14 856 läst ·
43 svar
15k läst
43 svar
Samboavtal/skuldebrev
Det är nog snarare regel än undantag att man skriver avtal efter att man köpt ett gemensamt boende. Idealiskt sett borde man förstås skriva det innan, men bostadsaffärer går ofta snabbt och alla faktorer kanske inte är kända i förväg. Oavsett när det skrivs måste man så klart vara överrens innan man kan skriva ett avtal.HeineA skrev:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Kom ihåg också att skuldbrev behöver förnyas vart 10e år.
Det räcker väl med att upplysa om att skulden finns med jämna mellanrum. Tex ett årligt mail eller liknande.
Min hustru och jag stod inför samma situation och det slutade i ett avtal om att den som lade in minst fick en skuld motsvarande halva skillnaden och det finns en klausul om hur summan ska räknas om beroende på vad försäljningspriset blir. Jo, vi anlitade en jurist för att få till avtalet.
C cpalm skrev:Det finns ganska många alternativ på hur man kan lägga upp det, så det kan vara vettigt att bolla med en jurist.
Eftersom du nämner skuldebrev antar jag att tanken inte är att du skall vara ensam ägare till huset?
Nackdelen med ett skuldebrev är att det finns en risk för att sambon går rejält back om det blir en bodelning och sambons andel inte täcker skulden. Det kan så klart vara så man vill ha det, men alternativet är att avtalet beskriver hur värdena skall fördelas vid en bodelning.
Passa också på att fundera på vad som händer med huset om en av er går bort (testamente) eller blir otillräknelig (framtidsfullmakt).
Lite OT, men det cpalm skriver om framtidsfullmakt är verkligen något att tänka på för alla om olyckan är framme. Om ni inte gjort det redan tipsar jag er att göra det.C cpalm skrev:Det finns ganska många alternativ på hur man kan lägga upp det, så det kan vara vettigt att bolla med en jurist.
Eftersom du nämner skuldebrev antar jag att tanken inte är att du skall vara ensam ägare till huset?
Nackdelen med ett skuldebrev är att det finns en risk för att sambon går rejält back om det blir en bodelning och sambons andel inte täcker skulden. Det kan så klart vara så man vill ha det, men alternativet är att avtalet beskriver hur värdena skall fördelas vid en bodelning.
Passa också på att fundera på vad som händer med huset om en av er går bort (testamente) eller blir otillräknelig (framtidsfullmakt).
Råkat ut för en i familjen som blev otillräknelig pang på en minut och över den tragedin är det nu ett praktiskt helvete för hens partner, Som inte kan inte sälja huset, bilar osv för att få in pengar för att flytta då den otillräknelige står som ägare eller hälften ägare, detta är ett elände att lösa utan framtidsfullmakt/tar tid och blir krångligt och kan be körigt om ekonomin är på gränsen och åker på en hög vårdkostnad.
Efter insett detta gjorde vi det direkt för att spara partnern och barnen praktiskt krångel om det går åt skogen för någon av oss. I min bekantskapskrets var det få som tänkt på konsekvenserna utan framtidsfullmakt. Det går enkelt att hämta mallar på nätet om man läser på lite och är man osäker så är det ringa kostnad att ta jurist till hjälp.
Jag o sambon har skrivit testament där den andre ärver de tillgångar som specificeras i testamentet. Övriga tillgångar går enligt sedvanliga arvsrätten (i detta fall förälder resp syskon). Testamentet ska skydda den kvarlevande om olyckan är framme och eventuella arvingar vill kräva ut sin del. Vi har inga barn, och har gått in 50/50 samt delar alla kostnader lika rakt av trots inkomstskillnader. Men känns som den bästa o rättvisaste vägen och delar vi på oss är det 50-50. Det lösöre jag hade med mig tar jag, det han hade tar han likaså avseende var och ens enskilda egendom. Separat ekonomi, men gemensamt konto där vi sätter in pengar till löpande kostnader (mat, husdrift, gemensam bil etc) samt gemensamt sparande i detta som ska gå till huset o övriga gemensamma inköp. I övrigt står jag för mitt, han för sitt. Straight forward och ingen som känner sig parasiterad på eller att den förlorar ekonomiskt på det i det långa loppet. Förutsättningen i detta upplägg är dock att båda hade råd och lägga lika mycket eller lika lite/ville lägga lika mycket eller lika lite på boendet. Och att det ff håller vid en eventuell förändring såsom arbetslöshet eller sjukskrivning. Vi har valt att bo i ett hus vi båda har råd med. I annat fall hade det fått vara.
