Kök
kniv: Siktade på 2-3mm i vårt badrum. I ett hörn blev det större glipa och där är mjukfogen ganska blaffig som skrivits ovan. Tänk på att de flesta mjukfogar också krymper något, så har man en stor glipa där man endast applicerar ”lagom” med mjukfog kommer den se lite tunnare ut efter en tid.
noone70: Hej! Håller på att fundera på kök till husbygget, från eksjöhus är det Vedum som är standard. Men de har vi beslutat oss för att inte ta(pga att det är dyrt och verkar lite halvbra kvalite) Vad vi funderar på är då IKEA + järfällaköks luckor (eller någon annan leverantör som säljer luckor för deras stommar) Men jag är lite sugen på att köra med Blums Legrabox lådor ist
Anonymiserad 137805: [citat] Kylfläkten hör du, siffrorna är reservdelnumren på öht skyddet, krävs lite olika verktyg för att bytas
Denwarp: [citat] Snyggt! Gjorde precis som du gjorde vid de där hörnet :D [bild]
Chansey: Tack allihop. Iom att det är Östermalm så landade jag i Miele och Bora. Blev inte så mkt dyrare med mängdrabatt och lite demoex/kartongskadat gods
Diablito: Hej, Håller på och byter kök efter en vattenskada och har köpte Siemens ED711FQ15E induktionshäll med inbyggd fläkt. Är säker på att jag läste att man ska kunna montera den i nivå med bänkskivan ("flush"). Firman som ska göra bänkskivorna vill ha en detaljritning över hålet för att kunna utföra håltagnignen. Hittar dock inte det. Någon som kan hjälpa till?
zarkov: [citat] Vilken Ikea-fläkt är det nu har fastnat för? Jag har för övrigt en 90cm fläkt till en 70cm häll.
Renoverings-Pettson: Har ni tittat på någon form av väggskiva? https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/vaggbekladnad/vaggskivor/vaggskiva-berryalloc-kitchen-wall-vit-sno-10x30-cm/p-1115886?gclid=Cj0KCQiAj4ecBhD3ARIsAM4Q_jFqz0vcNuNxOQ_DgPMD4WmFOkXaltZqjb6gCAwzPTMlP6sKyVBVzgQaAiaaEALw_wcB
ZipLock: [citat] Fanns i vårt kök renoverat undet tidigt 70-tal när jag var barn. Minns att katten tyckte det var roligt att sitta där och spana på vattnet som rann ut.
Fairlane: Köp läckageskydd från annat håll. Klantigt av Ikea, men de verkar inte ha för 45 cm maskiner. Biltema, Elgiganten, Bauhaus, MediaMarkt etc etc har.
MmeMim: [citat] Ja jag har läst det här på forumet. Nu funderade jag mer på tjockleken och hur man gör en uppvikt bakkant på träskiva snyggt. Någon?
hapazard: Ja, man vill ju inte bli lurad som med denna Electolux [bild] Jag vill minnas från när jag valde häll att Siemens generellt fått bra omdöme men du ser ut att få betala 4-5000 https://www.prisjakt.nu/c/spishallar?1261=2377&1274=2392&brand=9&sort=price
hempularen: Tar du bort det inom några dygn, så lossnar det relativt enkelt. Men det kan vara väldigt svårt att få bort all kakelfix från väggen. Ev. behöver du en betongslip (kallas ibland saneringsfräs), finns att hyra.
Gabbe1: Jag har ingen egen erfarenhet, men tänker att det bör funka bra att skruva gips på en mdf-skiva och sedan kakla på gipset. Det skulle ju bli en liknande konstruktion som tex en badrumsvägg. Kakel direkt på träbaserad skiva är nog mer osäkert tror jag.
David Wallin: [citat] Jag har använt sådana här i flera år och tycker att de funkar bra. Kanske väl stora men bra mycket roligare än kasssar. https://www.ikea.com/se/sv/p/sortera-avfallskaerl-med-lock-vit-10255897/
Humsipums: [citat] Denna ho går enligt försäljaren utmärkt att både ha överlimmad, planlimmad och underlimmad. Eller tänker du att det är olika "varianter" av samma ho som använts för de olika monteringarna? Så kan det ju givetvis vara. Jag tänkte bara att den ska överlimmas för att den sedan ska vara lättare att återanvända. Man skulle, som du säger, kanske klamra fast den bara. Då är
MathiasS: Billigaste lösningen är en vinkelslip med rätt klinga, ska du göra många fler kanske en billig kakelsåg är rätt. Jag har två olika sågar och båda har fungerat många år trots relativt lågt inköpspris
olpo: [citat] Minns inte namnet på fläkten - har flyttat - men den öppnades underifrån. Tror inte man behövde skruva utan bara ”snäppa loss” underdelen. Hittade den här gamla bilden från när jag bytte ut trasiga kablar.
Fairlane: [citat] Visst är det 230 V, men det är ju lite otydligt att man kan ha fler faser för bättre effekt när det står: Typ av kabel 1-fas, Nolla
Denwarp: [citat] Tack för tipsen och som tack får ni ett litet trix av mig för att sätta en ledlampa i Hurtsen under spisen (går som bekant inte om man bara använder stålstaget så sågade till en liten bit som jag kunde montera lampan på - blev rätt snyggt :) [bild] [bild] [bild]
Sportster: [citat] Testa att skrapa bort färgen inne i stommen där lådorna glider. Det ska inte vara målat där. Vanligt problem vid kärva lådor.
BirgitS: Eftersom den gamla spisen bara hade 3 ledare så bör det vara så att den använde 1 fas, 1 nolla och 1 jord, så det vore konstigt om det inte finns någon nolla i vägguttaget. Frågan är väl snarare om det finns 2 faser i vägguttaget eftersom den nya spisen fungerar bäst när den är ansluten med 2 faser (förutom nolla och jord). Det går att använda den nya spisen med bara 1 fas men
Zvenne: Kanon, tack för alla bra svar. Tror det blir befintliga lådor under 50 djup från IKEA och kapa stommen i bakkant så kommer det funka för mej