Kök med induktionshäll, stekpanna och öppet kylskåpslåda fullt med matprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt kök med rostfri fläkt, träbänkar, spis, kärl, äggkartong och vita kakelväggar.
Skapa konto
Hej, jag är missnöjd med min nuvarande köksfläkt Elica Twin, som inte kan hanterar matosen effektivt. Finns det någon variant med sug bakåt (se bilden) då kan jag använda hörnet bakom hälle(bakom rostfria plåten)?
Vi bor i en lägenhet som inte tillåter direkt anslutning av köksfläkt med motor, så måste köra kolfilterfläkt med effektiv sug.
Tack i förhand//john

BirgitS
Tyvärr så förstår jag inte vad du menar Fläkten bör väl suga upp matoset från hällen så vad menar du med att sug bakåt?

Det finns en del bänkfläktar i olika format.
Den här kanske skulle passa

Skärmdump av mobilwebbläsare visar nedfällbara bänkfläktar på en köksproduktsajt.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr så förstår jag inte vad du menar Fläkten bör väl suga upp matoset från hällen så vad menar du med att sug bakåt?
Vår Elica verkar inte klara rensa matoset så bra. Dessutom den blockerar sikten framåt, så jag letar en fläkt som kan suga bakåt i rampen bakom hällen.

A Antemoo skrev:
Det finns en del bänkfläktar i olika format.
Den här kanske skulle passa

[bild]
Tack för tipset. Jag kolla ut den.

BirgitS
N Nacka6688 skrev:
Vår Elica verkar inte klara rensa matoset så bra. Dessutom den blockerar sikten framåt, så jag letar en fläkt som kan suga bakåt i rampen bakom hällen.
Ja, i så fall är det en bänkintegrerad fläkt som du behöver, dock kräver de en del utrymme under i stället. Men kolfilterfläktar generellt är inte lika bra som fläktar som blåser ut luften utomhus samt att man ofta måste byta eller rengöra kolfiltren enligt tillverkarens anvisningar.

Väldigt många fläktar behöver sitta väldigt nära spisen för att vara effektiva och då hamnar de i vägen för att jobba och se vad man gör. Det finns såklart kraftigare för restauranger, men de är dyra och låter ofta mer än man vill att de ska göra i ett hem.

Eftersom du har plats bakom kanske något liknande den här skulle funka, då du kan sätta den väldigt nära hällen utan att den är i vägen. Eventuellt lite stök för att få in den i hörnet snyggt, men det är det kanske värt. Just den här är Ikeas Bemöta, men det finns fler med samma utformning.

bemoeta-vaeggmonterad-koeksflaekt-rostfritt-stalfaerg__0896183_pe720212_s5.jpg

Hep Hep skrev:
Väldigt många fläktar behöver sitta väldigt nära spisen för att vara effektiva och då hamnar de i vägen för att jobba och se vad man gör. Det finns såklart kraftigare för restauranger, men de är dyra och låter ofta mer än man vill att de ska göra i ett hem.

Eftersom du har plats bakom kanske något liknande den här skulle funka, då du kan sätta den väldigt nära hällen utan att den är i vägen. Eventuellt lite stök för att få in den i hörnet snyggt, men det är det kanske värt. Just den här är Ikeas Bemöta, men det finns fler med samma utformning.

[bild]
Tack, jag behöver du någon frihängande variant. Den bänkfläkten som några ovan rekommenderade passar inte pga utrymmebrist.
Med vänliga hälsningar
John

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, i så fall är det en bänkintegrerad fläkt som du behöver, dock kräver de en del utrymme under i stället. Men kolfilterfläktar generellt är inte lika bra som fläktar som blåser ut luften utomhus samt att man ofta måste byta eller rengöra kolfiltren enligt tillverkarens anvisningar.
Ja men det är inte tillräckligt med utrymme tyvärr.

BirgitS
Vad är avståndet mellan framkanten av bänkskivan och framkanten av fläkten i djupled samt avståndet mellan hällen och fläktens underkant?

BirgitS BirgitS skrev:
Plasmafilter är ett alternativ. Lite dyrare vid inköp men mycket bättre.

A Antemoo skrev:
Plasmafilter är ett alternativ. Lite dyrare vid inköp men mycket bättre.
Har du personligen någon erfarenhet av dessa filter? Är svårt att hitta oberoende information om dem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.