Hej!

Vi behöver installera någon variant på extern diskmaskinsavstängning då vår armatur inte har någon manuell/mekanisk sådan. Har sett att Oras har en elektronisk variant med sladd som fjärrstyrs via en extern knapp som man tydligen kan placera lite som man tycker. Om man vill ha den mest pålitliga 230V-variant är det då Oras som Ni skulle rekommendera, eller något annat fabrikat med samma funktion?

Tack, etompau!

Dock skulle vi nog vilja få det installerat ganska omgående då vi har rörmokare på plats. Dessutom vore det ju skönt att slippa behöva batteri, varför en nätansluten variant vore att föredra.

Bästa svaret

BirgitS
Ora har ju haft sin i många år och jag kan inte komma ihåg att det har varit några klagomål på den i forumet under de år jag har varit här. Så med stor sannolikhet blir du nöjd med den i alla fall.

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
Både Oras och IKEA's är lika mycket nätdrivna. Dvs, ventilen drivs via en nätadapter och fjärrkontollen går på batteri. Fördelen med IKEA's är att den har inbyggt läckagelarm med avstängning.

Illustration av Oras installation och underhållsguide för en nätadapterdriven ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IKEA
Illustration av olika delar av en nätdriven vattenventil med fjärrkontroll och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
Tack BirgitS och useless!

Jag kollade nog slarvigt vad gäller IKEAs variant och fick därför för mig att den föll i batteri-kategorin som ju även Oras verkar ha en variant av. Det låter ju betryggande som Du säger BirgitS att Oras varit med ett slag.

Karlia
Jag ska själv installera en Oras med utdragbar pip och diskmaskinsavstängning. Min bror har modellen innan som han använt i åtminstone 12 år, så jag hoppas på kvalitet. Även på möjlighet till reservdelar.

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
Jag har en Oras med batteri. Kanonblandare! Batteriet håller i ca två år.
Blandaren är 12år.
När den går sönder köper jag en likadan!

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
Det verkar som om en av skillnaderna mellan IKEAS diskmaskinsavstängning, Knycklan, och motsvarande Oras, är att IKEAS kan man tydligen öppna från mottagarenheten som sitter under diskbänken, och då är den öppen till dess att man stänger av den, medan Oras tydligen bara har två lägen, antingen öppen i fyra eller 12 timmar, beroende på hur länge man trycker på fjärrkontrollen. På Knycklan kan man alltså ANTINGEN välja om man vill sätta på den via den medföljande fjärrkontrollen, och då är vattnet påslaget i fyra timmar, MEN om man väljer att sätta på den via mottagaren under bänken, så är den på till dess att man stänger av den, dvs motsvarande en manuell variant av diskmaskinsavstängning.

Så kan de vara.
Tror att min gamla Oras är på i tre timmar med en tryckning och 12 timmar om man långtrycker på knappen.
Vet inte va IKEAs blandare är för märke i grunden. Jag köper bara kända märken för att lättare kunna hitta reservdelar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ikea har en del bra saker. Men efter att ha köpt förrådshyllor som jag efter ett par år ville komplettera.. Föredrar när reservdelar /serien finns kvar länge, betalar gärna extra för det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B BORNER skrev:
MEN om man väljer att sätta på den via mottagaren under bänken, så är den på till dess att man stänger av den, dvs motsvarande en manuell variant av diskmaskinsavstängning.
Fast om man ska in i ett skåp och stänga av så blir det ju inte av, det finns ju en anledning till att kravet är att avstängningen ska vara ovanpå diskbänken.

• Gilla
Svensson85
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast om man ska in i ett skåp och stänga av så blir det ju inte av, det finns ju en anledning till att kravet är att avstängningen ska vara ovanpå diskbänken.
Nja, man kan ju fortfarande stänga av den från fjärrkontrollen om jag förstod manualen rätt.

BirgitS
Men om man använder fjärrkontrollen finns det liksom ingen anledning att använda mottagaren under bänken över huvud taget. Förutom när batteriet är slut och då är risken att man skjuter upp inköpet av batteriet därför att man kan låta vattnet vara på hela tiden.

Vi har en sådan där knapp och tror den är från Damixa. Vi är nöjda, i alla fall hittills (man skall väl inte skriva för mycket för då händer säkert något...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.