Hej,
Jag har rengjort köksfläkt och märkt att det inte finns någon utväg för luft/lukt. Köket är renoverat av förra ägaren och köpt enligt dem från Ikea. Min fråga är: ska det vara så här? Eller har förra ägare missat göra ventilationshål ut!?

Om jag vill göra ett ventilationshål ut genom vägen själv finns det särskilda krav? Råd mottags gärna!
Köksfläkt monterad utan uppenbar ventilation till utsidan, mot kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt monterad på vit kakelvägg utan synlig ventilation, flexibel slang hålls av en person.
Skapa konto
Köksfläkt utan synbart ventilationshål monterad mot en vit kaklad vägg under ett sluttande vitt tak.
Skapa konto

Tack på förhand

Gissningsvis är det kolfilter i fläkten, inget konstigt då att luften går tillbaka in i köket. Utsug är bättre men inte alltid möjligt, är det ett hus eller lägenhet? I äldre lägenheter är det i princip alltid så för ventilationskanalerna är inte byggda för att fläktar ska vara direkt anslutna till dom.

Något många inte vet/missar är att tillverkarna rekommenderar att man byter kolfiltret flera gånger om året för att kolfiltret ska fungera.

• Gilla
Mohanad Noman
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Gissningsvis är det kolfilter i fläkten, inget konstigt då att luften går tillbaka in i köket. Utsug är bättre men inte alltid möjligt, är det ett hus eller lägenhet? I äldre lägenheter är det i princip alltid så för ventilationskanalerna är inte byggda för att fläktar ska vara direkt anslutna till dom.

Något många inte vet/missar är att tillverkarna rekommenderar att man byter kolfiltret flera gånger om året för att kolfiltret ska fungera.
Tack för svaret

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.