25 914 läst ·
23 svar
26k läst
23 svar
Bänkskiva i marmorlaminat - kan det någonsin bli snyggt?
Falsk imitationslaminat är inte snyggt, tyvärr. Vare sig den ska likna sten eller trä. Ett eget icke efterapande mönster krävs för att det ska vara snyggt. Vi har en köksö, en badrumsbänk och en tvättstugebänk i helvit laminat, jättesnyggt och ärligt.
Men visst finns det massiva träskivor att köpa för en billig peng på byggvaruhusen. Kanske finns det inte så långa som ni vill ha. Men bryt då av med en bit sten tex vid spisen som avställningsyta och på något annat ställe med en bit för bakning. Går garanterat att ordna så det blir snyggt.
Men visst finns det massiva träskivor att köpa för en billig peng på byggvaruhusen. Kanske finns det inte så långa som ni vill ha. Men bryt då av med en bit sten tex vid spisen som avställningsyta och på något annat ställe med en bit för bakning. Går garanterat att ordna så det blir snyggt.
Redigerat:
Ni är så kloka! Tack för att ni får mig att inse det jag redan vet - marmorlaminat KAN inte bli snyggt.
Är nu tillbaka på ruta ett, vilket innebär Marbodals laminat Gomera. Kanske inte helrätt, kanske lite tråkigt men det är i alla fall inte HELFEL.
Är nu tillbaka på ruta ett, vilket innebär Marbodals laminat Gomera. Kanske inte helrätt, kanske lite tråkigt men det är i alla fall inte HELFEL.
Försökte googla på Gomera men hittade inget. Är det Marbodals? En laminatskiva ska absolut inte ses som ett andrahandsval. Vi valde mycket aktivt vår laminatbänkskiva till köksön och vi hade kunnat köpa en annan skiva om vi velat men laminat är som sagt snyggt med rätt mönster och rätt placerat.
Många anledningar:
Huset står i andra ändan av Sverige och vi är där en gång varannan vecka och kollar upp renoveringen. Finns inte riktigt tid att varken gjuta eller att riskera att något går fel. Blir det inte bra så står vi där utan bänkskiva och hantverkarna spatserar ur huset.
Dessutom handlar det om sammanlagt 10 meter i 4 olika bitar.
Orkar inte ens tänka tanken på att börja göra ens formar till detta.
Men tanken har slagit mig! Lite lätt innan jag viftade undan den.
Huset står i andra ändan av Sverige och vi är där en gång varannan vecka och kollar upp renoveringen. Finns inte riktigt tid att varken gjuta eller att riskera att något går fel. Blir det inte bra så står vi där utan bänkskiva och hantverkarna spatserar ur huset.
Dessutom handlar det om sammanlagt 10 meter i 4 olika bitar.
Orkar inte ens tänka tanken på att börja göra ens formar till detta.
Men tanken har slagit mig! Lite lätt innan jag viftade undan den.
Ja, det är Marbodals skiva.
Efter att ha sett den på Marbodal googlade jag lite och hittade en blogg där en tjej byggt ett IKEA kök med Gomera som bänkskiva:
http://villarut.blogspot.se/search/label/Kök
Ser OK ut.
Mitt förstahandsval är absolut en riktig marmorskiva. Nu finns inte pengarna till det och laminat känns egentligen helt OK. Har bara inte kunnat släppa jämförelsen med en marmorskiva.
Det här blir bra nu tror jag!
Efter att ha sett den på Marbodal googlade jag lite och hittade en blogg där en tjej byggt ett IKEA kök med Gomera som bänkskiva:
http://villarut.blogspot.se/search/label/Kök
Ser OK ut.
Mitt förstahandsval är absolut en riktig marmorskiva. Nu finns inte pengarna till det och laminat känns egentligen helt OK. Har bara inte kunnat släppa jämförelsen med en marmorskiva.
Det här blir bra nu tror jag!
Tittade i bloggen. Bänkskivan ser riktigt fin ut.Den ser ut att vara lite åt det varmgråa hållet vilket passar bäst tycker jag i det kök ni har. När det gråa har för mycket blått/rött som går åt det kalla och lite lila hållet är den svår att passa i ett kök om man inte har en kall färgskala. Tror säkert att ni kommer att bli nöjda.
Men bara för att du så gärna vill ha marmor; kan ni inte passa in en liten bit sådan i köksbänken? Nog skulle det passa med en 60-100cm bred bit nånstans i alla dina 10 meter. När vi renoverade badrummet i förra huset fick jag tag på två "spill-bitar" Carrarramarmor (till 2 bänkskåp) hos Valter Eklunds stenfirma i Vällingby för en billig penning. De har (eller hade iaf) en stor bakgård där man kan hitta alltifrån små till större bitar. Skivorna betalade jag faktiskt inget för men däremot tillsågning i rätt mått och slipning av kanter.
Men bara för att du så gärna vill ha marmor; kan ni inte passa in en liten bit sådan i köksbänken? Nog skulle det passa med en 60-100cm bred bit nånstans i alla dina 10 meter. När vi renoverade badrummet i förra huset fick jag tag på två "spill-bitar" Carrarramarmor (till 2 bänkskåp) hos Valter Eklunds stenfirma i Vällingby för en billig penning. De har (eller hade iaf) en stor bakgård där man kan hitta alltifrån små till större bitar. Skivorna betalade jag faktiskt inget för men däremot tillsågning i rätt mått och slipning av kanter.
Naturligtvis är riktig sten bäst, speciellt i ett fritidshus där fult och kyla troligtvis råder under en större del av året.Akahigi skrev:
laminat i alla dess former tenderar att lossna och krypa loss och krulla sig.
men om man inte räds lite arbete är ditt förslag en väldigt bra lösning.
Klicka här för att svara