1 931 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Dagens dilemma: betala eller riskera att inte kunna flytta in??
Bygger hus med löfte från snickaren att det ska vara klart i mitten av augusti slutsamråd bokat då, alltså om två veckor. Har kvar nuvarande bostad fyra veckor till, vill kunna ha två veckors tid att flytta på.
Jag har betalat in vad jag anser vara 90 % av takpriset, samt för extraarbeten (som jag ser det).
Snickaren har en annan bild och gör nu ingenting innan jag har betalt det han anser vara 90 % (plus extraarbeten).
Vår KA, som både jag och snickaren har förtroende för, kommer att gå igenom kontraktet om en vecka och jag kommer sedan betala det som han anser att jag ska betala.
Om jag inte betalar något nu står bygget stilla en vecka. Det som måste ordnas innan samråd är OVK (snickaren måste fixa det sista med ventilationen innan OVK kan göras, någon timmes jobb) samt snickarens intyg. För övrigt mest en del med garaget som inte vara vara klart vid inflytt.
Bör jag betala det som snickaren kräver nu? Finns det i så fall någon chans att få tillbaka från snickaren? Tacksam för råd!
Jag har betalat in vad jag anser vara 90 % av takpriset, samt för extraarbeten (som jag ser det).
Snickaren har en annan bild och gör nu ingenting innan jag har betalt det han anser vara 90 % (plus extraarbeten).
Vår KA, som både jag och snickaren har förtroende för, kommer att gå igenom kontraktet om en vecka och jag kommer sedan betala det som han anser att jag ska betala.
Om jag inte betalar något nu står bygget stilla en vecka. Det som måste ordnas innan samråd är OVK (snickaren måste fixa det sista med ventilationen innan OVK kan göras, någon timmes jobb) samt snickarens intyg. För övrigt mest en del med garaget som inte vara vara klart vid inflytt.
Bör jag betala det som snickaren kräver nu? Finns det i så fall någon chans att få tillbaka från snickaren? Tacksam för råd!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Hur mycket skiljer det är väl första frågan. Dumt att bli dumsnål om marginalerna räknas i veckor.
Med det sagt är det förstås svårare att få det sista gjort utan slutbetalningen som hävstång, så att betala så mycket att du betalar 100 % eller mer enligt din uppfattning vore dumt.
Samma sak gäller förstås snickaren på sätt och vis, så jag antar att det är mer än struntsummor ni är oense om.
Med det sagt är det förstås svårare att få det sista gjort utan slutbetalningen som hävstång, så att betala så mycket att du betalar 100 % eller mer enligt din uppfattning vore dumt.
Samma sak gäller förstås snickaren på sätt och vis, så jag antar att det är mer än struntsummor ni är oense om.
Det handlar om ca 200' så för mig (och snickaren) en rejäl slant. Det vi oeniga om är ffa hur mycket markarbeten som ingår i takpriset, o vad som kan anses som extra arbete. Vårt kontrakt är tyvärr inte glasklart. Vi båda vill ha en bedömning av en utomstående, o vi har förtroende för vår KA som ska göra det.Nötegårdsgubben skrev:
Hur mycket skiljer det är väl första frågan. Dumt att bli dumsnål om marginalerna räknas i veckor.
Så här tänker jag just nu: Beloppet är ungefär 10 % av kontraktssumman så jag kan ju betala 90% av vad han tycker är takpriset , vilket blir knappt 100 % av vad jag anser är takpriset. Sen kommer jag , om jag upplever att vi får en korrekt bedömning av KA, justera det sista efter genomgången om en vecka. Bygget kan då bli klart till samråd. En gissning är att KA bedömer att slutpriset bör vara någonstans emellan våra krav, o då har jag någon procent kvar som hävstång.
Klicka här för att svara