Att tycka det är ok och att utkräva nån form av skadestånd eller kontakta bilisten i vredesmod är två olika saker.nino skrev:
Nej det vet jag men det är respektlöst att åka om på en grusväg med flera varningsskyltar om stenskott.
Vet inte var du bor men här i Dalarna och i synnerhet norra ändan så lägger dom lim? sen 5-10cm löst grus som vi bilister ska köra fast åt dom, efter det så sopas överskottet bort.
När det är så varmt som det varit nu så tar det lång tid innan limmet blir hårt.
Många har haft tjocka lager på länkarmar och annat.
Så vi tar det lugnt på sånna vägar.
Tycker du det är ok att köra om mig som håller föreskriven hastighet i 5cm lösgrus?
Jag skulle inte heller uppskatta att bli blästrad. Senast det hände mig körde jag om bilen och sprutade lite sten tillbaka (men kan ju inte veta om det hände), sen var det bra med det.
Redigerat:
Jag hade husvagn annars hade jag åkt ikapp och signalerat för att få föraren att stanna.D Bubblebubb skrev:
Du får så klart tycka vad du vill, lika väl som jag gör som jag vill.
Men att åka ikapp och köra om för att hämnas... då kan jag väl tycka att prova få kontakt med föraren är det bättre av sätten.
Föraren kanske får en tankeställare och ger fn i att köra om nästa gång.
Man lär skilja lite på olämpligt och moraliskt fel mot straffbart och även om det kanske var både fortkörning och kanske en helt olämplig omkörning så är det polis som avgör det och inte andra privatpersoner..
Visst det kan hända att du får "tag på personen" men har du samma tonläge som här så är väl risken stor att konversationen spårar ur rätt snabbt..
Rent jurdiskt har du ju iaf noll att hämta då ingen någonsin fått stenskott från en annan bil till varken smitning eller skadegörelse eller nåt annat straffbart och att du i dagsläget inte kan bevisa vem som körde bilen vid det tillfället och en utskällning till bilbrukaren knappast kommer skrämma personen till att aldrig mer göra om det som du verkar ha som grundtanke att uppläxning per automatik skulle lösa nåt..
Jag hade mest troligt inte stannat om nån random person försöker stoppa en utan en uppenbar anledning och skulle bara undra vad tusen den stollen sysslar med, man har ju trots allt inte nån rättighet att stoppa andra fordon hur som helst
Har du tur är det en väldigt snäll och lugn person som skickar dig en slant för att laga rutan . har du otur får du bara ett stöddigt svar om att bilen nog var utlånad till nån kollega den dagen.. Har tyvärr glömt vilken..😀
och stenskotten kan ju lika gärna uppkommit när du klippte gräs hemma.. poängen är att det blir mycket ord mot ord och få bevis
Sen har man ju ingen aning om varför folk har båttom och åker om... tänker på artiklarna i pressen om deltidsbrandmännen med flera yrkesgrupper som har bråttom och har lovlig rätt till det.. samma med transporter av olika slag.. har vänner som kör taxi som kört organ och blod osv mellan sjukhus med ordern att det är bråttom och polisen bara eskorterar med blåljus en bit i storstan men resten av resan också skall göras i full fart. Det är lätt att glömma att det finns flertal nödlägen där icke utryckningsfordon körs lagligt utan fart restriktioner och det är därför lämpligast om folk kör sitt egna fordon och sköter sitt och försöker släppa förbi dom som har bråttom istället för att leka självutnämd polis
Visst det kan hända att du får "tag på personen" men har du samma tonläge som här så är väl risken stor att konversationen spårar ur rätt snabbt..
Rent jurdiskt har du ju iaf noll att hämta då ingen någonsin fått stenskott från en annan bil till varken smitning eller skadegörelse eller nåt annat straffbart och att du i dagsläget inte kan bevisa vem som körde bilen vid det tillfället och en utskällning till bilbrukaren knappast kommer skrämma personen till att aldrig mer göra om det som du verkar ha som grundtanke att uppläxning per automatik skulle lösa nåt..
