29 465 läst ·
18 svar
29k läst
18 svar
Sätter man kakel direkt på kartonggips ?
Snailman, jag tror du gjorde helt by the book.
Primern är primärt för vidhäftningen förstås, men jag kan tänka mig att den lite hjälpligt också fungerar som ett tätskikt. Ja nu när vi pratar om ett kök, inte badrum.
Men på rå gips så tror jag primer är bättre än att måla. Men jag (kanske Dan J också) blaskar på färg för att det ska se lite trevligare ut och skydda ytan fram till den dagen kakling ska ske.
Primer på färgen är säkert också en god ide, men färgen kanske gör att underlaget inte är lika sugande, samt att jag använde kakellim istället, gjorde att jag vågade skippa primer.
Primern är primärt för vidhäftningen förstås, men jag kan tänka mig att den lite hjälpligt också fungerar som ett tätskikt. Ja nu när vi pratar om ett kök, inte badrum.
Men på rå gips så tror jag primer är bättre än att måla. Men jag (kanske Dan J också) blaskar på färg för att det ska se lite trevligare ut och skydda ytan fram till den dagen kakling ska ske.
Primer på färgen är säkert också en god ide, men färgen kanske gör att underlaget inte är lika sugande, samt att jag använde kakellim istället, gjorde att jag vågade skippa primer.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Tjena. Samma situation. Ska prima en nyuppsatt gipsskiva i kök innan kakling. Jag har detta hemma. Duger det eller bör jag köpa en annan produkt ?
https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhusfarg/mur--och-putsgrund-2000021455
Tack för snabbt svar!
https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhusfarg/mur--och-putsgrund-2000021455
Tack för snabbt svar!
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vid riklig vattenbegjutning i ett kök så har man nog betydligt större problem än att det ska gå fukt i en bakomvarande gipsskiva.Mikael_L skrev:
edit:
Men särskilt om man använder kakellim tror jag det är väldigt onödigt att måla gipset före, om det är omålat.
Med vanligt fix och fog så blir det inte vattentätt, vid riklig vattenbegjutning en stund så har ju fogen och fixet sugit i sig vatten, och gipsskivan börjar ju bli lite fuktig så småningom.
Men kakellimmet har jag en känsla av att det agerar även fuktspärr.
Finns ingen som helst anledning att fuktskydda bakom kakel i ett kök och har man rivit ut den mängden gamla kök som bl.a jag själv gjort genom åren så inser man att primer borde totalförbjudas i kök också...
Det sitter tillräckligt hårt ändå för att hänga kvar sin livstid.
Dessutom kan tilläggas att överallt där det sitter gammal färg så MÅSTE färgen bort innan fuktskydd, spackling, primer, kakelsättning etc. för att garantera att sen inte fixet drar med sig färgen och släpper, så att måla väggen innan kakelsättning begriper jag inte att man ger sig på överhuvudtaget.
Klicka här för att svara