Kök
Oskar81: Färdigt. Blev ingen färg utan jag körde med ultramatt golvlack istället. Klarglas som stänkskydd.
marie60: Skall byta luckor på en gammal ikea stomme. Kan inte från ikea få fram mått på deras gångjärn. Hoppas någon snäll själ kan hjälpa mig. Vet någon hur stort hålet behöver vara (35mm? 25mm?) för gångjärnen utrusta, komplement och hjälpa. Och hur djupt är hålet? Funderar på att borra egna men osäker om luckan inte är tillräckligt tjock. Har även gamla gångjärn. Kan man ha
Leif i Skåne: Det kan ha varit en gammal 3 fas + jord. För att ändra till 2 X 230V+N så lånar man en fasledare om det är svårt eller omöjligt att dra nya 2,5 mm² i befintligt rör. Dock bör man använda en kopplingsdosan i stället, då Perilex bör / skall vara fullkopplad.
chajon: Fick inte riktigt ihop det och kunde se framför mig hur det var kopplat men nu är den äntligen loss! Tack för hjälpen bägge två!!
Bassrunner: Autosol har jag använt för att få bort repor i diskbänk. Visst är det lite gnoende, men det funkar. Möjligtvis kan det bli lite väl blankt, men det blir ju nya repor så småningom.
Vildebill: Hej! Testat i princip allt nu! Aceton/yes med vit scotch brite. Pastametoden. De mörkare partierna/fläckarna försvinner ej! Det är uppenbarligen inte fett då fläckarna är på platser där fett inte hamnat i den utsträckningen. Tvättar alltid av skivan efter matlagning dessutom Är materialet förstört? Finns det något sätt man får bort de mörkare fläckarna?
KnockOnWood: Det är inte lätt med alla delar och skarvar. Och ibland måste man kanske montera isär för rengöring. Så här såg mitt diskbänksavlopp ut nedplockat oktober 2017: [bild]
Ellkvist: Gammal tråd men jag söker också alternativa planlösningar på Villa Dalarö från Ahus Funderar på att bygga Dalarö men är inte 100 nöjd med planlösningen kök-vardagsrum. Skulle vilja ha en mer öppnare planlösning på just köksdelen och vardagsrum. Stort tack på förhand till alla som tar sig tid att hjäkpa till här! //Daniel
jendapen: Har en burk Osmo hårdvaxolja som stelnat, går den är rädda eller måste jag köpa en ny burk?
KalleKe: Lyfter upp denna gamla tråden, här är det med ikeas nyare kök? Passar vanlig micro i dessa eller använder ikea fortfarande lite egna mått? Tänkte slänga in en Husqvarna micro i en Ikea inbyggnadsstomme
EB2: [citat] Ja, det kan man lugnt säga. Satte dessa på ett sideboard som är ganska långt och det gick väl på 10 000 kr (inkl. ben och beslag) men det ska stå väldigt synligt i huset så det fick vara värt det. Dessutom var det svårt att hitta andra sideboards av den längd som vi ville ha.
gjores: Hej, jomen det är liksom specialbeställningar. Och tyvärr så var jag dum nog att ange de exakta måtten som jag ville ha.
hscn: [citat] Sitter högst upp mot taket inuti en spiskupa som idag får betraktas som ”fake”. Den är inte behandlad, syns bara om man böjer sig. Tror inte att det är något hinder att måla eller putsa om man vill.
andhul0301: Hej! Jag har precis samma fundering som du men jag undrar om det är en idé att gjuta in diskhon i betongen... Då slipper man ju kanten..? Någon som har prövat?
betula: Kupighet styrs av fukten i trät, det är mycket viktigt att virket är ordentligt torrt ca 8%, i Norrland ca: 7%, Köp en billig fuktkvotsmätare och kontrollera detta innan du börjar limma samman stavarna. Är virket fuktigare kan det torkas inomhus men det kan ta månader innan det blir rätt. Vågighet beror på årsringsorientering och inomhusklimat men styrs i praktiken främst av
Natsu: [citat] Slutade med att jag lödde dit kablar samt Deans-kontakt så att det går att ta loss. Har testat köra några program och den har fungerat prima, ska dock givetvis ha uppsikt på kontakterna.
Kanintemycket: Hej. Jag har haft problem med att vattenlåset inte släpper efter vatten i min diskho, när jag kör diskmaskin trycker den upp vatten. Så jag tog isär allt och såg till att det inte var stopp nånstans. Det var det inte. Men nu märker jag att såfort jag lättar på slangen jag markerat så släpper ett vakum och vattnet rinner igenom helt perfekt. Men nu till frågan, kan jag ha sådär
sanlin: Det går utmärkt! Vi hade gamla ekbänkskivor, slipade dem lätt och vitbetsade dem. Var noga med oljan efter, det finns speciell då bänkskivan är i kontakt med mat.
vvvww: Tack för tipset! Det talar ju för en ny blandare, men jag har en lätttillgänglig ballofix precis över diskmaskinen för inlopp till varm och kallvatten. bara att stänga av det kalla.
Leif i Skåne: Biltema har en modell för 230V < 70kr / st Dimbar. Håll utkik efter dom som brukar heta ”tune” eller liknande dessa har en karakteristisk som liknar halogen, när man dimmar ner dessa blir ljuset varmare med ett kelvin på 2200. Dessa går att dimma ner till släkt mjukt med en Plejd dimmer.
Lillkerstin: [bild] Jag har köpt en Franke köksfläkt som ska anslutas till skorstenens imkanal, instruktionen var bra men nämner inget om takanslutning och i kanal. Öppningen i skorstenen som har ett mått som inga plåtar jag hittat passar till. Hur gör man mot taket och taklisten med "fläktskorstenen" det ska ju se snyggt ut. Är det någon som har tips eller bilder
DFYD123: Den där verkar vara lite konstigt kopplad. Din gamla är en inbyggnadsspis ser det ut som. Kopplades i regel ihop med en ugn och kontrollerna till plattorna satt på ugnen. Hur styr du hällen idag??
Erran_92: Hej, Limknekt blir nog svårt, då måste vi nog ta loss skivan...Tack för tips med trälim och slipspån!
linnnordstrom: Tack för alla som svarar. Känner mig lite bättre till mods men hör gärna från fler vad de tycker.
Uttese: Testa med att lägga skivor av citron på dem, kan vara kalk och andra vattenavlagringar