7 676 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Hur sker slutbetalning vid husbygge? 90%?
Sida 1 av 2
Hej!
Har snart slutsamråd för vårt husbygge. Entreprenören vill ha 100 % av pengarna innan vi får flytta in. Han skriver i ett sms: "På överlämningsdagen ska som brukligt pengar för hela bygget vara överfört så att det finns på mitt konto för att tillträde till kund kan ges". Jag har ordnat alla papper så jag räknar med att kunna flytta in så fort kommunen godkänner. Entreprenadkontrakt enligt ABS 18.
Jag tänker så här:
Betalar 90 % till slutsamråd/slutbesiktning. Flyttar in direkt om kommunen godkänner det. Vid slutbesiktning görs bedömning vad som återstår att göra och vad det kan kosta, låt säga 5 % av totalbeloppet. Då betalar jag in 5 % och håller inne de sista 5 % tills ALLT är färdigt.
Vad är "brukligt"? Hur bör jag göra?
Har snart slutsamråd för vårt husbygge. Entreprenören vill ha 100 % av pengarna innan vi får flytta in. Han skriver i ett sms: "På överlämningsdagen ska som brukligt pengar för hela bygget vara överfört så att det finns på mitt konto för att tillträde till kund kan ges". Jag har ordnat alla papper så jag räknar med att kunna flytta in så fort kommunen godkänner. Entreprenadkontrakt enligt ABS 18.
Jag tänker så här:
Betalar 90 % till slutsamråd/slutbesiktning. Flyttar in direkt om kommunen godkänner det. Vid slutbesiktning görs bedömning vad som återstår att göra och vad det kan kosta, låt säga 5 % av totalbeloppet. Då betalar jag in 5 % och håller inne de sista 5 % tills ALLT är färdigt.
Vad har ni kommit överens om? Detta ska stå i ert kontrakt när respektive betalning ska ske. Det står uttryckligen i grundmallen för ABS 18 att du har rätt att hålla inne 10% tills dess att entreprenaden är godkänd i slutbesiktning.
"Beställaren har rätt att hålla inne tio procent av det avtalade priset till dess entreprenaden
har godkänts vid slutbesiktning."
"Beställaren har rätt att hålla inne tio procent av det avtalade priset till dess entreprenaden
har godkänts vid slutbesiktning."
Precis så står det i kontraktet! Och ändå snackar snickarn om "brukligt i branschen", "du som lekman" och liknande. Jag håller inne 10 % till slutbesiktningen.
Hur brukar besiktningsmännen/besiktningskvinnorna sedan reglera slutbetalningen efter besiktningen?
Hur brukar besiktningsmännen/besiktningskvinnorna sedan reglera slutbetalningen efter besiktningen?
Besiktningsmannen värderar eventuella anmärkningar och du får en summa att hålla inne på. När punkterna är avklarade och godkända betalar du de sista pengarna. De pengar som blir över från dina 10% och värderingen av eventuella anmärkningar betalar du på tillträdesdagen. Kan alltså vara 0-10% som du ska betala för att få nycklarna.
Tack, låter som att jag tänker som du Coconut.coconut skrev:
Besiktningsmannen värderar eventuella anmärkningar och du får en summa att hålla inne på. När punkterna är avklarade och godkända betalar du de sista pengarna. De pengar som blir över från dina 10% och värderingen av eventuella anmärkningar betalar du på tillträdesdagen. Kan alltså vara 0-10% som du ska betala för att få nycklarna.
Så som det verkar stå i kontraktet ska du hålla inne 10%, och lite mer kanske beroendevad ni kommet överens.
Betala det du tycker är rimligt med tanke på ert överkommna pris. Det är INTE värt bråka om 10-20tkr. Låt KAn bestämma det. Ni har ju alla tre varit vänner. Låt KAn bestämma och var bara ni byggare och vänner!
Betala det du tycker är rimligt med tanke på ert överkommna pris. Det är INTE värt bråka om 10-20tkr. Låt KAn bestämma det. Ni har ju alla tre varit vänner. Låt KAn bestämma och var bara ni byggare och vänner!
Tack Hemmakatten! Jag betalade först vad jag tyckte var rimligt. Sedan ville snickaren inte fortsätta med vårt bygge, varit iväg på andra ställen. Därefter betalade jag in allt som han ville ha in (10% av takpriset+ alla extraarbeten), tyvärr ligger han fortfarande i hängmattan! Fruktansvärt störande och tröttande.Hemmakatten skrev:
Så som det verkar stå i kontraktet ska du hålla inne 10%, och lite mer kanske beroendevad ni kommet överens.
