Kök
Gabbe1: Jag har gjort på lite olika sätt i olika badrum. På bilden ovan är det 1-2mm fog mellan platta och list.
Desiree Cedervall: [citat] Jipiii!! Tack för tipsen. Hittade lite trådar i pumpen. Behövdes tydligen inte mycket för att stanna. Om den nu fortsätter att fungera har vi sparat 5000 som en ny maskin skulle ha kostat.
zarkov: Hur långt är ett snöre ? Det beror helt på hur det sitter ihop, är det bara två skruvar i bakkant och ett par i sidled är det ju lätt gjort. Är det limmat någonstans blir det mycket värre. Tänk på att Ikeas nya stommar har en lägre sockel än de gamla så det är inte bara att byta rakt av.
Tierp555: [citat] Ja så det är nog, får försöka klura ut hur jag ska göra, har provat med milt våld att dra ut fullt å lyfta, händer inget, törs inte ta i nåt mer, kanske sitter någon spärr nånstans men har inte sett någon
Dannemannet: [citat] Kabellocket där var rätt smart faktiskt. Något sådant är det absolut. Ett problem är ju just att jag vill ha täckt på båda sidor bara. [citat] Jo jag har funderat på liknande som sagt. Hade kunnat funka med skruvhål istället och skippa borra rent hålen såklart. Hade gärna velat ha lite mindre diametrar på dem bara.
MmeMim: [citat] Massiv ek. Vi har bestämt oss för alternativ c.
Hanmeddetvitahuset: [citat] väcker liv i denna tråd då vi är sugna på att komplettera vårt Ikea kök med ett sånt här skåp. Vår tanke är att låta våra snickare bygga ihop ett 100-brett skåp som vi förser med 2 dörrar i denna typ av lösning. Toolman77s lösning ser lovande ut, någon som testat den eller annan lösning?
maria01: finns lister i plast eller metall men dom brukar man montera samtidigt som kaklet
Jansson75: Jag har integrerad frys från Electrolux (och kylskåp från Liebherr) med samma mått i metodskåp och för mig funkar det klockrent.
Micke_TH: [citat] Misstänkte det. Har en mindre slipmaskin på landet som jag kan plocka hem. Alternativet blir till att köra vidare med lack och vänta något år och se om jag gillar det eller ej.
Anonymiserad 137805: [citat] ny maskiner från ikea tar alla formaten de har inbyggda glidfunktioner
fixarhare: Tack för manualen! Kunde göra korrigeringar på min. Vet ej själv vad min modell heter då jag precis flyttat in i min lägenhet. Knappljudet höll på att göra mig galen rätt omgående. Nu är det endast av/på ljud. Inbyggda mikron har jag förstått att det inte går att tysta ner helt, men en del i alla fall.
orienterarn: [citat] Ansut så högt upp mot taket som möjligt ska helst luta uppåt hela vägen
EyEr0n: Som sagt. Byt fönster. Du betalar väl ändå 150-200 för ett nytt kök. Vad spelar då 15000 kr till för lite nya fönster? Jag hade aldrig låtit befintliga avlopp/el/fönster osv satt begränsningarna för mitt nya kök.
axelman: Vi provade med samma muggar med vatten. Det blev riktigt varmt/hett efter dryga 2 minuter, Normalt drygt 4 minuter ???
FDT: Be inte om en offert - åk som sagt till Hornbach/Bauhaus och köp skiva med skarvgrejer för vinkeln. Be dom såga exakta längder och berätta om hur att fixa vinkeln
K. L: Appropå spolbil, man behöver ju inte åka till akuten direkt om det hjälper med ett plåster. Testa först med Nitor propplösare, om inte det hjälper eller om stoppet snart är tillbaka, då kan man ringa " ambulansen" spolbilen.
Jänkarn på slätten: Precis hade brytare tiil fläkten gå sönder. har vart lite ''lös'' för ett tag .Skruvat isär (4 små torx) ,tog limpistol på den svarta plast underdelen, så under kontakter. Var inte blyg med lim,fylld ihåliga under . Försiktig att inte limma brytare. Nu funkar det igen. Och bryttar känns stabilt igen.
Kozlov: Hej! Jag sonderar marknaden inför byte av vårt nuvarande kök. Stötte på en tillverkare som jag inte hört så mycket om trots att de verkar ha funnits på marknaden ett tag. Någon som vet något om kvaliteten på JKE Designs kök?
magnu: Leta efter en färgkarta i färgaffären. Därifrån kan du sedan få NCS-koden.
victor054: Blev rekommenderat detta lim av XL bygg så testar med det https://www.essve.com/sv/produkter/lim-fog-och-brandtatning/lim/montagelim/ess-tack-pro1/
guggen: Bla Smeg har kombinationshällar med 2 gas, 2 induktion mm.
diyman: Bänkskivan: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/kok-och-tvattstuga/bankskiva-och-koksbank/bankskiva-tra/bankskiva-lundbergs-robust-grundoljad-ek/p-142372
Krassegrand: Går det att klura ut vad det satt för säkring från början? [bild] Jörgen
Demmpa: Nej, vattnet till kökskranen måste stängas av innan pluggarna lossas/tas bort.
Klabbarparn: Jag hade nog försökt fått till någon hyllplanslösning för kokböcker och/eller vinflaskor, det finns ju skåpstommar som är 20cm breda. Synd att bänkskivan inte går hela vägen mot väggen men det går ju att skarva med svart fog
Anonymiserad 137805: [citat] Troligtvis en bra tolkning även om inte jag kunde utläsa detta...