Vi bor i Östergötland som ni ser på mitt användarnamn, och alla som varit där vet att vattnet är extremt hårt och kalkrikt. Hursomhelst, vi har en gammal diskmaskin, men den funkar och gör sitt jobb. Dock upptäckte vi för några veckor sedan att alla träbestick (tex smörknivar i trä) men även en del saker i plast plötsligt blivit helt vita och "torra" i diskmaskinen. Märks t.o.m på vissa kastruller att de har fått en vit kalkig yta. Detta kom alltså i princip från en dag till en annan. Jag har försökt att göra rent alla filter jag hittar i maskinen, men det känns inte som att det är problemet. Vad tror ni detta beror på?
 
Fyllt på salt?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fyllt på salt?
Alltså det här med salt i diskmaskin... vart gör man ens det? Läser man på påsen med disktabletterna så ska det ju ingå allt i dem. Svaret på din fråga; nej, jag har aldrig fyllt på salt och vi har bott i kåken sen oktober -18.
 
Brukar finnas ett lock någonstans inuti maskinen, på mina har det inte varit på luckan utan längre in.
Slutsköljning görs med rent vatten, dvs tabletten har inte påverkat vattnet.

Beroende på hur ofta ni kör maskinen kanske det inte är omöjligt att saltet räckt så länge.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Brukar finnas ett lock någonstans inuti maskinen, på mina har det inte varit på luckan utan längre in.
Slutsköljning görs med rent vatten, dvs tabletten har inte påverkat vattnet.

Beroende på hur ofta ni kör maskinen kanske det inte är omöjligt att saltet räckt så länge.
Vi kör den i snitt 1 gång/dag så det känns smått otroligt.
Skickar bild på luckan, har aldrig fyllt på något i de små facken, har bara lagt tabletten i det stora facket och sett glad ut.
 
  • Diskmaskinslucka öppen med osanvända fack och en diskmaskinstablett i det stora facket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, längre in i maskinen, på botten eller sidan.

Men ja, jag håller med, låter som att den borde hunnit ta slut en bit tidigare, men vi kör nog också maskinen en gång om dagen och det tar nog nästan ett år mellan gångerna vi behöver fylla på.
Oftast märker jag att det är dags innan maskinen varnar genom att glasen blir lite kalkiga.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I vår maskin är det ett plastlock, något mindre än en snusdosa, på botten av maskinen.
Jag fyller på några gånger om året.
 
K knipo skrev:
I vår maskin är det ett plastlock, något mindre än en snusdosa, på botten av maskinen.
Jag fyller på några gånger om året.
Vi har ingen sån lucka i botten... Jag får felsöka mer sen när jag inte har en uttråkad bebis på armen.. Tack för era svar så länge!
 
Det brukar dessutom finnas en inställning för hur hårt vatten man har, som då påverkar saltförbrukningen.
 
Vad är det för maskin du har?
Ta en bild på klistermärket där serie/modellnr sitter.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi bor i Östergötland som ni ser på mitt användarnamn, och alla som varit där vet att vattnet är extremt hårt och kalkrikt.
Beror nog på var i Östergötland du bor och vilken vatten leverantör du har,
Linköpings dricksvatten är mjukt, 3 dH och justerat pH-värdet till 8.0 - 8.5.

Mvh
C
 
K knipo skrev:
Vad är det för maskin du har?
Ta en bild på klistermärket där serie/modellnr sitter.
Maskinen är från när Jesus gick i kortbyxor, men när utgifterna hopar sig så tar det emot att byta ut en fungerande maskin.
 
  • Gammal diskmaskin med typskylt och disk synlig inuti, text "Made in Germany" och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Beror nog på var i Östergötland du bor och vilken vatten leverantör du har,
Linköpings dricksvatten är mjukt, 3 dH och justerat pH-värdet till 8.0 - 8.5.

Mvh
C
Jaha, så är det kanske. Bor i Mjölby men är född och uppvuxen i västra Sverige där det är mjukt vatten.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jaha, så är det kanske. Bor i Mjölby men är född och uppvuxen i västra Sverige där det är mjukt vatten.
I Mjölby kommun ligger vattnet från Högby vattenverk på 8-9 °dH – vilket räknas som medelhårt vatten
 
C Christoffer L skrev:
I Mjölby kommun ligger vattnet från Högby vattenverk på 8-9 °dH – vilket räknas som medelhårt vatten
Ojoj, då vill jag inte prova på hårt vatten.. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.