Slutsamrådet är om en vecka. Snickaren kan, om han vill lägga några timmar på vårt bygge för att bli färdig med allt som kommunen kräver för inflytt, och göra klart resten efter inflytt. Jag vill inte betala en krona mer innan ALLT är färdigt eftersom har beter sig som han gör nu.
Vi träffar KA på måndag och går igenom ekonomin och kontraktet. Jag kommer göra som KA säger. Jag frågade snickaren om även han kommer att gå på KA:s bedömning, men det kunde han inte lova. Bara om det är till hans fördel verkar det som.
Håller med om att att 10k inte är något att bråka om. I detta fall rör det sig om några 100k-poster och några 10k-poster som tillsammans blir en del. Min tro och förhoppning är att vi kan vara goda vänner efteråt. Vi har ju lärt känna varandra rätt bra nu, den hårda vägen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Entreprenören verkar tro att han är säljare av huset och inte uppdragstagare åt er. Och så verkar han vilja göra det lätt för sig att kunna dra vidare till nästa jobb när ni betalat allt.
Jag skulle som det låter på situationen inte betala mer än de 90 procenten, minns jag rätt från din andra tråd i ämnet trodde du väl rent av att de pengarna inte skulle räcka.
Hur ser det ut i övrigt i avtalet, har ni något förseningsvite och hur många dagars betalningsfrist har ni?
Jag skulle som det låter på situationen inte betala mer än de 90 procenten, minns jag rätt från din andra tråd i ämnet trodde du väl rent av att de pengarna inte skulle räcka.
Hur ser det ut i övrigt i avtalet, har ni något förseningsvite och hur många dagars betalningsfrist har ni?
Vi har ett förseningsvite som börjar ticka på från den 1 september. Dock ska han kunna hinna med det som är kvar, jag tror att han vill och kommer göra klart innan dess. Jag har skrivit upp några saker som snickaren sagt som jag tror inte är sant, bl.a. "Det blir inte aktuellt med något vite pga corona, force majeure" Min kommentar på det är att vi skrev avtal i juli 2020, mitt under pågående corona, så svårt att hänvisa till . Ingen av hantverkarna har varit sjuk och alla leveranser har kommit som planerat, så eventuell försening beror på hans ovilja.Nötegårdsgubben skrev:
Entreprenören verkar tro att han är säljare av huset och inte uppdragstagare åt er. Och så verkar han vilja göra det lätt för sig att kunna dra vidare till nästa jobb när ni betalat allt.
Har inte skrivit i avtalet om betalningsfrist. På måndag träffas vi och går igenom kontraktet och slutbetalning med vår KA. Jag tror det blir bra. Tack för råden!
Förseningsvite tickar tills dess slutbes är gjord. Så gör entreprenöreren en slutbes med ett halvfärdigt hus så kan han i komma undan det.
sedan skall du vara noga med att aldrig betala mer än vad det som är byggt är värt. Anl till detta är att du skall ha pengar kvar att köpa im en annan. Hantverkare om den su har nu konkar.
Du har även rätt att hålla inne med så mycket pengar som behövs. Om du sitter i denna sits så är det bra onför ett ev efterspel att ha oberoende dokumentation som stödjer ditt handlande. Tex besiktningsprotokoll
sedan skall du vara noga med att aldrig betala mer än vad det som är byggt är värt. Anl till detta är att du skall ha pengar kvar att köpa im en annan. Hantverkare om den su har nu konkar.
Du har även rätt att hålla inne med så mycket pengar som behövs. Om du sitter i denna sits så är det bra onför ett ev efterspel att ha oberoende dokumentation som stödjer ditt handlande. Tex besiktningsprotokoll
Först och främst är det sällan ett gott tecken när en entreprenör vill frångå avtalad betalningsplan. Betala inte förrän det du har beställt är levererat dvs. huset är byggt och godkänt i slutbesiktning och slutsamråd.S Sällsam skrev:Hej!
