Kök
mrsnhp: Vi bytte luckor via ett företag som gör måttbeställda. Det var smidigt, dom kom och mätte själva, sen levererades färdiga luckor och beslag några veckor senare. En del monterar också, men det är ju inte svårt att montera själv. Jämför några olika, priserna varierar mycket.
Svaludden: I fritidshuset har vi en greige-rosa Perstorpsskiva som vi skulle vilja komplettera på en avsides köksbänk. Mönstret liknar terrazzo. Är det någon som känner igen denna ovanliga färg, modell med eklist på kanten, och kan tipsa om ställen att söka på? Jag vet inte ålder men skulle kunna vara 5-20 år. Den är i toppskick så att byta ut den är inte ett alternativ.
BirgitS: Välkommen till forumet! Man kan ha ett brandspjäll för att förhindra att branden sprider sig via fläktröret. Det går också att isolera röret med 30 mm brandmatta samt skydda fasaden och ev. takfot. Ansvarig sotare är bra att prata med för att få reda på vad som gäller i detalj. Det är möjligt att sotaren ska godkänna en ny imkanal och kolla upp med kommunen om det behövs en
Anonymiserad 137805: IR termometrar är bra bortsett från lågprisarna som inte håller kompensation för emission är oxå bra. men en svart lapp funkar oxå Mättekniken är jätteviktig och förståelse för vad som sker med olika material en del mäter långsamt och man måste mäta i 5-10s på samma fläck innan du får ett mätvärde du kan lita på, se till att de verkligen kan mäta minusgrader (gör långt
Fruganfixar: Jag har precis installerat ett FTX-system med till- och frånluft + imkanal för köksfläkt. Söker nu tips på en riktigt bra spisfläkt som ska sitta integrerad i taket ovanför en köksö. Fläkten behöver ha 0-10v styrning så att man kan ha fläktmotorn på vinden. Imkanalen går längs med taket till utblåset. Jag tänker mig en takfläkt liknande nedanstående: [bild] Vore toppen om ni
nino: Ska du inte ha tex mosaik så behövs det inte, skulle nog säga att plattstorlek från 10x10cm så behövs det inte.
BirgitS: Svårt att bedöma avstånd på en bild men får stommen plats och du kan få ner den tätning som det ska vara runt röret så bör det ju gå bra. Kanske lättare med golvskydd än diskbänksskäpsskydd?
zarkov: [citat] Man måste inte använda Ikeas ben, det går att köpa andra eller palla upp med träklossar istället. Man måste inte heller ha mellanlägg, det är ju något man typiskt tar till för att höja skivan.
BirgitS: På den tiden var det nog inte plastmattor utan linoleummattor. Om det är en plastmatta så gissar jag på att den las in samtidigt med köket. Normalt går det ju bra att ta bort och sätta upp köksskåp utan problem.
Byggmoller: [citat] Hej och tack! Som jag förstår det har vi standardbredd, men det är svårt att hitta rätt djup. Har sett trådbackarna på Ikea men de är ju inte så lämpliga för skafferivaror och andra lådor/meshbackar tycks inte finnas med rätt djup. Har testat att beställa hem lådorna ”hjälpa” från Ikea nu för att se om de kan passa, och isåfall sätta fast någon lämplig front som
Magnus1966: Tackar för alla svaren! det var mera våld som krävdes dom hade klibbat fast med varandra och med väggen 50 års matlagning har nog satt sina spår !
Bo arnold: Silicon på kakel tar man lätt bort genom att hyvla med en rakbladsskrapa för fönster
Peggy Pigg: [citat] Testa Finish! maskindiskdiskmedel. Jag hade samma problem. När man satte glaset till munnen fick man en obehaglig doft i näsan. Detta problem är borta efter jag bytade YES mot Finish med papper på som man får ta av.
shiftlock: Blev mycket bra till slut med Mats tips! Hittade två gamla luckor på vinden som gick att passa in perfekt. Missade dock att ena väggen var sned som i Pisa. [bild]
Yoshidacat: Till alla som ville ha efter bilder nu när en riktig plattsättare varit på plats! Här kommer de. Nu är det bara måla om köksskåpen och luckorna som gäller. Det behövs!! [bild] [bild]
Dan_Johansson: Nu är jag inte expert på området, men eftersom tillverkaren säger att man inte behöver stödhylsa så skulle jag gissa att röret är såpass tjockt att det räcker med att övergången mellan de olika diametrarna syns ovanför klämringen (som på ditt kort) för att den ska täta korrekt...
Demmpa: Grundflödet är lågt. När man använder spiskåpan/köksfläkten så vill man suga ut bra mycket mer luft än grundflödet. Vår köksfläkt med motor har följande flöden; Hastigheter: EVL 1 2 3 Int Luftmängd (m3/h): 120 179 232 364 718 (l/s): 33 50 64 101 199
Jonatan79: [citat] Flytta sortering av förpackningar till annan plats, jag förstår inte varför folk ska packa in allt där det är som mest trångt?! Trevlig helg!
Ludde67: [citat] Jag tog dörren till en snickarverkstad som hade en maskin som kunde göra IKEA -hål. Kostade 20 kr och tog 5 minuter.
DaDolly: Jag jobbade förut som egen företagare åt en firma som bytte luckor på befintliga stommar. Ifall bänkskivan var skadad / felproducerad eller något annat gick fel så var det brukligt att (iallafall för oss) att se till att köket kunde användas tills dess att man kunde producera en ny. D.v.s att man har tillgång till vatten i första hand . Har man en häll så gäller det såklart även
_Nybyggaren_: [citat] Riktigt fint gjort! Körde täcksidor även på utsidan av kyl/frys och på skåpen längst till vänster på bild? Vilken täcksida valde du. Tack för tips, supernyttigt för oss! :)
Bullerdrabbadkille: Tack för alla råd. Jo jag tror på beige sten. När jag ändå är igång, vad tror ni om vägmärken. Den nuvarande är äggskal och drar lite i grått. Nu ska jag måla om fönstet och fönsternish, ska jag välja en klarhet då så att läget matchar luckor?
Anonymiserad 137805: måste vara en råtta som får en massa el i sig som studsar omkring i termostat lådan eller är det bara kretskortet som håller på att lägga av, dvs en kondensator på detta
BirgitS: Jag tycker också att köksön ska vridas för nu är det liksom bara kortsidan av den som man i praktiken kan använda under matlagningen, resten är för långt bort från allt annat. Det blir dessutom bökigt att komma åt lådor och skåp i ön. Jag tycker att den kan få vara en halvö om det behövs för att den ska få plats. Jag tycker att huvudarbetsbänken mellan diskhon och hällen ska
Trollskidan: Någon som bytt eller ändra. Söker en FÖLJANDE kåpa eller OMNEJD kåpa. Har en OMNEJD över köksön tänkte fixa nått liknade över vedspisen
PixieEddie: Vi har nu fått hela vår bostad renoverad m h a inredningsföretaget Fru Bohlin, som samarbetar med Nepas kök och vi är supernöjda med resultatet! Fru Bohlin valde Nepas åt oss och Janne (från Nepas) har gjort ett fantastiskt jobb. Janne är proffsig, kunnig och utomordentligt trevlig, vi har gnm hela processen känt oss såå trygga! Jag har för avsikt att lägga upp lite "före och
Anonymiserad 156538: Med tanke på att de har ett och samma utvecklarprogram för allting Home Connect så borde prylarna lira med varandra utan problem.
Fogde: Någon som har erfarenhet av en bra VÄGGMONTERAD blandare i köket med anslutning för diskmaskin? Verkar mest vara udda märken. De svenska är ack så fula.