Hej!

ja, som rubriken säger: Går det att laga spisen?

Under matlagningen igår slutade ett av vreden att fungera. Naturligtvis till den platta som är snabbast och används absolut mest.
Det som hänt är att när jag skulle vrida på plattan upphörde motståndet i vredet. Man kan höra att det knäpper till som när plattan startar men den blir aldrig varm, oavsett hur jag ställer vredet

Spontant känns det som att en potentiometer eller liknande komponent i vredet gett upp, men att resten förmodligen funkar.

Spisen, en fristående Husqvarna/Electrolux med glashäll och traditionella vred, är 15-17 år gammal så det lutar kanske åt en ny spis, men helst vill man ju laga i första hand…


Så min fråga är: går det, och är det värt att anlita någon att laga det här?


Stort tack för alla excellenta svar!
 
det är kanske bara själva plastvredet som är utslitet , har du provat att ta loss vredet .
på min spis kan man dra loss vreden
 
Jag har varit med om att temperaturvredet till ugnen gått sönder. Det var bara att ta ett vred till en av plattorna som ändå aldrig användes och sätta dit det. Sen skrev jag dit temperatursiffrorna med en tuschpenna, ser lite fult ut men det funkar.
 
Gissningsvis har ts redan dragit ut vredet och testat med ett annat så det är nog något annat som skall bytas.
MEN om det bara är plastvredet som är kass, gå en sväng inom vitvaruparken på din återvinningsgård, ingen kommer sura om du tar några vred.
 
Tack för alla svar!

jodå, jag har dragit ur vredet. Man kan känna på stiftet som sticker ut att det saknas motstånd när man vrider runt det som det gjorde förut och som de andra vreden gör, känns liksom sladdrig på ngt vis, så det är ngt som hänt där inne.
Det knäpper till som det normalt gör när kretsen slår till, men plattan blir aldrig varm.

Kanske ny spis är enklast ändå…
 
W WäschötaMange skrev:
Tack för alla svar!

jodå, jag har dragit ur vredet. Man kan känna på stiftet som sticker ut att det saknas motstånd när man vrider runt det som det gjorde förut och som de andra vreden gör, känns liksom sladdrig på ngt vis, så det är ngt som hänt där inne.
Det knäpper till som det normalt gör när kretsen slår till, men plattan blir aldrig varm.

Kanske ny spis är enklast ändå…
Eller så får du öppna panelen där vreden sitter och kontrollera mer noggrant vad som är fel, alternativt skifta vred från någon annan platta som du inte använder så ofta.
 
P
W WäschötaMange skrev:
Tack för alla svar!

jodå, jag har dragit ur vredet. Man kan känna på stiftet som sticker ut att det saknas motstånd när man vrider runt det som det gjorde förut och som de andra vreden gör, känns liksom sladdrig på ngt vis, så det är ngt som hänt där inne.
Det knäpper till som det normalt gör när kretsen slår till, men plattan blir aldrig varm.

Kanske ny spis är enklast ändå…
Det är ju det vitvarutillverkarna vill, att du ska tvingas köpa nytt, helst efter garantitiden + 1 månad eller så..
 
W WäschötaMange skrev:
Hej!

ja, som rubriken säger: Går det att laga spisen?

Under matlagningen igår slutade ett av vreden att fungera. Naturligtvis till den platta som är snabbast och används absolut mest.
Det som hänt är att när jag skulle vrida på plattan upphörde motståndet i vredet. Man kan höra att det knäpper till som när plattan startar men den blir aldrig varm, oavsett hur jag ställer vredet

Spontant känns det som att en potentiometer eller liknande komponent i vredet gett upp, men att resten förmodligen funkar.

Spisen, en fristående Husqvarna/Electrolux med glashäll och traditionella vred, är 15-17 år gammal så det lutar kanske åt en ny spis, men helst vill man ju laga i första hand…


Så min fråga är: går det, och är det värt att anlita någon att laga det här?


Stort tack för alla excellenta svar!

"Hur svårt kan det vara?!"
Elux har en del reservdelar man kan köpa på hemsidan, de var sist jag pratade med dem också hjälpsamma med att hitta delar och sprängskisser. Spontant tror jag det är enkelt att fixa, om man vill.
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är ju det vitvarutillverkarna vill, att du ska tvingas köpa nytt, helst efter garantitiden + 1 månad eller så..
det har du helt rätt i!

15-17år får man kanske ändå betrakta som avskrivet, men det är ju snajsigt om det går att förlänga livslängden lite till

Är ju en enkel sak att öppna panelen och ta en titt, men vill samtidigt inte förstöra ngt så att resten slutar funka. Går ju att leva med 3 plattor och ugn ett tag, men helt utan blir jobbigt…
 
13th Marine 13th Marine skrev:
"Hur svårt kan det vara?!"
Elux har en del reservdelar man kan köpa på hemsidan, de var sist jag pratade med dem också hjälpsamma med att hitta delar och sprängskisser. Spontant tror jag det är enkelt att fixa, om man vill.
Bra tips!
Ska ta en titt där
 
Men en ny spis är mycket energieffektivare och snabbare...
 
En ny spis är inte alltid bara att skaffa, jag ska byta ut en 70cm bred fristående spis på sikt, men kommer då satsa på seperat häll + ugn, det är lite mer jobb att bygga om halva köket då :sweat::rolleyes:
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag handlade en ny potentiometer på Nettoparts. I och för sig var den spisen bara sex är gammal, men det gick smidigt. Jag drog ur sladden, skruvade av överdelen så att jag kom åt, fotade anslutningarna, ritade och skrev av noga hur det var kopplat. Märkte ledare som var av samma färg för att få det helt rätt. Nettoparts dubbelkollade min beställning mot spisens modellbeteckning och två dagar senare kom potentiometern. Värdet av att dokumentera kan inte nog betonas, för den jag fick var inte exakt likadan, men likvärdig. Samma anslutningar med samma nummer, men på andra ställen, så skriv verkligen upp nummer och färger. Bara ett foto kanske inte räcker.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men en ny spis är mycket energieffektivare och snabbare...
Fast ser man till vad man får betala för den nya spisen så lär man aldrig kunna räkna hem det på minskad elräkning. En spis som fungerar (eller trasig, men förhållandevis enkel att laga) finns det inte många vettiga anledningar att byta mot en ny. Har den hållit över 15 år så har den bevisat att den inte är ett måndagsexemplar åtminstone. Den nya spisen är ju lite av en chansning när det gäller kvalite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.