T
Hej,

Halebop har skickat ut en felaktig månadsfaktura för juni, de har bekräftat att den är fel men vägrar skapa en korrekt, istället hävdar man att jag måste betala den felaktiga och att de sen justerar beloppet på nästa månadsfaktura med vad jag betalat för mycket.

Jag försöker driva att de borde göra rätt samt att de inte kan förutsätta/tvinga mig att betala för mycket, även om jag vet att det kommer att korrigeras. De säger tvärtom.

Jag har erbjudit mig att betala det korrekta beloppet på detta fakturanummer alt att de skickar en ny.

Frågan är vad som händer om jag inte betalar det felaktiga beloppet? Finns det något stöd för deras påstående, dvs förväntas en konsument att låna ut pengar för att få det korrigerat i framtiden?

Känner mig lite ställd, vad blir processen framåt om jag inte betalar?

Be dom ändra förfallodag på denna till samma som på nästa, det borde inte va några problem.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
R
T TreeView skrev:
Hej,

Halebop har skickat ut en felaktig månadsfaktura för juni, de har bekräftat att den är fel men vägrar skapa en korrekt, istället hävdar man att jag måste betala den felaktiga och att de sen justerar beloppet på nästa månadsfaktura med vad jag betalat för mycket.

Jag försöker driva att de borde göra rätt samt att de inte kan förutsätta/tvinga mig att betala för mycket, även om jag vet att det kommer att korrigeras. De säger tvärtom.

Jag har erbjudit mig att betala det korrekta beloppet på detta fakturanummer alt att de skickar en ny.

Frågan är vad som händer om jag inte betalar det felaktiga beloppet? Finns det något stöd för deras påstående, dvs förväntas en konsument att låna ut pengar för att få det korrigerat i framtiden?

Du kan säkert krångla och bara betala det rätta beloppet, men det skulle inte förvåna mig om det kommer påminnelser med avgift för sen betalning och liknande efter det som du sedan måste ringa och be dem stryka, etc etc. Du riskerar m.a.o. att skapa dig själv ännu mer jobb.

Är det jättefel (skitdyr) faktura? Annars känns det smartast att bara betala den. Du förlorar ju inget på det mer än att du får ligga ute med pengarna en månad.

T
larsbj larsbj skrev:
Be dom ändra förfallodag på denna till samma som på nästa, det borde inte va några problem.
Det borde ju inte vara något problem men allt är tydligen problematiskt för Halebop…

T
R RoAd skrev:
Du kan säkert krångla och bara betala det rätta beloppet, men det skulle inte förvåna mig om det kommer påminnelser med avgift för sen betalning och liknande efter det som du sedan måste ringa och be dem stryka, etc etc. Du riskerar m.a.o. att skapa dig själv ännu mer jobb.

Är det jättefel (skitdyr) faktura? Annars känns det smartast att bara betala den. Du förlorar ju inget på det mer än att du får ligga ute med pengarna en månad.
Ja det blir väl så till slut…eller så slutar vi i tingsrätten :surprised:

• Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
R
T TreeView skrev:
Ja det blir väl så till slut…eller så slutar vi i tingsrätten :surprised:
Du vill göra det till en principsak? Varför?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Du vill göra det till en principsak? Varför?
För att principer är av vikt i samhället, nu har jag råd att ligga ute med dessa pengar men det finns det säkert flera som inte har.

• Gilla
remrag och 16 till
  • Laddar…
Betala den som det är nu och sen om någon månad så betalar du för lite, ringer och säger att du kommer justera beloppet nästa månad. :D

• Gilla
  • Haha
  • Älska
elmontören och 23 till
  • Laddar…
C
R RoAd skrev:
Du förlorar ju inget på det mer än att du får ligga ute med pengarna en månad.
Grejen med detta upplägg de kör är att man aldrig får tillbaka några pengar utan att det krediteras som ett tillgodohavande. Håller med TS att detta är ett beteende som inte bör accepteras/uppmuntras, men det är klart, är det småsummor har det kanske inte någon större praktisk betydelse.

För att svara på TS fråga gissar jag att du kommer att få en påminnelse, sedan inkasso. Teleoperatörer i allmänhet verkar inte acceptera några bestridanden enligt min erfarenhet.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
T
C cpalm skrev:
Grejen med detta upplägg de kör är att man aldrig får tillbaka några pengar utan att det krediteras som ett tillgodohavande. Håller med TS att detta är ett beteende som inte bör accepteras/uppmuntras, men det är klart, är det småsummor har det kanske inte någon större praktisk betydelse.

