnickeri som bygger kök. De kan bygga stommarna i limfog (furuskivor) tex istället för melaminbelagd spånskiva. Då kan du få ett Kvänumkök till Marbodalspris ��

J
Vad som är rimligt pris är ju svårt att säga, men vi köpte http://www.araslov.se/ åraslöv kök, efter att ha läst mycket gott på nätet. Massivt i samma prisklass som tex ballingslöv (svårt att jämföra äpplen och päron).

Är rätt omfattande jobb vi gjort i köket och gör det själv, så vi har fått upp skåpen men inte börjat använda köket än. Så hur det håller i längden vet jag inte, men googla hittar du andra trådar om detta. Kundbemötandet är på topp. Grejjorna känns solidare än de flesta kök jag tittat på. Säkert finns andra snickeribyggda kök som är lika bra eller bättre, men detta är det jag kan säga något om.

Efter att känt på "ikea-liknande" kök så blev jag såld på massivkök. Mina föräldrar har ett kanske 20 år gammalt kvänum, jag tror dock inte stommarna är massiva, dock tror jag fronter, luckor, sidor etc är det, det var platsmålat om jag minns rätt. Hur de nya kvänum ser ut idag vet jag inte. De har även ett gammalt kök i sommarhuset som måste vara 40 år, som är snickeribyggt, dock är det inte massiva stommar, utan bara massiva fronter och luckor. Men även detta ser jättefint ut. Så har jag sett MDF/spånkök som tar slut på 15-20 år. Därav tror jag på trä. Men sen handlar det förstås om hur man använder köket, det går säkert att sunka ned ett massivkök också... Men rätt skött tror jag ett massivkök håller i princip hur länge som helst...

• Gilla
Esam
  • Laddar…
Tack för alla tips. Mitt förra kök var en Noblessa som var helt ok tills jag sålde det efter 8 år av aktivt bruk. Men det var inte särskilt väl snickrat och mekaniken var knarrande; behövde ses över från och till. Detta driver mig till en mer massiv erfarenhet och jag instämmer att min läsning går i ditt spår Johan. Lokal snickerier låter som en förträfflig idé även men det ställer krav på kontroll och passning. Jag har en instuderingstid att se fram emot :)

J
Åraslöv bygger moduler efter exakt de mått man vill, så mäter man bara rätt så slipper man allt vad passbitar och elände heter... :D Det gör väl troligen även många andra snickerier. Jag antar att de som är inriktade på kök jobbar med CAD och bistår med underlag etc.

Jag vill görna slippa huvudvärk och detaljstyrning och passning. Kommer nog att inhandla renovering o montering genom samma aktör även. Detta har fungerat som bäst för mig tidigare iom felkällor delas inte mellan flera aktörer. En färdig produkt.

J
Det går nog att beställa både mätning och montering från de flesta aktörer. Jag valde göra det själv för att hålla nere kostnaden...

Vi har köpt kök av Himlekök i Varberg, www.himlekok.se, och dom tillverkar kök både med spånskivor och helt i massivträ. Vi valde tillslut att ha stommar helt i massiv furu och luckor och fronter i ask. Prismässigt blev det något över ex Ballingslöv men sen tillkom även platsmålning till vårt kök vilket gjorde att det blev ytterligare lite mer. Fortfarande klart värt det tycker vi dock!

Vi började med att rita upp ungefär hur vi vill ha det men sen kom dom även hem till oss och kontrollmätte innan köket började tillverkas.

Vi är en stor familj och inte jätteförsiktiga så allt slits med tiden men det är just där den stora fördelen med ,massivträ uppkommer tycker jag då massivträ åldras bättre och får snarare patina mer än att det bara blir slitet.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Alsike och Lidhults via återförsäljare Köksforum i Äspered, ska nog finnas i Göteborg med.

Vi blev otroligt nöjda (Alsike) och det var skönt att de tog total ansvar för allt som el, vvs, måleri, etc om man önskar.

Modernt vitt kök med släta skåpsluckor, svart bänkskiva, öppet fönster och dekorativa ljusstakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt lantkök med svarta bänkskivor, inbyggd spis och skåp, öppen till angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Stilren och fin. Tack för nya tips. Köksö är en essentiell komponent. Vit är tidlös.

Esam Esam skrev:
Stilren och fin. Tack för nya tips. Köksö är en essentiell komponent. Vit är tidlös.
Lite nyfiken hur det gått med köket, har du hittat något? Kanske är det färdigt redan :)

Hej Vilden,
Nej dessvärre. Blev omprioriterad. Nyss renoverat ett badrum och vardagsrum i samma våning. Trappgång med hissinstallation innan jag river hall och kök. Så lite kvar innan.

Esam Esam skrev:
Hej Vilden,
Nej dessvärre. Blev omprioriterad. Nyss renoverat ett badrum och vardagsrum i samma våning. Trappgång med hissinstallation innan jag river hall och kök. Så lite kvar innan.
Då ser vi fram emot några bilder när du blivit klar. Det blir inte alltid som man tänkt. Vi skulle renovera badrum och bygga tvättstuga men blev med sommar hus istället ;)

• Gilla
Esam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.