Det här blev ju inget vidare...
Har läst trådarna om hur man lägger en silikonfog och gjorde ett försök igår kväll som slutade halvhyggligt förutom där det betyder mest - bakom blandaren.
Innan jag river bort allt i affekt och börjar om vill jag lära mig något inför försök nr 2. Vad kan ha blivit fel här?
Jag maskerade mot bänkskivan och misstänker att jag la på lite för tjockt, eller att tejpen fick sitta för länge innan jag tog bort den och försökte platta till kanten. Andra teorier?
Har läst trådarna om hur man lägger en silikonfog och gjorde ett försök igår kväll som slutade halvhyggligt förutom där det betyder mest - bakom blandaren.
Innan jag river bort allt i affekt och börjar om vill jag lära mig något inför försök nr 2. Vad kan ha blivit fel här?
Jag maskerade mot bänkskivan och misstänker att jag la på lite för tjockt, eller att tejpen fick sitta för länge innan jag tog bort den och försökte platta till kanten. Andra teorier?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Klippte du munstycket med 45 grader? Det är viktigt att du håller pistolen åt rätt håll och fyller ut ordentligt så det inte säckar ihop.
Som du skriver kanske tejpen skulle dragits lite tidigare. Eller efter härdning?
Har du använt tvålvatten och strukit ut med? Finger eller fogskrapa?
Som du skriver kanske tejpen skulle dragits lite tidigare. Eller efter härdning?
Har du använt tvålvatten och strukit ut med? Finger eller fogskrapa?
Är det vita i bakgrunden en extremt ojämn typ av kakel?
Oavsett så känns det som din maskering nedåt mot skivan måste missats rätt ordentligt och då fogen nästan verkar ha hängt med tejpen upp blir man fundersam på om du tejpade för långt in eller om du hade ett för tjockt lager med silicon över tejpen när du drog av denna. Får i alla fall anta att du inte väntade så länge så din silicon började stelna.
För mig hänger framgången på fogning på i princip följande
1) Maskering min minst en men oftast båda sidor av fogen
2) Trycka ut silicon så att den bottnar samt fäster i materialet
3) Dra av och här föredrar jag själv varianterna av mini-slickepott före alla små askar man kan köpa med diverse skrapor som kan generera exakta små vinklar och radier. Jag föredrar att dra av med en lätt fuktad slickepott där fukten är vatten med några droppar Yes
4) Efter en avdragning (förutsatt att denna blev bra) drar jag direkt tejp och sedan har man valet
att antingen vilja ha kvar eventuella skarpa kanter mot avmaskeringen eller att ta med lätt hand ett varv till och dra av. Om man väljer det sista är det väldigt viktigt med ett lätt handlag så man inte smetar ut det man redan
5) Om man kladdat utanför får man överväga om minst skada blir av att torka av det direkt alt låta stelna och sedan skrapa av detta efteråt. För mig beror det på material. Mot bänkytor tycker jag dock att man riskminimerar med att färdigbehandla bänkytan först så att risken att denna ska suga är eliminerad
Oavsett så känns det som din maskering nedåt mot skivan måste missats rätt ordentligt och då fogen nästan verkar ha hängt med tejpen upp blir man fundersam på om du tejpade för långt in eller om du hade ett för tjockt lager med silicon över tejpen när du drog av denna. Får i alla fall anta att du inte väntade så länge så din silicon började stelna.
3) Dra av och här föredrar jag själv varianterna av mini-slickepott före alla små askar man kan köpa med diverse skrapor som kan generera exakta små vinklar och radier. Jag föredrar att dra av med en lätt fuktad slickepott där fukten är vatten med några droppar Yes
4) Efter en avdragning (förutsatt att denna blev bra) drar jag direkt tejp och sedan har man valet
att antingen vilja ha kvar eventuella skarpa kanter mot avmaskeringen eller att ta med lätt hand ett varv till och dra av. Om man väljer det sista är det väldigt viktigt med ett lätt handlag så man inte smetar ut det man redan
5) Om man kladdat utanför får man överväga om minst skada blir av att torka av det direkt alt låta stelna och sedan skrapa av detta efteråt. För mig beror det på material. Mot bänkytor tycker jag dock att man riskminimerar med att färdigbehandla bänkytan först så att risken att denna ska suga är eliminerad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder med framgång exakt samma tillvägagångssätt när man jobbar med silikon.M myrstack skrev:
När man maskerar båda sidorna får man perfekta kanter och kan i lugn och ro hålla på och kladda med att få till en perfekt jämn och bottnad fog.
Stryker sedan alltid av efter att ha tagit bort maskeringen. Då med ett rejält fuktat finger som bara glider ovanpå fogen och trycker till den utan att förflytta något material. Tycker det blir absolut snyggast utan "kanter" från maskeringstejpen.
P.s. och angående haveriutredningen är min gissning att fogen inte pressats in mot bänkskivan ordentligt vid applicering. Att det, så att säga, blivit luft mellan fogen och bänkskivan, eller åtminstone inte ordentlig vidhäftning.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejpen"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Japp - skar munstycket i 45 grader, men jag vinklade säkert pickan fel när det började bli trångt mellan blandaren och väggen.S Småbrukaren skrev:
Sen sprayade jag med vatten+diskmedel, drog tejpen och försökte försiktigt platta ut kanten som tejpen lämnat efter sig. Funkade hyggligt utom just här...
