Hej alla!
Vi har byggt ett nytt kök med ekbänkskiva. Har behandlat skivan 3 ggr med Herdins köksbänkolja, men tycker ytan fortfarande känns känslig för väta. Lämnas en droppe på bänken så har man en ful fläck där.
Så har några frågor till er på forumet!

- Ska jag lägga på fler behandlingar av köksbänkoljan? En misstanke kan ju vara att att bänken inte är mättad..

- Min färghandlare bad mig använda linoljesåpa för underhållsrengöring. Det lät i mina öron helt galet då köksbänkoljan innehåller linolja, lika löser lika eller? Har använt 5 ml till 0,5 L, och anar lite att oljan löser ut, fått några partier som är något blekare. Hur ska en ekbänkskiva rengöras dagligen egentligen?

- En vän tipsa om vaxolja. Hur fungerar det? Ska jag applicera det ovanpå befintligt oljad yta? Om bänken måste underhållas, lär man slipa trärent då för att både få på köksbänkolja och sedan vax ovanpå det?

Tack för toppenforum! :D Nytt kök med grå skåp och ekbänkskiva, vita kakelväggar, inbyggd spis och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karlia
På landet har vi ekskivor som vi oljar in. Det blir vattenfläckar så vi får vara försiktiga med spill - torka direkt med fuktig ej blöt trasa. Å andra sidan ser den ok ut efter 30 år men då har vi slipat den några gånger.

Du kan säkert få bättre svar av någon annan. Även om jag tycker det är fint med ek föredrar jag min granitskiva i stan, den kan jag slabba ner och ställa varmt på utan att vara orolig.

• Gilla
Surströmming91
  • Laddar…
G
Osmo eller Saico hårdvax. Helmatt eller sidenmatt. Först ett supertunt lager. Våtslipa med 400 dagen efter försiktigt , sen ett supertunt lager till. Den kan du spilla rödvin till dagen efter eller ställa konservburkar i fukt iti timmar utan att det blir fläckar.

• Gilla
Surströmming91
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Osmo eller Saico hårdvax. Helmatt eller sidenmatt. Först ett supertunt lager. Våtslipa med 400 dagen efter försiktigt , sen ett supertunt lager till. Den kan du spilla rödvin till dagen efter eller ställa konservburkar i fukt iti timmar utan att det blir fläckar.

Tror du jag behöver slipa ner bänken igen?

G
Räcker troligen med en lätt våtslipning.

• Gilla
Surströmming91
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.