Hej.
Jag frågade min granne för ett år sedan om samtycke för att få bygga en friggebod vid tomtgränsen, dom svarade nej men svarade att det går bra att sätta upp ett förråd bara det inte är högre än planket som står vid tomtgränsen, vi pratade inte om placering utan endast att det gällde vi planket/tomtgränsen.
Jag har en liten stadstomt på 239 kvm men inget förråd. Förrådet jag tänkte bygga är 4 kvm.
Nu ett år senare ändrar sig grannen och säger nej till samtycke att jag år bygga förråd,
Kan ett samtycke av grannen ändras, vad är gäller.
Jag frågade min granne för ett år sedan om samtycke för att få bygga en friggebod vid tomtgränsen, dom svarade nej men svarade att det går bra att sätta upp ett förråd bara det inte är högre än planket som står vid tomtgränsen, vi pratade inte om placering utan endast att det gällde vi planket/tomtgränsen.
Jag har en liten stadstomt på 239 kvm men inget förråd. Förrådet jag tänkte bygga är 4 kvm.
Nu ett år senare ändrar sig grannen och säger nej till samtycke att jag år bygga förråd,
Kan ett samtycke av grannen ändras, vad är gäller.
Ett godkännande av ett bygge nära tomtgräns bör förenas med en ritning/skiss så båda parter vet vad som menas. Det finns inget formellt krav på att det är skriftligt men det är att föredra. Tänk också på att alla fastighetsägare hos grannen bör skriva på, om det till exempel är två makar.
När grannen godkände godkände han generellt ett förråd som fick stå på min sida om det gemensamma planket, men att förrådet inte var högre än planket eller längre än 3 meter, ja hustrun stod också med i mejlet då det godkändesK klimt skrev:
Så länge förrådet inte finna på plats kan grannen dra tillbaka godkännandet.
Kanske inte om ni redan skrivit kontrakt med entreprenör eller på annat sätt påbörjat byggprocessen, men annars kan de absolut ändra sig.
Kanske inte om ni redan skrivit kontrakt med entreprenör eller på annat sätt påbörjat byggprocessen, men annars kan de absolut ändra sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Nej, om grannen har medgivit bygget så kan han inte dra tillbaka medgivandet. Men ett så allmänt medgivande har tveksam giltighet.harry73 skrev:
H hempularen skrev:
Det skulle betyda att ett godkännandet (som inte används) är tvingande i all evighet, men även att den antingen följer med vid fastighetsöverlåtelse till den nya ägaren, eller så kan man ställa skadeståndskrav mot gamla fastighetsägaren om den nya ägaren inte godkände bygget.H hempularen skrev:
Jag tror att alla inser att ett 10 år gammalt skriftligt medgivande av en tidigare granne, inte är värd så mycket om man vill bygga något nästa år.
Däremot är det rimligt att förvänta att ett medgivande gäller om man relativt kort därefter börjar planera för bygget, beställer materialet och sätter igång med markarbeten.
Så någonstans däremellan förlorar ett tidigare medgivande sitt värde och är det bättre att be om ett nytt medgivande.
Jag tror att det finns en gammal tråd som handlar om just en granne som ändrade sig och drog tillbaka medgivandet. Kommer jag ihåg rätt, fanns det en fastighetsöverlåtelse emellan, men är inte säkert. Bygglovsavdelningen ansog där att grannen fick dra tillbaka medgivandet.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Även i den gamla tråden så var det ett ospecifikt medgivande.
Jo självklart måste det finnas ett ”bäst före datum”. Vet inte hur långt det är. Det vore väl logiskt om det är samma som start av bygglovspliktig bygge (2 år).
I det här fallet tror jag att problemet är att medgivandet inte är kopplat till en viss ritning.
Jo självklart måste det finnas ett ”bäst före datum”. Vet inte hur långt det är. Det vore väl logiskt om det är samma som start av bygglovspliktig bygge (2 år).
I det här fallet tror jag att problemet är att medgivandet inte är kopplat till en viss ritning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Bygg. Hänvisa till mejlet om han säger något igen.F aderheim skrev:
För allvarligt, hur mycket kommer grannen bråka om ett förråd han inte ens ser från sin tomt.
godmorgon
Kanske inte blivit så mycket klokare på vad som gäller, blir väldigt ledsen över att jag har två grannar som bara ser till eget behov.
