Hej!

Har en ganska stor tomt som enligt detaljplanen är parkmark.

Vad säger ni som är kunniga? Jag får ju inte bygga nåt på den och alla ska få ha tillträde till den, kan jag hyra ut kolonilotter på tomten, där var och en får odla som dem vill?

De får ju förstås reda på att det är parkmark och att alla ska få ha tillträde men som jag kan förstå så får inte allmänheten plocka av det som odlas ändå?

Tacksam för svar

Claes Sörmland
M moberg07 skrev:
Hej!

Har en ganska stor tomt som enligt detaljplanen är parkmark.

Vad säger ni som är kunniga? Jag får ju inte bygga nåt på den och alla ska få ha tillträde till den, kan jag hyra ut kolonilotter på tomten, där var och en får odla som dem vill?

De får ju förstås reda på att det är parkmark och att alla ska få ha tillträde men som jag kan förstå så får inte allmänheten plocka av det som odlas ändå?

Tacksam för svar
Kolonilotter är privat odling och det ingår inte i användningen Park enligt Boverket:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...bestammelser/anvandning-av-allman-plats/Park/

Är det detaljplanerat för Park under enskilt huvudmannaskap så kan ju den pågående användningen fortsätta tills Lantmäteriet inrättar en gemensamhetsanläggning med ändamålet park för marken.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Märkligt, här i kommunen har kommunen själv låtit anlägga odlingslotter i en park, och hyr ut dem. Rätt säker på att detaljplanen säger ”parkmark”.

Claes Sörmland
B b8q skrev:
Märkligt, här i kommunen har kommunen själv låtit anlägga odlingslotter i en park, och hyr ut dem. Rätt säker på att detaljplanen säger ”parkmark”.
Fördelen med att vara byggnadsnämnden är att man själv tolkar lagen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.