Vi bor i Östergötland som ni ser på mitt användarnamn, och alla som varit där vet att vattnet är extremt hårt och kalkrikt. Hursomhelst, vi har en gammal diskmaskin, men den funkar och gör sitt jobb. Dock upptäckte vi för några veckor sedan att alla träbestick (tex smörknivar i trä) men även en del saker i plast plötsligt blivit helt vita och "torra" i diskmaskinen. Märks t.o.m på vissa kastruller att de har fått en vit kalkig yta. Detta kom alltså i princip från en dag till en annan. Jag har försökt att göra rent alla filter jag hittar i maskinen, men det känns inte som att det är problemet. Vad tror ni detta beror på?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 672 inlägg
Fyllt på salt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 672 inlägg
Brukar finnas ett lock någonstans inuti maskinen, på mina har det inte varit på luckan utan längre in.
Slutsköljning görs med rent vatten, dvs tabletten har inte påverkat vattnet.
Beroende på hur ofta ni kör maskinen kanske det inte är omöjligt att saltet räckt så länge.
Slutsköljning görs med rent vatten, dvs tabletten har inte påverkat vattnet.
Beroende på hur ofta ni kör maskinen kanske det inte är omöjligt att saltet räckt så länge.
Vi kör den i snitt 1 gång/dag så det känns smått otroligt.13th Marine skrev:
Skickar bild på luckan, har aldrig fyllt på något i de små facken, har bara lagt tabletten i det stora facket och sett glad ut.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 672 inlägg
Som sagt, längre in i maskinen, på botten eller sidan.
Men ja, jag håller med, låter som att den borde hunnit ta slut en bit tidigare, men vi kör nog också maskinen en gång om dagen och det tar nog nästan ett år mellan gångerna vi behöver fylla på.
Oftast märker jag att det är dags innan maskinen varnar genom att glasen blir lite kalkiga.
Men ja, jag håller med, låter som att den borde hunnit ta slut en bit tidigare, men vi kör nog också maskinen en gång om dagen och det tar nog nästan ett år mellan gångerna vi behöver fylla på.
Oftast märker jag att det är dags innan maskinen varnar genom att glasen blir lite kalkiga.
Beror nog på var i Östergötland du bor och vilken vatten leverantör du har,MariaiÖstergötland skrev:
Linköpings dricksvatten är mjukt, 3 dH och justerat pH-värdet till 8.0 - 8.5.
Mvh
C
Maskinen är från när Jesus gick i kortbyxor, men när utgifterna hopar sig så tar det emot att byta ut en fungerande maskin.K knipo skrev:

