SarB
SarB: [citat] Jag tror också LM köper exakt ditt resonemang!
18 svar · 2,3k läst
·
A
Ante_Storken: Säljaren har gjort en relativt specificerad utfästelse - Skulle det visa sig att denna inte stämmer kan det handla om dolt fel även om det i formell mening skulle vara synligt. Är däremot målningen dåligt utförd borde du kunna rikta ansppråk mot målaren direkt eller med hjälp av tidigare ägaren.
5 svar · 1,5k läst
T
TechChad: [citat] Jag håller med, som det är byggt bör det tillhöra tomten med glassburken om det inte ägs av båda.
41 svar · 5,4k läst
·
yonna
yonna: ... TS lämnade tråden i mitten av juni ...😅 Hur lång är en tråd?
440 svar · 146,2k läst
·
M
martin.sveg: [citat] Utgångspunkten måste såklart vara att det som är fast monterat ingår. Du får se till att lyfta fram de dyra infällda märkeshögtalarna och de dyra märkeslamporna i marknadsföring och prospekt, eller helt sonika montera ned dem före fotografering och visning eller väldigt tydligt skriva att de inte ingår. Externa högtalare som hänger på väggen ingår inte, men infällda,
183 svar · 66,2k läst
·
P
polaris78: [citat] men därifrån till att det skulle vara olovligt att ha däck liggandes blir ändå rena fantasier... varenda vattenfyllt dike och surhål och fågelbad och precis allt som det samlas vatten i blir ju samma sak.. Det är att greppa efter halmstrån och skulle nån med såna fantasier be mig ta bort däck vid mitt företag så skulle jag bemöta tramset med ett gapskratt och frågor om det
96 svar · 31,2k läst
·
U
Uffe-Nacka: [citat] Har nyss flyttat, delvis av denna anledning, bostadsrättsförening som hade en massa konstiga regler och gamla tanter i styrelsen som brydde sig mer om staket, blommor än att laga läckande tak mm.
26 svar · 12,8k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Skatteverket har en tydlig genomgång om hur man ska göra här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.9/2724.html#h-Gava
12 svar · 1,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Håller med om att det är smart att planera och strukturera förvaltningen även när man har delägarförvaltning. Jag gissar dock att det är ack så ovanligt. Man ska nog vara glad om grannskapet ens förstår vad en gemensamhetsanläggning är för något tänker jag. Vad gäller TS specifika fall så behöver vi ju inte avgöra något, vi är ju ingen tvistenämnd och hjälper bara
25 svar · 2,0k läst
·
D
Dilato: Köp allihop och efter leverans av en returnerar/ makulerar du resterande ordrar ( du har ju 14 dagars ångerrätt på ehandel). 😝
2 svar · 898 läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] De kanske trodde frågan vat är du besatt?
27 svar · 5,3k läst
·
K
Kane: [citat] Läs första inläggets tidsstämpel.
127 svar · 50,6k läst
·
janwide
janwide: [citat] Hello Sir. Hur gick det med detta till slut?
327 svar · 109,1k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, man har det. Och det får man egentligen inte. Men det är en annan fråga. Och ja, kontrollmekanismer har (beroende på bransch) ökat, men det finns fortfarande sätt runt dem... ;) Det är i vilket fall OT, så jag slutar där.