För att svara på TS fråga gissar jag att du kommer att få en påminnelse, sedan inkasso. Teleoperatörer i allmänhet verkar inte acceptera några bestridanden enligt min erfarenhet.
Det är ju just det, hur beter sig denna typ av bolag i dessa frågor? Problemet är väl att Manson kund är väldigt beroende då de stänger av mobil etc?

R
T TreeView skrev:
För att principer är av vikt i samhället, nu har jag råd att ligga ute med dessa pengar men det finns det säkert flera som inte har.
Jag tycker att ett gott samarbete mellan olika parter är viktigare för samhället än principer. Att lösa ett problem så bra som möjligt för båda parter är för mig viktigare än att "hava rätt". Så att driva saker bara för sakens skull slutade jag med för länge sedan.

C cpalm skrev:

Håller inte med i detta fallet. När det är en felaktig faktura (på ett litet belopp får man förmoda) från ett företag som det görs betalningar till varje månad så ser jag inget annat än fördelar med att justera nästkommande faktura. Att ta emot en betalning från företaget kommer säkerligen innebära ett visst jobb medans en justerad faktura betalas på precis samma sätt som en ojusterad (jag har själv valt den metoden när jag av misstag betalade för mycket på en elräkning och blev tillfrågad hur jag ville lösa det).

Ett undantag är ju förstås om man inte kan ligga ute med pengarna, men då anser jag att det är företaget som bör visa sin smidiga sida och se till att justera skulden skyndsamt.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
finns ju ett gäng olika alternativ
ett göra som dom säger.
två bestrida skriftligt enligt konstens alla regler.
Går man på alternativ två är ju en rekommendation att redan nu fundera på vem du ska byta till för det kommer bli jobbigt.
Finns ju iofs ett alternativ tre och det är ju att säga att man vill ha allt på mail och att man kommer att göra en anmälan till ARN om dom inte följer de regler som finns gällande fakturor som är felaktiga (rekommenderas att kombinera med alternativ ett)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Tänka sig, jag skulle nog vilja påstå att detta med principer är mer av ondo.
Handläggare eller företag som kan och skulle få göra på ett visst men som av princip inte gör det...

• Gilla
Parkeringsvakten och 1 till
  • Laddar…
C
R RoAd skrev:
Håller inte med i detta fallet. När det är en felaktig faktura (på ett litet belopp får man förmoda) från ett företag som det görs betalningar till varje månad så ser jag inget annat än fördelar med att justera nästkommande faktura.
Praktiskt sett beror det ju på beloppets storlek. Två exempel som jag själv råkat ut för;

1. Fick en vattenskada i en lägenhet på den tiden när elräkningen baserade sig på beräknad förbrukning. Så något år blev förbrukningen extremt hög (relativt sett, pga avfuktaren). Detta blev min nya "beräknade förbrukning", vilket resulterade i att jag fick betala in massa pengar varje kvartal fram till avläsning då jag fick ett tillgodohavande motsvarande typ ett års förbrukning. Ergo blev räkningarna noll det kommande året, och sen började det hela om från början. Betala dubbelt vartannat år, noll vartannat år. Försökte förgäves få Fortum att justera min "beräknade förbrukning". Det som till slut satte stopp för detta typ 5 år senare var när de inte längre fick fakturera något annat än avläst förbrukning.

2. Tecknade ett "gratis" mobilabbonemang på den tiden detta fanns, till larmet. Blev felaktigt debiterad för en grej vilket de skulle justera med ett tillgodohavande. Det ville jag inte gå med på då jag visste att jag inte skulle utnyttja den summan inom överskådlig framtid.

Sen har vi den konsumenträttsliga sidan. Klart man inte skall betala för något man inte fått (eller kommer att få).

Okej om man kan strunta i att betala det felaktiga beloppet och att den "skulden" justeras på nästkommande faktura. Men det brukar inte vara så det fungerar. Det brukar bli att man både har en skuld och ett tillgodohavande parallellt.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Hej,

Ska man vara petnoga så skulle jag vilja påstå att de har lagen på sin sida, att de får en möjlighet att korrigera ett fel på en kommande faktura är förmodligen att anse som en rimlig lösning.

Ser man till man till kostnader - för att fixa ett fel på några hundra kronor på din faktura så skulle de kunna argumentera att genomföra en process där faktura stryks, ny skapas, skickas ut mm är för kostnadskrävande. Det kanske krävs motivering och pappersexcersis med överordnad etc.

För mycket tid och pengar för... ingenting annat än din princip.
Tror tyvärr du tar en risk, en onödig risk genom att krångla.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.