Byggahus.se

Samboavtal/skuldebrev

1. A
    Medlem Nivå 3
    Har nyligen köpt hus med min sambo.
    Jag har lagt in ganska mycket penger medan sambo inte lagt något.
    Såklart vill jag ha detta dokumenterat och som jag förstått är det då både samboavtal och skuldebrev som behövs.
    Har pratat med jurist via banken (billigast) och de tar 2500-3000 kr för att hjälpa till med det.

Ett alternativ att är göra allt online och komma undan med 500-1000 kr.

Och ett sista alternativ skriva ut mallar från nätet och fylla i allt själv, gratis!

Så till frågan, vad är mervärdet att anlita jurist i detta fallet?

2. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Mervärdet är att du blir säker på att det är korrekt och framtidssäkrat.

Ni borde egentligen ha upprättat avtalet redan innan ni köpte hus för gemensamt bruk.

3. A
    Medlem Nivå 3
    Innan husköp hade varit svårt eftersom vi då inte vetat hur mycket pengar vi behövde lägga in :)

4. S
    Medlem · Nivå 13
    Fast rent legalt har hon idag rätt till halva huset då ni köpte det som gemensamt boende. Vem som har betalt det spelar ingen roll. Att upprätta ett avtal efteråt går ju såklart men hon kan ju vägra att skriva på.............;)

5. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Vill sambon inte skriva under ett samboavtal får man snabbt göra slut och dela på sig. Om man då endast har bott ihop någon månad kommer det anses vara obilligt att hon ska erhålla halva värdet.

6. A
    Medlem Nivå 3
    Vi är helt överens om hur det ska skrivas, frågan är bara om vi ska skriva det själva eller anlita någon...

7. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Som sagt, anlita en jurist för att ni ska känna er säkra. Den kostnaden är ju en småsumma i sammanhanget.

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Det som behöver styras upp är framtiden, hur det blir med ägandet om hon börjar betala en del av renoveringarna, eller om hon ska betala hyra eller hur ni tänker? Allt är ju för att det ska vara klara papper om/när ni går isär eller en av er dör. därför bör det även stå om hon ska ärva huset om du dör, annars går det till dina föräldrar, syskon eller barn och hon står på bar backe.

9. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Jag håller med Hemmakatten, anlita en jurist. Jag och mitt ex gjorde inte det eftersom vi tyckte det var en "enkel" grej och kände att vi var överens. Surprise surprise; vi var inte längre överens när vi gick isär och hade missat vissa delar i vårt avtal som vi då inte uppfattat likadant. En jurist kommer veta var det brukar klämma och vad som bör vara med.

10. C
    Medlem · Nivå 17
    Det finns ganska många alternativ på hur man kan lägga upp det, så det kan vara vettigt att bolla med en jurist.

Eftersom du nämner skuldebrev antar jag att tanken inte är att du skall vara ensam ägare till huset?

Nackdelen med ett skuldebrev är att det finns en risk för att sambon går rejält back om det blir en bodelning och sambons andel inte täcker skulden. Det kan så klart vara så man vill ha det, men alternativet är att avtalet beskriver hur värdena skall fördelas vid en bodelning.

Passa också på att fundera på vad som händer med huset om en av er går bort (testamente) eller blir otillräknelig (framtidsfullmakt).

11. B
    Medlem Nivå 1
    Anlita jurist, det är en billig försäkring när man gör en stor affärer som husköp.
    Gjorde nyligen detsamma o blev sambo, självklart att skriva avtal o testamente

12. Karligheten
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo ordnade det via www.avtal24.se. Vi hade ett telefonmöte med en jurist som såg till att vi hade rätt dokument. Mallarna förberedde vi själva via deras hemsida. Allt som allt mycket smidigt.

Vi gick det via dem då vår bank (SBAB) har ett samarbete och det ingick utan kostnad. Av deras prislista att döma är det verkligen ingen stor kostnad!

13. P
    Medlem Nivå 2
    Jag har en juristförsäkring genom facket, så med hjälp av den fixade jag och min sambo både skuldebrev, samboavtal och testamente, utan kostnad (förutom månadsavgift för själva försäkringen som är något i stil med 20kr/mån). Så kan vara värt att undersöka den möjligheten också. Rätt bra för oss nyblivna husköpare då man även får hjälp att kolla igenom köpebrev, skriva hantverkaravtal m.m.

14. H
    Medlem · Nivå 8
    När jag och exmannen skulle skriva äktenskapsförord så var vi båda helt överens och tyckte att det var enkelt att skriva så som vi ville. Vi pratade med hans bror som är jurist som höll med om att det inte skulle vara några konstigheter och han skulle skriva dokumentet gratis åt oss. När han sen började insåg han att det inte var så enkelt som han trodde att få till hur det juridiska skulle skrivas så han tog hjälp av flera av delägarna i den firma han jobbade på. Även de tyckte att det inte var en några problem att göra som vi ville, men inte ens de lyckades formulera det juridiska först. Det slutade med att de la ner en hel del tid på att läsa tidigare äktenskapsförord samt domar innan de fick till det. Så jag säger att det är värt att gå till en jurist med koll på familjerätt. Det kan verka som en enkel önskan, men att få till det juridiska språket så att det verkligen står det man tror är en helt annan femma

15. A
    Medlem · Nivå 14
    Bara av ren nyfikenhet hur vet du att sambon är en kvinna, eller så missade jag det i tråden?