Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] TS ska inte in och pilla på grannens hus tänker jag. Behöver det ordnas en ny anslutning mellan taken så får grannarna samarbeta. Grannen måste då inse att det inte finns möjligheter att hindra TS från att byta taket på sitt hus och TS får inse att anslutningen måste göras så att också grannen är nöjd med utförandet. Samarbetar inte grannen så får man strunta i denne
13 svar · 3,3k läst
·
N
nb.: Av många i denna tråd skulle jag ju inte vilja köpa ett hus av. I min värld är det självklart att relevant dokumentation ingår, visas det tidig att den finns och ingår är det ju också intressehöjande. I den mån den finns, men jag förväntar mig också att säljaren visar något engagemang i frågan. Det gäller väl både, hus, bilar, maskiner, fartyg etc. För huset jag köpte för
83 svar · 34,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Efter att ha nagelfarit svårigheterna för TS att hävda sig inte vara ägare av den olovliga anläggningen på den allmänna platsmarken så tänkte jag att det kan vara lämpligt att gå igenom kommunens handlingsmöjligheter enligt PBL: Kommunen beslutar troligen inte om en byggsanktionsavgift eftersom anläggningen inte kräver anmälan eller bygglov för att uppföras. Jag ska dock säga
56 svar · 9,1k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Håller med @BeaumontX, särskild handräckning av fogden är vägen framåt. Men om det fastställs att grannen inte får ha bryggan där, medan ni vill ha en brygga där är kanske inte rivning och bortforsling rätt väg att gå. Ett annat sätt vore ju att ni köper bryggan, eller i alla fall dess fundament. Kanske är rent av en bra lösning att ni har en gemensam brygga, där nuvarande
12 svar · 3,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det går bra. Servitutet kan både formuleras med rätt att enbart "underhålla befintlig mur" och som rätt att "uppföra och underhålla mur". Det blir möjligen lite olika rättigheter för grannen. T ex om grannen, kanske en framtida ägare, vill bygga en ny mur så är ju "uppföra och underhålla mur" en mer passande formulering än "underhålla befintlig mur", det blir ju
34 svar · 4,9k läst
P
PerGrata: [citat] Jag fick känslan av att man valde att behålla marken förra gången för att slippa undan strul och diskussion som bara skulle innebära jobb för handläggaren. Misstänker också att kommunen resonerade som att tiden eventuellt skulle hjälpa till så att det blev ett enklare beslut. Jag godtog detta eftersom nyttjandet varit det primära och att det inte innebar några formella
123 svar · 58,8k läst
·
D
Dortmunder DAB: [citat] Har en saltvattenåder väl öppnats så kan det bli flera brunnar som eventuellt behöver pluggas, och kostsamt för de som kanske behöver investera i en dyr avsaltningsanläggning - särskilt som kommunalt vatten verkar komma inom några år.
33 svar · 6,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Inga invändningar där. Vill bara att tråden inte ger intrycket att bilkörande omfattas av allemansrätten, det verkar vara en inte helt ovanlig tro som jag inte vill att sprider sig, därav mitt inlägg.
135 svar · 28,0k läst
·
Swetrot
Swetrot: Det här är nästan omöjligt att svara på utan att ha alla handlingar och hela historien framför sig så man kan läsa in allt. Vad finns det för avtal om denna fastighet? Betalar ni för nyttjandet, eller finns det någon annan form av avtal? Är byggnaden i gott skick och sköts om? Bostad, förråd, industri eller vad? Sist, men inte minst, vad vill ni och vad vill kommunen?
12 svar · 3,0k läst
·
Serafim Dahl
Serafim Dahl: [citat] Vet inte om det var modigt, kanske snarare dumdristigt. Han (grannen) rusade runt och frågade ut folk men eftersom han var mäkta impopulär så höll de som visste käft. En sen kväll mötte jag honom ute och han frågade vad jag gjorde ute så sent. Jag svarade att "du bad mig ju hålla utkik, så jag tar en promenad då och då", och han verkade nöjd med svaret. Dessutom var han
56 svar · 37,6k läst
·
S
sblixten: Om du hittar någon av gränsmarkeringarna i hörnen på sträckan där grinden är, så ser jag att det finns måttangivelser från dem till fastighetsgränsen mellan er. Ett måttband och en gränsmarkering borde kunna ge svar.
