2 039 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Plywood + gummiduk under diskbänk
Ska renovera en gammal rostfri diskbänk och bland annat sätta en ny skiva under hela för att den ska bli stabil (nu är det bara en ram av trä).
Funderade då på om jag skulle ta en 15mm plywood och limma en 3mm gummiduk på plywooden och sedan diskbänksplåten ovanpå.
Tänker att det borde ge ett något mer dämpat ljud när man ställer/tappar/välter något på bänken? Vad tror forumet, ger det någon fördel att krångla till det lite extra? Eller är det dumt på något sätt?
Funderade då på om jag skulle ta en 15mm plywood och limma en 3mm gummiduk på plywooden och sedan diskbänksplåten ovanpå.
Tänker att det borde ge ett något mer dämpat ljud när man ställer/tappar/välter något på bänken? Vad tror forumet, ger det någon fördel att krångla till det lite extra? Eller är det dumt på något sätt?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, det vet jag inte om det är någon idé att göra.
Vår diskbänk, installerad för tio år sedan med troligen tillverkad mycket tidigare,
har en porös träfiberskiva limmad under sig på de plana ytorna till höger och vänster om vask och diskho.
Men vad det gör för skillnad vet jag inte.
Vi står aldrig och arbetar på/vid diskbänken, utan den är full av vattenkokare, bfödrost, smörgåsgrill, diskställ och använt porslin.
När vi arbetar i köket gör vi det vid en rejäl laminatbänk.
Vår diskbänk, installerad för tio år sedan med troligen tillverkad mycket tidigare,
har en porös träfiberskiva limmad under sig på de plana ytorna till höger och vänster om vask och diskho.
Men vad det gör för skillnad vet jag inte.
Vi står aldrig och arbetar på/vid diskbänken, utan den är full av vattenkokare, bfödrost, smörgåsgrill, diskställ och använt porslin.
När vi arbetar i köket gör vi det vid en rejäl laminatbänk.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det kommer nog funka men det ökar också risken för bucklor. Undrar om det inte räcker att hellimma med typ mjukfog typ BT Multibond? Så länge det är hellimmat bör det inte bli burkigt iallafall
Har precis installerat en nytillverkad 3,3 m lång rostfri diskbänk/bänkskiva där det är en ca 18 mm tjock fukttrög spånskiva limmad under hela (dubbla lager i kanterna). Har än så länge bara slamrar med verktyg mot den, men upplever den som klart tystare och mer solid än dess äldre föregångare. Tror således att massa är viktigare än att blanda in mjuka material, varför spånskiva borde vara ett bättre val än plyfa.
Klicka här för att svara