Tack för alla synpunkter och goda råd!

Ska göra ett försök att snygga till befintlig fog genom att jämna till och sen lägga på lite nytt.

Går det åt pipan blir det till att göra om.

P pxp skrev:
...efter att jag sprayat med vatten+diskmedel och dragit tejpen.
Eftersom du har diskmedel i vattnet som (uttryckligen) sänker ytspänningen så riskerar vatten att tränga in mellan din fog och den yta den skall fästa mot, och då fäster inte silikonet överhuvudtaget. Det är därför man skall vara väldigt försiktig med vattnet OCH se till att silikonet bottnar ordentligt först.

Om du tejpar och applicerar "rätt mycket" silikon ovanpå tejpen och bottnar silikonen med hjälp av "rätt mycket vatten" så riskerar du att få en "floppy" kant på silikonfogen. Dvs. att den visserligen är tät "längst in" men att du fått vatten på den yta som är i första läget är under tejpen, så när du gör sista utjämningen, som pressar silikon till den yta som i det tidigare skedet var under tejpen och nu är fuktig, så fäster inte den yttersta silikonkanten mot underlaget.

Jag brukar inte spraja, men min "förståelse" är att grundidén bakom sprajtekniken är att uttryckligen också väta de ytor där man INTE vill att silikonet skall fastna (vilket gör det lättare att "skrapa bort" överloppssilikon).

Silikonfogar är ett typiskt sånt där "jävla hantverk" där det är förhållandevis lätt att bemästra teorin, men sen måste man gå igenom sina egna "trial and errors" för att lära sig. Med tonvikt på "errors"...

• Gilla
pxp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.