Redigerat:
A arena skrev:Har nyligen köpt hus med min sambo.
Jag har lagt in ganska mycket penger medan sambo inte lagt något.
Såklart vill jag ha detta dokumenterat och som jag förstått är det då både samboavtal och skuldebrev som behövs.
Har pratat med jurist via banken (billigast) och de tar 2500-3000 kr för att hjälpa till med det.
Ett alternativ att är göra allt online och komma undan med 500-1000 kr.
Och ett sista alternativ skriva ut mallar från nätet och fylla i allt själv, gratis!
Så till frågan, vad är mervärdet att anlita jurist i detta fallet?
Varför inte pröva avtal24; Samboavtal för 695 kr. Lycka till!A arena skrev:Har nyligen köpt hus med min sambo.
Jag har lagt in ganska mycket penger medan sambo inte lagt något.
Såklart vill jag ha detta dokumenterat och som jag förstått är det då både samboavtal och skuldebrev som behövs.
Har pratat med jurist via banken (billigast) och de tar 2500-3000 kr för att hjälpa till med det.
Ett alternativ att är göra allt online och komma undan med 500-1000 kr.
Och ett sista alternativ skriva ut mallar från nätet och fylla i allt själv, gratis!
Så till frågan, vad är mervärdet att anlita jurist i detta fallet?
Man hinner åtminstone skriva att sambolagen inte ska gälla för bostaden som vi avser köpa tillsammans med fastighetsbeteckning/lägenhetsnummer X. Mäklaren och assistenten borde kunna bevittna handlingen. Hinner man inte ens det går affären för fort och man ska dra i bromsen av andra skäl. (Behöver man ett mer komplext avtal ska man ta den hjälp man behöver.)C cpalm skrev:
Det betyder dock inte nödvändigtvis att skuldebrevet är värdelöst om man får ett betalningskrav vid separation:niklasn skrev:
Utan hinder av att en fordran är preskriberad får den användas till kvittning, om detta eljest är tillåtet och den inte var preskriberad vare sig när borgenären förvärvade den eller när han kom i skuld till gäldenären.
Ja ja visst är det så. Det handlar så klart mer om hur människan är funtad än att det inte skulle vara praktiskt möjligt att skriva något innan. De flesta kommer aldrig så långt att något blir skrivet överhuvudtaget.C civilingenjören skrev:
Jag och fru har upprättat liknande dokument när vi var sambos och även nu i efterhand som gifta.
Vi tog hjälp av jurist. Kostade kanske 2-2500 men klart värt det. Vinsten för oss var dels att få tydligt förklarat vad respektive mening faktiskt betyder, vad som händer vid olika framtida skeden (vad gäller och är viktigt när det kommer barn med i bilden, om vi gifter oss, köper hus, köper båt, någon dör osv osv). Summa summarum gick vi från juristen inte bara med de papper vi behövde där och då (samboavtal + revers) utan även underlag för framtida dokument.
Vi tog hjälp av jurist. Kostade kanske 2-2500 men klart värt det. Vinsten för oss var dels att få tydligt förklarat vad respektive mening faktiskt betyder, vad som händer vid olika framtida skeden (vad gäller och är viktigt när det kommer barn med i bilden, om vi gifter oss, köper hus, köper båt, någon dör osv osv). Summa summarum gick vi från juristen inte bara med de papper vi behövde där och då (samboavtal + revers) utan även underlag för framtida dokument.
När man är sambor, betalat olika mycket i kontantinsats för en bostad som man äger gemensamt och vill att detta ska regleras vid en framtida bodelning (ex. pga av separation) ska man dels skriva ett samboavtal för att undanta bostaden från en bodelning, dels ett skuldebrev avseende det belopp som ska regleras.
Sambor som vill trygga varandra bör också skriva ett inbördes testamente, eftersom sambor annars inte ärver varandra, oavsett om de har gemensamma barn.
Mallar brukar vara svåra att tillämpa men det finns bra tjänster på nätet för att upprätta specialanpassade avtal och dokument för dessa situationer, exempelvis hos Juridok eller Lexly.
Lycka till!
Sambor som vill trygga varandra bör också skriva ett inbördes testamente, eftersom sambor annars inte ärver varandra, oavsett om de har gemensamma barn.
Mallar brukar vara svåra att tillämpa men det finns bra tjänster på nätet för att upprätta specialanpassade avtal och dokument för dessa situationer, exempelvis hos Juridok eller Lexly.
Lycka till!
Klicka här för att svara