Tack för ett utförligt svarM myrstack skrev:Är det vita i bakgrunden en extremt ojämn typ av kakel?
[bild]
Väggen består av sjösten med fogbruk mellan dom jag målat vit. Mycket ojämn, ja. Bemödade mig därför inte att maskera på väggen.
Drog av fogen med fingret efter att jag sprayat med vatten+diskmedel och dragit tejpen. På de flesta ställen blev resultatet acceptabelt, men här måste jag ha slarvat så att fogen blev för tjock. Kanten som tejpen lämnade efter sig blev så grov att det sipprade in diskmedel undertill med följd att det inte gick att platta till kanten.
Jag har grym respekt för hantverket. Vill göra om fogen men måste överväga om jag verkligen kommer att lyckas bättre nästa gång.
Dra av fogen med fingret innan du tar bort tejpen och avlägsna silikon där det blivit för mycket. När tejpen är borta ska man inte röra mycket. Möjligen en försiktig dragning för att bli av med tejpkanten. Tejpen tas bort direkt efter att fogen ser vettig ut. Ingen härdningstid innan.
Exakt så gjorde jagC cpalm skrev:Använder med framgång exakt samma tillvägagångssätt när man jobbar med silikon.
När man maskerar båda sidorna får man perfekta kanter och kan i lugn och ro hålla på och kladda med att få till en perfekt jämn och bottnad fog.
Stryker sedan alltid av efter att ha tagit bort maskeringen. Då med ett rejält fuktat finger som bara glider ovanpå fogen och trycker till den utan att förflytta något material. Tycker det blir absolut snyggast utan "kanter" från maskeringstejpen.
P.s. och angående haveriutredningen är min gissning att fogen inte pressats in mot bänkskivan ordentligt vid applicering. Att det, så att säga, blivit luft mellan fogen och bänkskivan, eller åtminstone inte ordentlig vidhäftning.
Eftersom katastrofområdet lokaliserats till det trånga utrymmet bakom blandaren har jag säkert klantat mig med vinkel på sprutan, kombinerat med trötthet och allmänt dåligt handlag.
Säkert en bra ide att tejpa på ovansidan också, precis vid området bakom blandaren eftersom man där gärna stöter i saker och lätt får fel vinkel. Kan trösta dig med att man blir bättre på det för varje gång.P pxp skrev:
Det du kanske missade är att trycka till fogen ordentligt innan du maskerar av.P pxp skrev:
Det är inte så lätt att få till med enbart munstycket. Tvärtom trycker jag gärna i en aning extra extra fog och drar, hårt, med fingret för att pressa till och forma fogen och se till att den bottnar riktigt ordentligt överallt och fyller ut alla glipor.
C cpalm skrev:Det du kanske missade är att trycka till fogen ordentligt innan du maskerar av.
Det är inte så lätt att få till med enbart munstycket. Tvärtom trycker jag gärna i en aning extra extra fog och drar, hårt, med fingret för att pressa till och forma fogen och se till att den bottnar riktigt ordentligt överallt och fyller ut alla glipor.
Tack, det är en slags tröst att vetaJ Jocke Best skrev:
Frågan är väl hur många försök jag behöver göra för att bli nöjd? Jag litar åt att snickra ihop en "modell" att öva på innan jag gör försök 2.
Jag tryckte faktiskt till fogen innan jag drog tejpen, och efteråt endast kanten tejpen lämnat efter sig. Ursäkta att jag var otydlig tidigare.C cpalm skrev:Det du kanske missade är att trycka till fogen ordentligt innan du maskerar av.
Jag såg nog inte riktigt hur fogformen blev där bakom blandaren under allt diskmedel. När jag sen ryckte bort tejpen var skadan redan ett faktum...
Produkter som diskuteras: "fogformen"
Fogformaren
Jämnar ut fogen samtidigt som du arbetar
25 kr inkl moms
Läs mer
Om du maskerar ordentligt och inte river bort tejpen innan du är helt nöjd har du som sagt gott om tid på dig att gå över fogen hur många gånger du vill för att få det resultat du vill ha. Snöa inte in på att appliceringen måste bli perfekt direkt. Det gäller bara proffsen som kör allt i ett moment.P pxp skrev:
Det låter rimligt. Jag tror att jag missupfattade resultatet som gott tills jag rev tejpen och insåg misstaget...C cpalm skrev:Om du maskerar ordentligt och inte river bort tejpen innan du är helt nöjd har du som sagt gott om tid på dig att gå över fogen hur många gånger du vill för att få det resultat du vill ha. Snöa inte in på att appliceringen måste bli perfekt direkt. Det gäller bara proffsen som kör allt i ett moment.
Angående att försöka igen så börjar jag plötsligt tveka:
Jag behöver väl få bort alla spår av silikon innan jag lägger på nytt? På bänkskivan är det inga problem, men väggen är tyvärr nymålad och ömtålig. Jag kommer att lyckas skava bort långa färgflagor när jag börjar skrapa och gnugga bort fogen... Ont kan bli värre alltså, med en massa merjobb och frustration.
Plan B: svälja stoltheten och låta det se förjävligt ut bakom blandaren. Riskerar jag att vatten blir stående i glipan och skapa problem på sikt?
Plan C: går det att "lappa" detta på nåt sätt? Har hört att inte ens silikon fäster på silikon, så jag är inte optimistisk...