Kök
Krish: Could you kindly tell me where to buy this both types of laminates in Sweden.I'm planing to build my own counter top. Tanks! /Krish
Anonymiserad 137805: du kommer troligen inte kunna utnyttja full effekt från denna fläkt om du skall gå ned i rör dimension + det faktum att du kommer få fler böjar då du flyttar i sida. ljudnivån kommer oxå att öka när motorn får jobba hårdare mot en trängre kanal. skorsten ingår inte i denna men väl kolfilter? så vill du ha den rostfria förlängningen som syns på bilden och täcker själva
Hendrup: Hej, Är i startgroparna för att göra om vårt kök. Köket kommer vara ett Kvik Mano med vita luckor och ”cement” skiva laminat. Samtliga vitvaror kommer att vara i rostfritt. Vi har haft tankar åt ”industri/storkök” när dessa inhandlats. Vi omger inte ha kakel utan väggen kommer att målas med en rostfri skiva på vägg vid spisen. Så skala på sakerna i kök blir
BirgitS: Det behöver finnas lite avställningsyta mellan en häll och en vask så att man kan dra en panna åt sidan, så inte direkt bredvid varandra som i ett av förslagen. Vill man att barn i mellanstadieåldern ska kunna använda mikron själva så bör man inte ha mikron i ett överskåp. Sen tycker jag väl att alla köken är rätt opraktiska för att det är långa avstånd mellan så mycket,
johanlund77: Tack för svar, jag ska testa att byta koppling + installera ballofix!
arneri68: Om du tänker på metallbeslagen så tror jag att de sitter med expanders. Bör gå att vika dem och sedan dra ut expanderdelen. Fråga Ballingslöv om du är osäker.
hscn: Försvinner garanterat med polermedel som innehåller polerlera. Ex. https://www.jordklok.se/sv/articles/1.96.3191/universal-allputsmedel-300-ml?gclid=EAIaIQobChMIrpav_62E6QIVyeeaCh12IQaiEAQYAiABEgLxbfD_BwE
tttomten: Jag tror att @Krilleman och jag är överens om att lösningen i inlägg #12 är ok. O Krilleman kan du lita på, han är kompetent!
richard123: [citat] Själva dosan sitter i (lätt?) betong och sladden leder in i ugnsutrymmet där det sitter en klart mer mordern pryl som splittar till spis och ugn. Bakskivan ryker om DM ska dit. Men om du syftar på där sladden går in till ugnutrymmet så har du helt rätt. Den tar ca 10 mm från djupet. Det är ju goda nyheter men ska utforska alternativa placeringar lite till (men ber antagligen
pellewino: En sak som slog mig: Är det så att denna maskin ska sas börja med att pumpa ur vatten? I så fall kan det ju bero på själva pumpens funktion eller?? När jag testkörde med att manuellt hälla i vatten, så funkade ju själva diskningen, men sen pumpade den inte ur vattnet. Mao kan det ha med denna utlopps pump att göra att den inte kommer vidare???
arneri68: Hur fräsch en häll håller sig beror säkert mycket på hur de sköts och om stekpannorna har levt ett hårt liv. Vår Husqvarna är 20 år och är så gott som repfri. Rengörs efter varje användning. [bild]
arneri68: När jag bytte ut vår Huqvarna mot en Bertazzoni fick jag höja ugnen 6 mm för att lådan under skulle gå fri. Micron lyftes motsvarande. Lyckligtvis finns en passbit ovanför micron som enkelt kunde anpassas. Italienska manualer lämnar mycket att önska.
Blejdarn: Jag behöll plåtbänken, den tål heta saker och kanterna gör att eventuell vätska rinner ner i hon och inte golvet. Induktionshällen känner att plattan inte har en kastrull och stänger av värmen och efter några minuter stänger av helt och hållet. Rättare sagt, en induktionsplatta har ingen värme i sig själv, den värmer kastrullen med magnetism. Finns inget magnetiskt på plattan
luvil: japp jag har varit i kontakt med Marbodal och dom hade inte något sådant kvar.
arneri68: [citat] Snyggt kök och tack för bilden! Dual burner verkar vara en bra idé. Får fundera lite till om det är gas eller induktion som passar oss bäst. Utan tvekan är induktion enklast att installera och rengöra, men det verkar fortfarande finnas hällar som fungerar mindre bra trots höga prislappar.
BengtH: En side-by-side är oftast djupare än en "vanlig" frys, så kolla att du har utrymmet så den inte sticker ut.
Janus82: [citat] Vad heter den sortens massa? Annars så bör väl en tilltagen tätning av cement hålla emot brand utan problem? Jag tänker mig att man sticker in spiroröret 20-30 cm och därefter packar in cement ca 10 cm in så ska det vara riktigt tätt. Självfallet så ska allting därefter kläs i en brandsäker nätmatta.
Buskfyggaren: [citat] Hmm, nej, luckan överlappar med luckan till vänster, även med gångjärnen fullt justerade till höger.
Sir Duke: [citat] Lite sent kanske - men montera själv i stället!
yuphin: Säg även att det fanns jättesmidiga trappkärror på batteri där man enkelt gör jobbet själv. Men då ska man ha flyttfirma :)
AndersS: Finns några trådar om hur man kan göra, här är en https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-man-ha-3-8cm-skiva-i-ikeakoek-med-spis-och-haell-i-samma-modul.336594/
wildeside: [citat] Tyvärr har inte IKEA(whirlpool fått någon lysande kritik på deras vitvaror som är en riktig budget vara och borde inte ens få säljas.
KnockOnWood: Inga som helst problem med köksfläkten på vilken yta som helst skulle jag vilja hävda! Hos oss har vi kakel som stänkskydd 50 cm upp från bänkarna. Där ovanför vitvaxoljad träpanel. Inga som helst tecken på smuts eller missfärgningar på panelen efter 10 år! [bild]