Jag hade mest troligt inte stannat om nån random person försöker stoppa en utan en uppenbar anledning och skulle bara undra vad tusen den stollen sysslar med, man har ju trots allt inte nån rättighet att stoppa andra fordon hur som helst
Har du tur är det en väldigt snäll och lugn person som skickar dig en slant för att laga rutan . har du otur får du bara ett stöddigt svar om att bilen nog var utlånad till nån kollega den dagen.. Har tyvärr glömt vilken..😀
och stenskotten kan ju lika gärna uppkommit när du klippte gräs hemma.. poängen är att det blir mycket ord mot ord och få bevis
Sen har man ju ingen aning om varför folk har båttom och åker om... tänker på artiklarna i pressen om deltidsbrandmännen med flera yrkesgrupper som har bråttom och har lovlig rätt till det.. samma med transporter av olika slag.. har vänner som kör taxi som kört organ och blod osv mellan sjukhus med ordern att det är bråttom och polisen bara eskorterar med blåljus en bit i storstan men resten av resan också skall göras i full fart. Det är lätt att glömma att det finns flertal nödlägen där icke utryckningsfordon körs lagligt utan fart restriktioner och det är därför lämpligast om folk kör sitt egna fordon och sköter sitt och försöker släppa förbi dom som har bråttom istället för att leka självutnämd polis
En bil från Göteborg i norra Värmland med cyklar på taket tror jag inte har annat ärende än semester men vad vet jag...
Jag vet att hade något kontaktat mig om samma sak och jag hade en hyfsat klar minnesbild om händelsen så hade jag nog inte varit helt ovillig att betala iaf en lagning.
Händer inget är det som det är och jag har fått gnälla lite på ett forum och skickat ett mail, jag tänker inte bomba med mail samtal.
Kanske får jag ett svarsmail där det står att bilen varit utlånad till okänd, ja då är det så.
Kanske får föraren en liten uppsträckning av sin chef för att man gjort en klantig grej i "firmabil"
Kanske minns föraren omkörningen och att jag blinkade upprepade gånger direkt efter och känner ett moraliskt ansvar och iaf kontaktar mig och ber om ursäkt, då skulle jag bli mer än nöjd.
Troligen händer inget
Jag vet att hade något kontaktat mig om samma sak och jag hade en hyfsat klar minnesbild om händelsen så hade jag nog inte varit helt ovillig att betala iaf en lagning.
Händer inget är det som det är och jag har fått gnälla lite på ett forum och skickat ett mail, jag tänker inte bomba med mail samtal.
Kanske får jag ett svarsmail där det står att bilen varit utlånad till okänd, ja då är det så.
Kanske får föraren en liten uppsträckning av sin chef för att man gjort en klantig grej i "firmabil"
Kanske minns föraren omkörningen och att jag blinkade upprepade gånger direkt efter och känner ett moraliskt ansvar och iaf kontaktar mig och ber om ursäkt, då skulle jag bli mer än nöjd.
Troligen händer inget
Kvittar om det är med uppsåt. Om bilen med oaktsam körning förstört din bil kan den bli ersättningsskyldig.D Bubblebubb skrev:
Jag hade utan tvekan försökt få det från busens försäkring.
Min moster fick hela sin bil blästrad av oaktsam körning, dock av grusbil men likväl lika dumt som att nån kör för fort =)
Hon fick sin bil omlackerad.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Det där med att det finns noll att hämta är inte med sanningen överensstämmande.P polaris78 skrev:Man lär skilja lite på olämpligt och moraliskt fel mot straffbart och även om det kanske var både fortkörning och kanske en helt olämplig omkörning så är det polis som avgör det och inte andra privatpersoner..
Jag kan hålla med om att det är ett riktigt svårt case.
Hade jag rätt försäkring så hade jag bara bytt ruta utan att knussla då shit happens.
Men...... en polare till mig var lite för gasglad och drog på rejält med sin bakhjulsdrivna bil på fel ställe. Efter några dagar fick han ett krav från ett försäkringsbolag då han sprutat en sten som krossade en sidoruta på en annan bil.
Då han kände sig skyldig så betalade han.
Bilar som kommer upp på motorvägen från påfarter kan släppa stenar från grovmönstrade däck, så släpp gärna lite större avstånd till lite tuffare vagnar som glider in framför på motorvägen.
