3 960 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Servitut
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har ett hus som är byggt 1990 med enskilt vatten och avlopp. Avloppet ligger på min tomt men infiltrationsbädden ligger på en grannfastighet med servitut. Detta är en äng som grannfastigheten inte använt. Nu har vår granne sålt fastigheten till en som vill bygga ett nytt hus på ängen där vi har vår infiltration. Hur verkar det när vi har ett servitut?
Tacksam för svar.
//A
Jag har ett hus som är byggt 1990 med enskilt vatten och avlopp. Avloppet ligger på min tomt men infiltrationsbädden ligger på en grannfastighet med servitut. Detta är en äng som grannfastigheten inte använt. Nu har vår granne sålt fastigheten till en som vill bygga ett nytt hus på ängen där vi har vår infiltration. Hur verkar det när vi har ett servitut?
Tacksam för svar.
//A
Förutsatt att köparen kände till detta avtalsservitut, t ex genom att säljaren meddelade det vid köpet eller att ni har registrerat det i fastighetsregistret via Lantmäteriet så är det gällande.M Montecristo skrev:Hej!
Jag har ett hus som är byggt 1990 med enskilt vatten och avlopp. Avloppet ligger på min tomt men infiltrationsbädden ligger på en grannfastighet med servitut. Detta är en äng som grannfastigheten inte använt. Nu har vår granne sålt fastigheten till en som vill bygga ett nytt hus på ängen där vi har vår infiltration. Hur verkar det när vi har ett servitut?
Tacksam för svar.
//A
Om servitutet är gällande så kan det lösas lite pragmatiskt med att ni får er infiltration flyttad och finansierad av den nya grannen som vill bygga där den nuvarande ligger. D v s ni tecknar ett nytt avtalsservitut och river det gamla.
Om avtalsservitutet inte är gällande, ja då får ni fundera på en ny avloppslösning när grannen ber er flytta på er nuvarande infiltration. Ett husbygge lär ju ha företräde före en infiltration i ett sådant sammanhang.
Här finns info om inskrivningar av servitut i fastighetsregistret:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...krivning-av-avtalsservitut-och-nyttjanderatt/
Logga in på Min fastighet hos Lantmäteriet med BankID för att kolla att servitutet är inskrivet som en rättighet för din fastighet.
Redigerat:
Hej Claes!
Tack för informationen. Det finns ett registrerat servitut på Lantmäteriet. Kan man neka en byggnation?
Till saken hör att grannen gick bort och dödsbot sålde dean gamla fastigheten till en hustillverkare som vill bygga nytt där vi har infitratioen och det finns inte så många ställen att lägga den på. Hustillverkaren var inne på att betala allt för en ny infiltration men att p.g.a platsbrist så skulle vi då få en gemensam infiltration. Känner att jag inte vill ha det tillsammans med någon för framtida problem.
Tack för informationen. Det finns ett registrerat servitut på Lantmäteriet. Kan man neka en byggnation?
Till saken hör att grannen gick bort och dödsbot sålde dean gamla fastigheten till en hustillverkare som vill bygga nytt där vi har infitratioen och det finns inte så många ställen att lägga den på. Hustillverkaren var inne på att betala allt för en ny infiltration men att p.g.a platsbrist så skulle vi då få en gemensam infiltration. Känner att jag inte vill ha det tillsammans med någon för framtida problem.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Se det som att du får en ny gratis infiltration och halva priset om den strular i framtiden.
Ja eller att den nya grannen inte har pengar eller lust att betala när det strular...
Ja du kan neka så att grannen inte gör intrång på ditt härskande servitut, d v s de får inte bygga något som blockerar ytan som du har servitut att ha en infiltration på.M Montecristo skrev:Hej Claes!
Tack för informationen. Det finns ett registrerat servitut på Lantmäteriet. Kan man neka en byggnation?
Till saken hör att grannen gick bort och dödsbot sålde dean gamla fastigheten till en hustillverkare som vill bygga nytt där vi har infitratioen och det finns inte så många ställen att lägga den på. Hustillverkaren var inne på att betala allt för en ny infiltration men att p.g.a platsbrist så skulle vi då få en gemensam infiltration. Känner att jag inte vill ha det tillsammans med någon för framtida problem.
Den pragmatiska lösningen är som sagt att skriva ett nytt avtalsservitut om infiltration och att företaget finansierar en ny infiltration. Jag rekommenderar å det starkaste att inte dela denna med grannen, grannen får ha en separat anläggning. Samägda anläggningar av denna typ är en tickande bomb vad gäller relationen med grannen eftersom man ofta inte har samma syn på underhållsåtgärder och grannen privatekonomi kan vara skakig.
