I slutet av maj köpte vi en ny diskmaskin för 10000kr. I slutet av juli visar den felkod som måste avhjälpas av servicetekniker. Teknikerna har semester och vi kommer inte att få service förrän efter 30 dagar. Enligt konsumentköplagen så skall fel avhjälpas inom skälig tid. Vad tycker ni är skälig tid för en diskmaskin som används dagligen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta papper delades ut av svensk handel.
30 dagar tror jag anses för långt för denna produkt. Du kan reklamera direkt mot säljaren också. Servicetekniker lär Gå att få tag på någonstans i swe. Bara för företaget att betala.
Redigerat:
Tack! På elgiganten där varan är köpt så står de att de kan ha servicetider på 2-3 veckor. Det är fortfarande för lång tid. Tyvärr kan man bara nå reklamationsavdelningen på Bosch och elgiganten via mail. Bosch har inte svarat alls, elgiganten mailade jag igår så hoppas att de svarar på måndag.T Tompafix skrev:
Ja, det är jag glad förHemmakatten skrev:
Sen förstår jag att det är semestertider och så men det skall inte kunden drabbas av. Det ligger på företaget att skaffa avtal med fler firmor isf.
Vet att sådana servicetider är okej (enligt ARN) på t.ex. en dator som måste skickas iväg. Men det är något helt annat när de inte behöver skickas iväg. Ett sätt att ta reda på vad "rimlig tid " anses vara. Är att ringa servicefirmor för diskmaskiner och kolla vilken tid det skulle ta att få den lagad.T Tonfisk40 skrev:
Ja, jag får göra det om de inte svararT Tompafix skrev:Vet att sådana servicetider är okej (enligt ARN) på t.ex. en dator som måste skickas iväg. Men det är något helt annat när de inte behöver skickas iväg. Ett sätt att ta reda på vad "rimlig tid " anses vara. Är att ringa servicefirmor för diskmaskiner och kolla vilken tid det skulle ta att få den lagad.
Klicka här för att svara