Lycka till och trevlig helg.
/W
Det bygger mer eller mindre då helt på att nån käner sig skyldig och väljer att betala.. att klämma åt nån juridiskt som nekar är för att inte säga omöjligt iaf väldigt väldigt svårt då bevisläget blir nära på omöjligt då det mesta blir ord mot ord..Workingclasshero skrev:
Det där med att det finns noll att hämta är inte med sanningen överensstämmande.
Jag kan hålla med om att det är ett riktigt svårt case.
Hade jag rätt försäkring så hade jag bara bytt ruta utan att knussla då shit happens.
Men...... en polare till mig var lite för gasglad och drog på rejält med sin bakhjulsdrivna bil på fel ställe. Efter några dagar fick han ett krav från ett försäkringsbolag då han sprutat en sten som krossade en sidoruta på en annan bil.
Då han kände sig skyldig så betalade han.
Bilar som kommer upp på motorvägen från påfarter kan släppa stenar från grovmönstrade däck, så släpp gärna lite större avstånd till lite tuffare vagnar som glider in framför på motorvägen.
Lycka till och trevlig helg.
/W
möjligen nåt fall där nån lastbil där halva gruslasset runnit av ner på nån bil där vittnen såg det hända men enstaka stenar som flyger runt fordon nej det är svårt med bevisläget
Man får använda sin egen glasskada och fixa det den vägen
Jag mailade ju Volvo och drog iväg ett mail till när det gått ca 2mån.
Fick svar direkt med ett ärendenr, men det är ju från någon som bara vidarebefordrar mail till rätt avdelning.
Nu har det gått en månad till så nu fick dom ännu ett mail 🙂
Fick svar direkt med ett ärendenr, men det är ju från någon som bara vidarebefordrar mail till rätt avdelning.
Nu har det gått en månad till så nu fick dom ännu ett mail 🙂
Att man får ett ärende nummer är helt normalt när man vill få det som ett försäkringsärende.. Tills dom har hittat nån som vill betala så lär inte så mycket hända..
Ärendenumret är inte ett bevis på att nån annan betalar utan bara att ärendet har ettt nummer att ange så alla vet vilket ärende man pratar om.. det kan fortfarande hamna i att du får använda din egen glasförsäkring och betala självrisk själv och saknar du glasförsökring får du hela räkningen själv.
Ärendenumret är inte ett bevis på att nån annan betalar utan bara att ärendet har ettt nummer att ange så alla vet vilket ärende man pratar om.. det kan fortfarande hamna i att du får använda din egen glasförsäkring och betala självrisk själv och saknar du glasförsökring får du hela räkningen själv.
Det är oftast precis samma saknino skrev:
Ärendenumret är för att skadeverksstan . glasmästaren ,billackaren osv och försäkringsbolaget ska kunna samarbeta. sen är inte allt involverkade i en skada där det bara byts en ruta eller bara lackas en framskärm osv
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Tjaa, det där med att kontakta företaget som bilen står på... För en del år sedan höll min granne på att bli överkörd av en rattfyllerist. Hon såg spritflaskor på golvet i bilen efter att han lämnat den, efter att den hade kör omväxlande högertrafik och vänstertrafik på en av Stockholms bredare gator. Visade sig vara en företagsbil.
Hon ringde VD för bolaget och beskrev situationen. VDn "Jag hatar rattfyllerister, han sitter här i rummet bredvid, när samtalet är över så komnmer jag att slå ihjäl honom" min granne utrycker sitt gillande. VDn "tyvärr så menar jag allvar, han kommer inte att överleva det här".
Det dök inte upp något mord som kunde passa in på sitationen på nyheterna. Men vi får väl hoppas att hans anställningsvillkor förändrades lite.
Hon ringde VD för bolaget och beskrev situationen. VDn "Jag hatar rattfyllerister, han sitter här i rummet bredvid, när samtalet är över så komnmer jag att slå ihjäl honom" min granne utrycker sitt gillande. VDn "tyvärr så menar jag allvar, han kommer inte att överleva det här".
Det dök inte upp något mord som kunde passa in på sitationen på nyheterna. Men vi får väl hoppas att hans anställningsvillkor förändrades lite.
Klicka här för att svara