D Daniel 109 skrev:
Vad står det i servitutet. Ofta står det med att man får underhålla avloppet.
Hej!

Det står att "rätt att anlägga, underhålla och förnya ledningar för avlopp
 
Då är det ju inget snack om att ni får göra om infiltrationen på samma plats.
 
  • Gilla
Falckman och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar, men om jag förstår saken rätt så ansöker man väl om bygglov och då kommer väl byggherren att få ett brev där han kan säga sitt? Precis som sa oss negativa till hans nya hus på vårt servitut?
 
Claes Sörmland
M Montecristo skrev:
Hej!

Det står att "rätt att anlägga, underhålla och förnya ledningar för avlopp
Ja, det gör ju att marken på grannens fastighet i princip är helt intecknad för din avloppsanläggning och inget får byggas där.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Montecristo skrev:
Tack för svar, men om jag förstår saken rätt så ansöker man väl om bygglov och då kommer väl byggherren att få ett brev där han kan säga sitt? Precis som sa oss negativa till hans nya hus på vårt servitut?
Bygglov har inget med avloppsanläggningar att göra. Istället så gör du en anmälan till kommunens miljönämnd om att du vill ändra din avloppsanläggning. Grannen informeras troligen inte i och med att du har ett härskande servitut för avloppet på den marken.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bygglov har inget med avloppsanläggningar att göra. Istället så gör du en anmälan till kommunens miljönämnd om att du vill ändra din avloppsanläggning. Grannen informeras troligen inte i och med att du har ett härskande servitut för avloppet på den marken.
Ok, så om markägaren kommer och ser att vi gör om avloppet och infiltrationen så kan han inget göra?
Och jag behöver inte informera om att vi kommer att göra om?
 
Det är väl lämpligt att informera fastighetsägaren. Att bara klampa in med grävmaskin är inte vettigt även om man har rätt till det. Grannen kan säkerligen vara kritisk, men ni har rätt att göra åtgärden. Men att försöka smyga med det är inte lämpligt. Informera grannen om vad som är på gång.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl lämpligt att informera fastighetsägaren. Att bara klampa in med grävmaskin är inte vettigt även om man har rätt till det. Grannen kan säkerligen vara kritisk, men ni har rätt att göra åtgärden. Men att försöka smyga med det är inte lämpligt. Informera grannen om vad som är på gång.
Ja det är tanken att göra så för att slippa strul, men trodde att när man ansöker via miljökontoret att det sköts med automatik till markägaren. Men vad gör man om han säger nej?
 
Claes Sörmland
M Montecristo skrev:
Ok, så om markägaren kommer och ser att vi gör om avloppet och infiltrationen så kan han inget göra?
Och jag behöver inte informera om att vi kommer att göra om?
Du måste ju visa skälig hänsyn till grannen när du ska nyttja dennes fastighet för ditt avlopp. Så en god dialog är en del av dina förpliktelser här.
 
  • Gilla
Montecristo
  • Laddar…
M Montecristo skrev:
Ja det är tanken att göra så för att slippa strul, men trodde att när man ansöker via miljökontoret att det sköts med automatik till markägaren. Men vad gör man om han säger nej?
Han kan inte säga nej. Du har rättigheten. Men du måste som sagt ha en vettigt kommunikation men fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du måste ju visa skälig hänsyn till grannen när du ska nyttja dennes fastighet för ditt avlopp. Så en god dialog är en del av dina förpliktelser här.
Självklart är det god dialog som gäller. Om man ska skriva till Företaget som köpt marken. Har du något bra "citat". Vet att jag kopierade ditt inlägg förra sommaren där vi ställde oss negativa till vårt härskande servitut"
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det här är en chans för fastighetsägaren att utan egentlig kostnad kanske komma åt lite av marken han vill bygga på.

För samtidigt som du har rätten på din sida genom servitutet så kostar det dig ju ingenting att erbjuda att lägga markbädden lite annorlunda om det är till gagn för grannen.

Så ta kontakt tidigt och säg att du behöver lägga om bädden, men att han kan få föreslå en läggning som förenklar hans byggplaner.

Sen kanske det inte går att jämka ihop intressena, eller du inte vill möjliggöra ytterligare bebyggelse, men det är ju i så fall en annan fråga, och rätten är som andra redan påtalat på din sida.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
M Montecristo skrev:
Ok, så om markägaren kommer och ser att vi gör om avloppet och infiltrationen så kan han inget göra?
Och jag behöver inte informera om att vi kommer att göra om?
Så länge du håller dig inom servitutsskrivningarna och det utpekade servitutsområdet är det inte mycket mer grannen kan göra än att genom en lantmäteriförrättning försöka få servitutet upphävt (eller ombildat). Det ska väldigt mycket till för att något sådant ska ske, men teoretiskt finns exempelvis ett utrymme när det kommer till "ändrade förhållanden". För detaljer angående omprövning av servitut se främst 7:e kapitlet i FBL.

Däremot är det alltid smart att göra som tidigare skribenter förordat, tala med grannen och med lite tur kanske du rent utav kan använda ett lite mindre område och få till någon ekonomiskt lönsam lösning för er bägge.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.