69 svar · 34,9k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Glöm inte att TS skrev att de är utlänningar. Ett lite lättare språk än att använda ord som uttaxering utan att förklara det kan vara bra. Som @Claes Sörmland skrev kan en gemensamhetsanläggning skötas på två olika sätt: Som en förening eller var och en för sig (delägarförvaltat). Har man en förening är det majoriteten som bestämmer och alla måste betala sin andel (man kan
7 svar · 1,4k läst
M
Markarbetaren: Läste i helgen om ett utlandsproffs som hyrde ut sitt hus i Sverige men nu flyttat hem. Vilken resa han fick gå igenom för att bli av med hg. Plus att dom hade förstört huset för honom. 😩
23 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Jag brukar förorda löpande, med betrodda hantverkare. Men hantverkare med betalningsproblem kvalar inte in. Det vore helt livsfarligt att anlita en sådan på löpande räkning. Stor risk att du blir en kassako. I ett av inläggen uppfattade jag att detta är en firma som helt arbetar med underentreprenörer? En sådan skulle jag inte heller anlita överhuvudtaget. Varför skulle en duktig
12 svar · 2,1k läst
R
Räknenisse: [citat] För att om stugan hör till fastigheten kan brodern genomdriva en försäljning och få ut pengar nu. Eller genomdriva att användningen av den ska delas mellan alla ägarna så den inte bara används av mamma. Eller bara för att de läst något som de uppfattat som att "det är så det ska vara".
7 svar · 3,4k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: När höjdes tomten och varför klagade ni inte då på att de släntade på er mark? Jag håller i princip med de andra i tråden, men beroende på hur lång tid som förflutit kan frågan ur det perspektivet vara överspelad och att det som grannen säger nu är ett gemensamt problem.
5 svar · 9,1k läst
·
S
Saxdaling: [citat] Den teorin ger jag inte mycket för. Självklart får han ta ner speglarna och lägga på marken innan han kapar grenen. Skulle vilja se den person som försöker stämma någon för att ha flyttat en fågelskrämma från sitt eget träd.
52 svar · 15,6k läst
N
Nykterhetskontroll: [citat] Hur gick det tillslut? Någon uppdatering?
150 svar · 71,8k läst
·
F
Falckman: [citat] 1:a stycket, 7:e kapitlet 11 § Jordabalken: "Överlåtes fastighet, som besväras av nyttjanderätt eller servitut, åligger det överlåtaren i förhållande till rättighetshavaren att vid överlåtelsen göra förbehåll om upplåtelsen, om ej inskrivning av rättigheten är beviljad. Sådant förbehåll medför att upplåtelsen gäller mot den till vilken fastigheten överlåtes."
43 svar · 5,2k läst
·
K
kurlakarl: Guldtråd som förtjänar nytt liv!
57 svar · 18,6k läst
·
T A
T A: [citat] Jag har läst på och så sett så har dom gjort rätt men frågan är om dom har lagt det CC 60 eller vad det kan bero på.. Det hade ju varit en blodig försäkring att lägga reglarna tättare anser jag men desto mer jobb att rikta eftersom dom inte riktade golvet när dom la spånskivorna utan gör det med reglarna.. Jag tog kort just om det skulle bli diskussioner efteråt.. reglarna
10 svar · 1,1k läst
·
D
DBSP: Hej, Jobbar med detaljplaner (som konsult och på kommun). Ett exploateringsavtal mellan markägare och kommunen är mycket vanligt. I grova drag brukar ett exploateringsavtal reglera kostnadsfördelningen av utbyggnad av allmän plats mellan kommunen och markägaren. Det vill säga att markägaren till viss del (eller helt och hållet) bekostar utbyggnaden av gator, park och tekniska
3 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] I princip så ska kommunen ha en ledningsrätt, ett servitut eller annan rättighet för ledningarna över din din fastighet. Det låter ju som om det finns en överenskommelse mellan dig och kommunen att ha ledningarna där. Du tycks ju t o m ha en anslutningspunkt för VA ganska långt inne på din fastighet till dessa ledningar. Om du börjar trilskas gällande detta så gissar jag att
8 svar · 3,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Noga... Nåja. Du får gärna länka till de studier som du menar tillför något till trådens ämne. Betydligt mer intressant än att fokusera på person.
219 svar · 24,5k läst
·
O
Oaken: [citat] Bra! Du förstod vad jag skrev👍
34 svar · 6,5k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: TS ansåg sig ha fått tillräckligt med svar och bad att få bli raderad. /Moderator
199 svar · 24,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.