Om du väljer att flytta infiltrationen med ett nytt avtalsservitut, se till att du som privatperson är kund hos ett etablerat avloppsföretag, det ger dig tio års garanti på utförandet av den nya infiltrationen enligt konsumenttjänstlagen. Låt under inga omständigheter byggföretaget ordna med bygget av infiltrationen som sen skänks till dig, då står du helt utan rättigheter om den börjar strula efter ett tag. D v s låt byggföretaget betala ut en kontantersättning till dig som täcker kostnaden för dig att få nytt avloppstillstånd, utredning för det nya avloppet samt dessa anläggande. De borde klara sig undan med mellan 100 000 och 200 000 kr för en infiltration där ett proffs sköter samtliga delar från ansökan om nytt avloppstillstånd till nytt servitutsavtal, registrering i fastighetsregistret av det nya servitutsavtalet, dödande av det gamla servitutsavtalet och byggnation av själva anläggningen.
Claes Sörmland skrev:
Ja du kan neka så att grannen inte gör intrång på ditt härskande servitut, d v s de får inte bygga något som blockerar ytan som du har servitut att ha en infiltration på.
Den pragmatiska lösningen är som sagt att skriva ett nytt avtalsservitut om infiltration och att företaget finansierar en ny infiltration. Jag rekommenderar å det starkaste att inte dela denna med grannen, grannen får ha en separat anläggning. Samägda anläggningar av denna typ är en tickande bomb vad gäller relationen med grannen eftersom man ofta inte har samma syn på underhållsåtgärder och grannen privatekonomi kan vara skakig.
Om du väljer att flytta infiltrationen med ett nytt avtalsservitut, se till att du som privatperson är kund hos ett etablerat avloppsföretag, det ger dig tio års garanti på utförandet av den nya infiltrationen enligt konsumenttjänstlagen. Låt under inga omständigheter byggföretaget ordna med bygget av infiltrationen som sen skänks till dig, då står du helt utan rättigheter om den börjar strula efter ett tag. D v s låt byggföretaget betala ut en kontantersättning till dig som täcker kostnaden för dig att få nytt avloppstillstånd, utredning för det nya avloppet samt dessa anläggande. De borde klara sig undan med mellan 100 000 och 200 000 kr för en infiltration där ett proffs sköter samtliga delar från ansökan om nytt avloppstillstånd till nytt servitutsavtal, registrering i fastighetsregistret av det nya servitutsavtalet, dödande av det gamla servitutsavtalet och byggnation av själva anläggningen.
Hej Claes!Claes Sörmland skrev:
Ja du kan neka så att grannen inte gör intrång på ditt härskande servitut, d v s de får inte bygga något som blockerar ytan som du har servitut att ha en infiltration på.
Den pragmatiska lösningen är som sagt att skriva ett nytt avtalsservitut om infiltration och att företaget finansierar en ny infiltration. Jag rekommenderar å det starkaste att inte dela denna med grannen, grannen får ha en separat anläggning. Samägda anläggningar av denna typ är en tickande bomb vad gäller relationen med grannen eftersom man ofta inte har samma syn på underhållsåtgärder och grannen privatekonomi kan vara skakig.
Om du väljer att flytta infiltrationen med ett nytt avtalsservitut, se till att du som privatperson är kund hos ett etablerat avloppsföretag, det ger dig tio års garanti på utförandet av den nya infiltrationen enligt konsumenttjänstlagen. Låt under inga omständigheter byggföretaget ordna med bygget av infiltrationen som sen skänks till dig, då står du helt utan rättigheter om den börjar strula efter ett tag. D v s låt byggföretaget betala ut en kontantersättning till dig som täcker kostnaden för dig att få nytt avloppstillstånd, utredning för det nya avloppet samt dessa anläggande. De borde klara sig undan med mellan 100 000 och 200 000 kr för en infiltration där ett proffs sköter samtliga delar från ansökan om nytt avloppstillstånd till nytt servitutsavtal, registrering i fastighetsregistret av det nya servitutsavtalet, dödande av det gamla servitutsavtalet och byggnation av själva anläggningen.
Hej Claes!Hemmakatten skrev:
Stort tack för ditt utförliga svar. Vi har precis fått ett brev från samhällsbyggnadskontoret med en ritning om placeringen av den nya fastigheten och att vi som grannar har möjlighet att säga vad vi tycker i frågan. Ska man svara på något speciellt sätt? Tänker att man kanske ska formulera sig på ett speciellt sätt?
Det råder lite delade meningar om privaträttsliga servitutsavtal alls ska behandlas vid bygglovsprövning. Jag har för mig att MÖD tycker det men att många kommuner inte bryr sig så värst. Ett beviljat bygglov ger ändå inga rättigheter att inkräkta på servitutet.M Montecristo skrev:Hej Claes!
