Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jo just det. Det var ju en felbeskrivning. Men som sagt lätt att upptäcka. Det erbjöd sig väl TS att köra tillbaka har jag för mig.
Jag tänker ju att det inte ens var en felbeskrivning utan bara att köparen tolkar in något annat än det står i annonsen p g a en hangup över begreppet "integrerade utrustningen".

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Exakt. Folk är totalt urblåsta. Det är deras plikt att undersöka bostaden och det är inte köparen som avgör om ett fel är dolt eller inte.
Köper du en sak för X miljoner så säger väl sunda förnuftet att man undersöker de man köper

L lenaa skrev:
Köper du en sak för X miljoner så säger väl sunda förnuftet att man undersöker de man köper
Men nu kommer vi till det stora problemet. Det innebär att man måste ta eget ansvar. De ska man inte behöva 😋🤣

• Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Den siste idioten är inte född än. De flesta köpare verkar ha noll koll på de bestämmelser som gäller.
Jag råkade ut för en snorunge till mäklare som hävdade att en helt mögelbelupen källare var ok. Man behövde ju inte använda den. Att betongen vittrade sönder var tydligen inte ett problem.
Det var visserligen beskrivet i prospektret men omfattningen framgick inte. Om en köpare inte kollat det så skulle det med ovanstående logik vara dolt fel. Man skrattar sig harmynt.
Med mäklarens påhejande. Inte för att människan har någon kunskap om vad det handlar om. Köparen tror stenhårt på den snorungen som knappt är torr bakom öronen.
Å andra sidan. Alla vet vi att säger man dolt fel så kommer det in massa pengar på kontot.
Själv undrar jag bara hur högt man ska behöva säga det...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Tyvärr är många husköpare väldigt naiva och/eller okunniga. Speciellt då förstagångsköpare. Man har en föreställning att det är enklare än det är.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Med mäklarens påhejande. Inte för att människan har någon kunskap om vad det handlar om. Köparen tror stenhårt på den snorungen som knappt är torr bakom öronen.
Å andra sidan. Alla vet vi att säger man dolt fel så kommer det in massa pengar på kontot.
Själv undrar jag bara hur högt man ska behöva säga det...
Ett dolt fel ska kunna påvisas som dolt, inte bara att man "tycker" att det är dolt. Det är ganska hårda krav på det men många ger väl med sig antar jag.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men nu kommer vi till det stora problemet. Det innebär att man måste ta eget ansvar. De ska man inte behöva 😋🤣
Nä varför det? Dagens generationer har blivit curlade så att dom knappt behövt skita själva.
Ansvar tar väl någon annan?
Det har säker någon influencer tutat i dom.

Claes Sörmland
G Guzzen1 skrev:
Nä varför det? Dagens generationer har blivit curlade så att dom knappt behövt skita själva.
Ansvar tar väl någon annan?
Det har säker någon influencer tutat i dom.
Noterar att de mest krävande bostadrättshavarna enligt min erfarenhet vanligen är äldre kvinnor, klart över pensionsåldern. Där kan vi prata om ansvarsflykt, det är alltid någon annan som ska åtgärda och betala. Och de generationerna kan knappast beskyllas för att ha blivit curlade eller att bry som om influensers. Å andra sidan köper dem gruppen inte lägenhet så ofta, och tur är väl det...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Många verkar också anse att bara för att de inte kände till något så är det ett dolt fel... "Jag kan inget om hus, så då måste det vara ett dolt fel"

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Noterar att de mest krävande bostadrättshavarna enligt min erfarenhet vanligen är äldre kvinnor, klart över pensionsåldern. Där kan vi prata om ansvarsflykt, det är alltid någon annan som ska åtgärda och betala. Och de generationerna kan knappast beskyllas för att ha blivit curlade eller att bry som om influensers. Å andra sidan köper dem gruppen inte lägenhet så ofta, och tur är väl det...
Åjo, dom gamla haggorna på Östermalm i Sthlm har väl aldrig behövt bry sig. Det som behövts tas ansvar för har deras gubbar skött medan dom själva glidit runt på stan med näsan mot skyn i minkpäls och förfärats över populasen.

• Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Kul att den här tråden vaknade till liv igen.

Kan ge en liten uppdatering. Som sagt så hade jag erbjudit mig att ge pengar för en mikro och inget mer. Någon gång i juni ringde han och klagade över att lägenheten inte riktigt var i det skick han förväntade sig etc. (Suck...). Då föreslog han att vi skulle mötas halvvägs och komma överens om en ersättning på 5000kr så det inte behöver bli några rättsliga åtgärder. Jag var upptagen på jobbet då och sa att jag skulle fundera på det och återkomma. Så fort jag la på ångrade jag att jag ens sa att jag skulle fundera och borde bara ha sagt "glöm det". Hur som helst har jag inte ringt tillbaka och han har än så länge inte återkommit.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
C
J JLeo skrev:
Då föreslog han att vi skulle mötas halvvägs och komma överens om en ersättning på 5000kr så det inte behöver bli några rättsliga åtgärder.
Ha ha ha, allt detta för 5 000 kr... Vilken pajas.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Kul att den här tråden vaknade till liv igen.

Kan ge en liten uppdatering. Som sagt så hade jag erbjudit mig att ge pengar för en mikro och inget mer. Någon gång i juni ringde han och klagade över att lägenheten inte riktigt var i det skick han förväntade sig etc. (Suck...). Då föreslog han att vi skulle mötas halvvägs och komma överens om en ersättning på 5000kr så det inte behöver bli några rättsliga åtgärder. Jag var upptagen på jobbet då och sa att jag skulle fundera på det och återkomma. Så fort jag la på ångrade jag att jag ens sa att jag skulle fundera och borde bara ha sagt "glöm det". Hur som helst har jag inte ringt tillbaka och han har än så länge inte återkommit.
Trevligt med återkoppling! Det är något jag tror alla hör uppskattar!

5000? va inte felen mer värda? Jag tänker att den summan borde ligga ganska nära värdet... köparens värdering alltså 😊
Jag kan verkligen inte få ihop summan. Desto högre värde Desto större kommer det belopp man kräver vara. Troligtvis var inte matte favoritämnet i skolan.
Om man nu gick i skolan bill säga.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.