Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det stora problemet här är att det krävs tillit från ägaren av fastigheterna till TS, för det går nog inte att juridiskt tvinga TS att genomföra fastighetsregleringen när det första köpet är genomfört. Men litar ni på varandra torde det funka.

Sen finns förstås risken att Lantmäteriet underkänner fastighetsregleringen pga. tomtstorlek eller annat, men det torde väl gå att undersöka sannolikheten för genom att läsa detaljplanen om en sådan finns.
Dessvärre har vi ingen relation till varandra så jag har svårt att se ägaren nappa på det upplägget. Förvärvet kommer med största sannolikhet ske efter regleringen. Kan man inte avtala om att fastigheten ska säljas exempelvis 2022-08-01 till ett pris vi bestämmer idag?

Utanför detaljplan.

Jodå, man kan avtala om köp givet att viss fastighetsreglering går igenom. Men det löser ju inte er brådska.

Claes Sörmland
Tore Skogman Tore Skogman skrev:
Min idé om ny väg från parkeringen var inte så intressant men det finns en till väg/stig som ägs av vägföreningen i byn. Jag ritade inte med den på första bilden för jag ser det mest som en stig men egentligen behöver den bara röjas och grusas så fungerar den för att nå fastigheten. Så jag ska kolla upp om jag får hantera den biten bäst jag vill. (fastigheten är medlem i vägföreningen)
I och med att fastigheten har en del i gemensamhetsanläggningen (GA:n) för vägen så har fastighetsägaren rätt att använda vägen, det är ju ändamålet med delägarskapet. Det åligger vägföreningen som förvaltar GA:n att hålla vägen i ändamålsenligt skick, inte delägande fastighets ägare.

Det som åligger delägande fastighets ägare är att ansvara för sin anslutning till GA:n, den är vanligen inte den del av GA:n. Så det som du gör är att pratar/emailar till styrelsen för vägföreningen och meddelar att din fastighet nu ska ansluta en utfart till vägen och du föreslår en viss plats. Sen får ni komma överens om en plats och om vägföreningen t ex vill ha en trumma i diket eller liknande. Vägföreningen får se till att vägen är körbar.

Tore Skogman Tore Skogman skrev:
Dessvärre har vi ingen relation till varandra så jag har svårt att se ägaren nappa på det upplägget. Förvärvet kommer med största sannolikhet ske efter regleringen. Kan man inte avtala om att fastigheten ska säljas exempelvis 2022-08-01 till ett pris vi bestämmer idag?

Utanför detaljplan.
Ni kan avtala det mesta. Att det finns ett godkänt förhandsbesked för det man vill bygga är nog att betrakta som ett minimum när det gäller tomter utanför planlagt område.

Att köra igång med bygglovet tom starta och avsluta bygget innan tillträdet är även det möjligt. Men ta hjälp av en jurist att upprätta avtalet om ni väljer den typen av upplägg så det kommer med ordentliga skrivningar om skadestånd om säljaren drar sig ur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.