Hej Claes!
Stort tack för ditt utförliga svar. Vi har precis fått ett brev från samhällsbyggnadskontoret med en ritning om placeringen av den nya fastigheten och att vi som grannar har möjlighet att säga vad vi tycker i frågan. Ska man svara på något speciellt sätt? Tänker att man kanske ska formulera sig på ett speciellt sätt?
Skriv bara till kommunen upplysningsvis att den föreslagna placeringen av huset på fastigheten inkräktar på ditt härskande servitut med avloppsändamål (ange aktnummer från fastighetsregistret) och därmed äventyrar din fastighets enskilda avlopp. Du ställer dig av den anledningen negativ till husets placering. Bifoga servitutet som du laddar ner från fastighetsregistret så att det blir enklare för handläggaren att direkt se problemet.
Vill du vara knepig kan detta vara grund för överklagan av bygglovet om kommun och sökande inte är intresserade av dina rättigheter.
Här kan du se händelsekedjan när min granne (också ett litet byggföretag som bygger småhus på spekulation) fick bygglov för att ställa ett hus rakt på en för området kritisk dräneringsledning. Inte kommunens sak tyckte handläggaren. Servitut eller ledningsrätt fanns ej i detta fall:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagvattnet-och-bygglov.404833/
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagvattnet-och-bygglov.404833/
Just det ja, läs denna tråd om att en ganska ny MÖD-dom som berör bygglov för ett hus på en avloppsledning som ligger där med servitut:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglov-hus-pa-servitutsledning.452214/
Lite samma upplägg som för dig men naturligtvis andra geografiska förutsättningar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglov-hus-pa-servitutsledning.452214/
Lite samma upplägg som för dig men naturligtvis andra geografiska förutsättningar.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det finns en risk att exploatören kan tvinga fram en gemensam infiltration. Om värdet för den nya fastigheten, att kunna bygga på tomten, är avsevärt större än skadan för den första fastigheten att behöva dela infiltration.
Tänker du att grannen ska ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning för de två fastigheternas infiltration? Jag tror det skulle bli knepigt att få igenom om TS motsätter sig. Det går s a s inte att tvinga delägande fastigheters ägare att bygga en avloppsreningsanläggning som en av parterna inte vill ha. Och då faller anläggningsbeslutet. Enklare om det berör så många fastigheter att en samfällighetsförening bildas. Då är det ett tvingande uppdrag för föreningen och dess styrelse.H hempularen skrev:
Hej!Claes Sörmland skrev:
Ja du kan neka så att grannen inte gör intrång på ditt härskande servitut, d v s de får inte bygga något som blockerar ytan som du har servitut att ha en infiltration på.
Den pragmatiska lösningen är som sagt att skriva ett nytt avtalsservitut om infiltration och att företaget finansierar en ny infiltration. Jag rekommenderar å det starkaste att inte dela denna med grannen, grannen får ha en separat anläggning. Samägda anläggningar av denna typ är en tickande bomb vad gäller relationen med grannen eftersom man ofta inte har samma syn på underhållsåtgärder och grannen privatekonomi kan vara skakig.
Om du väljer att flytta infiltrationen med ett nytt avtalsservitut, se till att du som privatperson är kund hos ett etablerat avloppsföretag, det ger dig tio års garanti på utförandet av den nya infiltrationen enligt konsumenttjänstlagen. Låt under inga omständigheter byggföretaget ordna med bygget av infiltrationen som sen skänks till dig, då står du helt utan rättigheter om den börjar strula efter ett tag. D v s låt byggföretaget betala ut en kontantersättning till dig som täcker kostnaden för dig att få nytt avloppstillstånd, utredning för det nya avloppet samt dessa anläggande. De borde klara sig undan med mellan 100 000 och 200 000 kr för en infiltration där ett proffs sköter samtliga delar från ansökan om nytt avloppstillstånd till nytt servitutsavtal, registrering i fastighetsregistret av det nya servitutsavtalet, dödande av det gamla servitutsavtalet och byggnation av själva anläggningen.
Fortsätter på denna tråden för att få med historiken, vet inte om det blir rätt men försöker
Nu har kommunen varit och inventerat alla enskilda avlopp i området och vi kommer förmodligen att få göra om infiltrationen. Är ju inte så konstigt då den är över 30år men är osäker på hur man gör när vi har ett härskande servitut där infiltrationen ligger och en byggherre som äger marken där han ville bygga ett eller två hus på men som vi nekat p.g.a vårt servitut. Hur går man tillväga om den nya byggherren inte ställer sig positiv till vår ansökan om ny infiltration? Tacksam för svar.
//
Vad står det i servitutet. Ofta står det med att man får underhålla avloppet.