83 svar · 26,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag tror inte exemplet flyger eftersom bostadsrättsföreningen äger tvättstugan och därmed har rätt att måla den lila. Vidare så ger bostadsrättslagen stöd till föreningen att måla om tvättstugan. Föreningen har t o m en laglig skyldighet att hålla tvättstugan i gott skick så ommålning ska göras om så krävs. Kanske ett bättre exempel skulle vara om BRF-stämman
72 svar · 11,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Anledningen till att påminnelseavgifter för förfallen skuld till samfällighetsavgiften inte har införts i samfällighetslagen lär väl handla om dess ålder (det var helt enkelt inte vanligt på 60-talets slut) samt att lagstiftaren inte har sett behovet - verkställighet genom kronofogden står ju till styrelsens förfogande. Medlem som har förfallen skuld "straffas" genom att
38 svar · 15,6k läst
I
Inkan: [citat] Som någon tidigare skrivit, situationen kan bero på att tex. VD har rätt att teckna firman när det gäller löpande förvaltning och i det här fallet borde det i sådana fall vara ett fastighetsbolag… är det något utöver löpande så kanske styrelsen alt 2 i förening ska skriva under. Det kan kontrolleras med ett registreringsbevis.
32 svar · 14,0k läst
HusPoolGarage
HusPoolGarage: [citat] Aj aj, de där domsluten vinglade friskt. Det är sånt där som gör att man undviker att avgöra saker i rätten. Man kan undra om hovrättsråden hade druckit lunch på stadshotellet innan domslut…. Tur att HD ordnade till det hela på slutet. Men i ärlighetens namn var detta ett ganska speciellt fall och liknar ju inte detta i alla delar. Just nyttjande av brunnar är väl också
8 svar · 2,4k läst
·
L
Lillaprio129: [citat] Ja jag tror vi har landat i att vi bygger. Precis som du säger, tänk om vi inte ens får det andra huset, buden drar iväg eller att säljer väljer någon annan. Vi kör på med vårt bygge
8 svar · 2,3k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Verkar mer än tydligt att det är Du, john68, som blandar bort korten. Godmanskap som överförmyndare utser har inte så himla mycket gemensamt med försäljningen av fastigheten enligt Samägandelagen där tingsrätten utser en "god man".
9 svar · 2,7k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: [citat] Ja, staket runt tomten räcker såvida du inte har egna barn eller släpper in andra barn på tomten. Du kan läsa mer här: https://www.byggahus.se/pooloverdrag-reglerna-om-sakerhet-vid-poolen
4 svar · 1,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Först så måste vi förstå vad detta är för samfällighet. Är det t ex en gemensamhetsanläggning som har inrättats för de tre fastigheterna enligt anläggningslagen? Eller är den en äldre vägsamfällighet som t ex för länge sedan inrättades enligt den ej längre gällande lagen om enskilda vägar? Nästa fråga är om det finns en samfällighetsförening bildad, antingen enligt
2 svar · 2,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Nej inte nödvändigtvis. Men om servituten har samma lydelse för flera olika fastigheter och är överlappande vad gäller vägen sträckning så finns det en samfällighet i samfällighetslagens mening. det beror på 1 § i samfällighetslagen 1 §: "Vid tillämpningen av denna lag ska som samfällighet anses [...] servitut eller annan särskild rättighet som hör till flera
35 svar · 10,2k läst
D
Daniel 109: Du får inte störa verksamheten. Det du tycks syfta på är störning vid hemfridszonen. De diskuteras ju en hel del när det gäller gräsklippning och liknande. Men det gäller inte här. Man kan inte kräva att få bada ensam bara för att man får ha ett båthus på platsen.
18 svar · 4,7k läst
·
T
TypRätt: Gråzonen börjar väl egentligen först om du även använder dig av hennes rotavdrag. =)
3 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Uppdatera gärna om du har energin efter att ARNs kvarnar har malt. Det är nog fler som hamnat i samma situation som du.
153 svar · 19,5k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: har de åtgärdat felen? det är viktigast. Men det blir till att ligga. Testa och försök att hitta någon högre upp i hierarkin. Sen har villa tillverkare längre leveranstider än andra. Proffs miele är så roliga. De har mycket prylar med sig Måste de beställa delar då kan det ta tid. 1mån? nästan snabbt
11 svar · 2,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är sant, att servitut kan gå förlorade om tjänande fastighets ägare byts och den nya ägaren inte får kännedom om dem vid fastighetsöverlåtelsen.
11 svar · 10,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja det där med att bygga ut en GA och de delägande fastigheterna är alltid lite meckigt. Men det finns ju möjlighet att göra överenskommelser enligt 43 § anläggningslagen så att folk kan inträda vartefter och betala den första kretsen delägare ersättning för deras investering i anläggningen. Har man bara en plan i samfällighetföreningen hur detta ska gå till så att
7 svar · 4,7k läst
·
H
H-Thomasson: Tråkig historia så klart. Men detta är ett typ exempel på varför man köper av den lokala installatören så man vet vart man ska vända sig vid problem, reklamation.
2 svar · 930 läst
H
H-Thomasson: [citat] Det luktar inte avlopp ihela huset då när stammen inte är tätt? ( även fast det är inbyggt i väggen)
292 svar · 65,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.