Jag bor i en stadskärna med en liten tomt och har ingen förvaring för redskap m.m, nu hörde jag att ev kan kommunen göra ett tillsynsärende då det är inom detaljplanen och att dom kan godkänna om det är vettigt även om grannen säger nej då det finns ett behov?
En annan fråga då grannen på andra sidan där vi har ett gemensamt plank som säkert stått sedan 1800 talet, den grannen säger att det är inte säkert att dom behöver vara med att betala för ett nytt, då reglarna är åt mitt håll, planket står på tomtgränsen till bådas tomter?
Min lilla stadstomt är en liten på 240 kvm, finns inte så mycket plats att ställa ett förråd utan grannars samtycke, jo mitt på tomten 4,5 meter från båda grannar, inte så kul.
Kanske inte blivit så mycket klokare på vad som gäller, blir väldigt ledsen över att jag har två grannar som bara ser till eget behov.
Jag bor i en stadskärna med en liten tomt och har ingen förvaring för redskap m.m, nu hörde jag att ev kan kommunen göra ett tillsynsärende då det är inom detaljplanen och att dom kan godkänna om det är vettigt även om grannen säger nej då det finns ett behov?
En annan fråga då grannen på andra sidan där vi har ett gemensamt plank som säkert stått sedan 1800 talet, den grannen säger att det är inte säkert att dom behöver vara med att betala för ett nytt, då reglarna är åt mitt håll, planket står på tomtgränsen till bådas tomter?
Min lilla stadstomt är en liten på 240 kvm, finns inte så mycket plats att ställa ett förråd utan grannars samtycke, jo mitt på tomten 4,5 meter från båda grannar, inte så kul.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Ingen av er har nog skyldighet att hålla med staket eller plank i gränsen. Av hävd bygger man staket och plank med finsidan utåt, vilket ju skulle kunna tala för att det är ditt plank, men det är inte detsamma som att du måste bekosta ett plank. Och pr något håll måste ju reglarna stå, så visst kan det också vara gemensamt byggt.F aderheim skrev:
Men som sagt, ingen av er kan tvinga den andre att helt eller delvis bekosta ett nytt plank, eller ens att måla det som finns.
Sånt här måste göras upp i godo.
Kanske dags att ändra fokus (eller så var det dit fokus hela tiden, men missförstod vi dig.F aderheim skrev:godmorgon
Du behöver uppfylla krav i friggebodsreglerna om det är en byggnad, där människor kan uppehålla sig i. Kan människor inte uppehålla där, är det plötsligt ingen byggnad längre och är det relativt fritt fram att göra vad du vill.
Placerar du en eller två av nedanstående redskapsbodar längs din tomtgräns, borde det vara lugnt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösningen: bygg en låg redskapsbod och sätt hjul på boden.
Vad är en byggnad?
I PBL definieras vad som menas med byggnad. I definitionen finns ett antal kriterier som ska uppfyllas för att en konstruktion ska vara en byggnad. Samtliga kriterier måste vara uppfyllda för att en konstruktion ska anses vara en byggnad. De kriterier som ska vara uppfyllda är följande:
Vad är en byggnad?
I PBL definieras vad som menas med byggnad. I definitionen finns ett antal kriterier som ska uppfyllas för att en konstruktion ska vara en byggnad. Samtliga kriterier måste vara uppfyllda för att en konstruktion ska anses vara en byggnad. De kriterier som ska vara uppfyllda är följande:
- Det ska vara en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar.
- Den ska vara varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller vara varaktigt placerad på en viss plats i vatten.
- Den ska vara avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.
Förstår att det är en tråkig situation för er och jag hade själv givetvis gett min granne ett medgivande (om han/hon är vettig i övrigt så klart). Men tyvärr är det ju så att man inte måste ge grannmedgivande och ni har ju själva valt denna lilla tomt.F aderheim skrev:godmorgon
Detta är ingen kritik mot dig (eller andra), vi har väl helt olika prioriteringar helt enkelt, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill bo i villa på en tomt som är såpass liten. Man har ju nästan inga möjligheter till aktiviteter på tomten alls.
Tipset med en redskapsbod på hjul verkar ju fungera! Gör det så kan grannen inte säga någonting.