Jag tänker så här:
När det gäller småhusentreprenad är Konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämplig och det finns särskilda regler för just småhusentreprenad (se 1 § 2 st KtjL). Enligt 53§ Ktjl ska slutbesiktning ske om någon av parterna begär det, vilket ni verkar ha gjort. När entreprenaden är godkänd skall avlämnandet ske d.v.s. exakt i den stund då besiktningsmannen godkänner entreprenaden under förutsättningen att även kommunen i samband med slutsamrådet ger klartecken. Entreprenören har INTE rätt att hålla inne nyckeln som påtryckningsmedel (se följande artikel från Byggindustrin https://www.byggindustrin.se/arbets...nyckel-gar-inte-att-ha-som-patryckningsmedel/) Tyvärr är den bakom betalvägg).
Exempel 1: Entreprenaden blir helt godkänd 2021-08-10. Ni har betalningsvillkor 30 dagar. Då ska du få nyckeln i din hand 10 augusti men du behöver inte betala förrän 9 september. I ditt fall har du rätt att hålla inne 10 % till förfallodatumet för sista fakturan med utgångspunkt i datumet för godkänd besiktning och slutsamråd. Att du har rätt att innehålla 10% av det avtalade priset framgår av 52 § KtjL.
Skulle besiktningen vara godkänd men det finns fel att följa upp för entreprenören har du som konsument rätt att hålla inne betalning som säkerhet för de fel som ska rättas till enligt 19 § KtjL.
Exempel 2: Entreprenaden godkänns med anmärkningar för fel. Du kan då be besiktningsmannen uppskatta kostnaden för att åtgärda felen. Besiktningsmannens uppskattning uppgår till 100000kr. Viktigt är då att komma ihåg att besiktningsmannens uppskattning bara är en fingervisning. Du har som konsument rätt hålla inne betalning med god marginal, vilket framgår av förarbetena till lagen. (19 § KtjL). Detta för att kunna sätta press på entreprenören för att den ska avhjälpa felet. Jag rekommenderar att hellre hålla inne pengar i överkant än i underkant. I detta fallet skulle du utan problem kunna hålla inne 200000kr tills felen är åtgärdade. Det är din säkerhet som sitter i att du håller inne pengarna.
Entreprenören kommer naturligtvis argumentera för att besiktningsmannens ord ska gälla eller att du måste visa en offert som stödjer din lite högre summa men det finns inget i lagtexten (eller förarbetena) som kräver av dig som konsument att göra det.
Sammanfattningsvis; 1. håll 10% av avtalat pris till godkänd besiktning 2. nyckeln i handen omedelbart vid godkänd besiktning 3. håll inne i överkant vid ev. fel att åtgärda. Lycka till!
Du kan ju inte flytta in i ett hus som du till fullo inte äger.S Sällsam skrev:Hej!
Jag tänker så här:
Hade jag varit entreprenör har jag inte lämnat ut nycklarna förens det är till 100% betalt, förutsatt du fått noll fel på slutbesiktning.
Om något är fel så noteras ju det av besiktningsmannen och värdet på det. Helt galet att man ska hålla inne pengar ut i fall att.
En hustillverkare kräver alltid slutbetalning till fullo innan du får nycklarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
KonsumnetjtänstlagenJ jassaj skrev:Du kan ju inte flytta in i ett hus som du till fullo inte äger.
Hade jag varit entreprenör har jag inte lämnat ut nycklarna förens det är till 100% betalt, förutsatt du fått noll fel på slutbesiktning.
Om något är fel så noteras ju det av besiktningsmannen och värdet på det. Helt galet att man ska hålla inne pengar ut i fall att.
En hustillverkare kräver alltid slutbetalning till fullo innan du får nycklarna.
KtjL är till för att skydda konsumenten som anses vara den svagare parten i förhållande till näringsidkaren och är enligt 3 § KtjL tvingande till konsumentens förmån. Egentligen är inte betalningsvillkoren vid slutbesiktning mer annorlunda än när du betalar för del av entreprenad. Inte helt ovanligt att entreprenören kan delfakturera efter att olika delar av entreprenaden har utförts t.ex. gjutning av platta, stomresning etc.J jassaj skrev:Du kan ju inte flytta in i ett hus som du till fullo inte äger.
Skulle entreprenören inte överlämna nycklarna rekommenderar jag att ansöka om särskild handräckning hos Kronofogden (KFM). Det vanligaste när entreprenören inte lämnar överlämnar nyckeln, är att KFM, under förutsättning att konsumenten kan uppvisa erforderlig dokumentation, beslutar om ett interimistiskt beslut då det anses vara ett brådskande fall att inte få tillträde till sin bostad.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Behöver man ens blanda in kronofogden? Borde bara vara att kalla på låssmed, kostnaden dras av vid slutbetalningen.