B
N Nils ST skrev:
Nej lugna dej nu. Det finns något som heter avtalsservitut (se jb kap 14) och dom håller mellan fastigheter precis som ett officialservitut. Alltså som regel för alltid. Men problemet med avtalsservitut är att dom kan försvinna om köparen eller säljaren av en fastighet inte informerat om att det finns ett oinskrivet avtalsservitut vid ett köp av en av fastigheterna. Det blir ju dock en skadeståndsfråga då. Det samma gäller ju muntliga servitut.

Om vi ska applicera detta på ditt fall så skulle det mycket väl kunna vara så att det fanns ett muntligt eller skriftligt avtalsservitut en gång men att det då upphävts eftersom du tydligen inte blivit informerad om detta. Det är då en skadeståndsfråga mellan förra ägaren och den som ev. Blivit av med sitt servitut. Så ja med störst sannolikhet finns det inget avtal du är bunden av men det har kunniges betydelse för LM när dom prövat ett officialservitut.
Säljaren har skriftligt informerat och dokumenterat i köpeavtalet att det finns ingen nyttjanderätt. Gäller givetvis efter som inget servitut ej heller finns.
Jag är helt övertygad att det inte är fake news från förra ägaren.
Begriper inte hur du kan tro att skriftlig bevisning skulle vara fake news:
inger inget förtroende...typiskt för rättshaverister
Jo du har rätt att det gäller inte mot mig motparten måste väcka talan mot förra ägaren om hen tror sig kunna få framgång. Av erfarenhet så talar det emot hen med sina tidigare uppträdanden....och osanningar

N
B nord123 skrev:
Säljaren har skriftligt informerat och dokumenterat i köpeavtalet att det finns ingen nyttjanderätt. Gäller givetvis efter som inget servitut ej heller finns.
Jag är helt övertygad att det inte är fake news från förra ägaren.
Begriper inte hur du kan tro att skriftlig bevisning skulle vara fake news:
inger inget förtroende...typiskt för rättshaverister
Jo du har rätt att det gäller inte mot mig motparten måste väcka talan mot förra ägaren om hen tror sig kunna få framgång. Av erfarenhet så talar det emot hen med sina tidigare uppträdanden....och osanningar
Att säljaren uppgett det i köpekontraktet är ju ingen bevisning för att det inte funnits något servitut. Bara för att den ena parten själv har skrivit ner något är det ju nödvändigtvis inte sanningen. Fake news är för övrigt fel ord att använda i detta sammanhang.

Det finns alltid två sidor i en konflikt och man måste ha viss förståelse här för att din granne antagligen faktiskt tror och tycker sig ha någon sorts rätt att höra som hen gör. En rimlig förklaring kan få vara att det faktiskt funnits ett avtal som inte gäller längre men som din granne fortfarande tror gäller. Du inger inte så mycket förtroende du själv så hade jag vart din granne hade jag med största sannolikhet inte heller bara accepterat när du kommer och säger att jag inte har en rättighet jag tror mig ha.
Din granne verkar ju dock insett detta nu och sökt om officialservitut och går hem det så blir väl alla nöjda och glada och tvisten är ut världen. Han får servitut och du får ersättning. LM avgör om de andra grannarnas rättighet gör grönområdet gör att utöva parallellt eller inte så oroa dig inte för det.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B
H hempularen skrev:
Nja. Har för mig att muntliga servitut som ingås numera är ogiltiga. Vet inte vilket år det ändrades. Men muntliga servitut som ingicks tidigare gäller fortfarande.
Jordabalken infördes 1970. efter det krävs skriftliga servitutsavtal

N
B nord123 skrev:
1972*

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Beslutades 1970 och infördes 1972.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
B
K Kane skrev:
Beslutades 1970 och infördes 1972.
Korrekt!
:D(y)

B
Servitut upplåts skriftligen av ägaren till den fastighet, som rättigheten ska gälla i.
Om inte skriftlighetskravet är uppfyllt, har upplåtelsen inte verkan som servitut.

B
Beslut taget.
Går ej bilda officialservitut för brunn och infiltration.
Måste flyttas.....
:cool:

Redigerat:
  • Gilla
Riverground och 2 till
  • Laddar…
Grattis!

• Älska
Bror9
  • Laddar…
B
LM Beslut

Slutgiltigt beslut har tagits i ärendet.

Inställd åtgärd eller förrättn (INSTÅ) Inställd fastighetsreglering / Officialservitut

Sakägare och myndigheter med rätt att överklaga har underrättats om beslutet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Verkar som Bror9 är samma person som tidigare hette nord123? Visste inte att man kunde ändra sitt namn sådär...

• Gilla
N o r e n
  • Laddar…
N
M -MH- skrev:
Verkar som Bror9 är samma person som tidigare hette nord123? Visste inte att man kunde ändra sitt namn sådär...
Ja han har bara bytt namn. Man mailar BH om man vill ändra namn.

ClasseClas
N Nils ST skrev:
Ja han har bara bytt namn. Man mailar BH om man vill ändra namn.
Tyvärr kan alla byta sina nick själva men bara en gång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.