Köpte ett par saker till huset på cdon.se. står att det är nån "samarbetspartner" och är väl nåt låtsasföretag som säljer kinaskit typ. En sak var trasig vid leverens och jag får inget svar på min reklamation jag fyllt i vid cdon.com. Vill förstås inte betala fakturabeloppet för den trasiga saken, men betalar gärna för det andra. Vad gör jag? Ska man bestrida fakturan och sen får det där låtsasföretaget ta det till tingsrätten eller hur funkar det? Hur ska jag agera?

K kurlakarl skrev:
Köpte ett par saker till huset på cdon.se. står att det är nån "samarbetspartner" och är väl nåt låtsasföretag som säljer kinaskit typ. En sak var trasig vid leverens och jag får inget svar på min reklamation jag fyllt i vid cdon.com. Vill förstås inte betala fakturabeloppet för den trasiga saken, men betalar gärna för det andra. Vad gör jag? Ska man bestrida fakturan och sen får det där låtsasföretaget ta det till tingsrätten eller hur funkar det? Hur ska jag agera?
Reklamera den ena och betala den andra

Du har två veckors ångerrätt enligt 2 kap. 10 § distansförsäljningslagen. Det finns vissa undantag från det, men generellt gäller det. Så du kan välja mellan att reklamera de trasiga sakerna och att meddela den du köpt av att du ångrar köpet utan att behöva ange skäl för det.

Oavsett vilket torde CDON behöva bekräfta.

Vem som är motpart är väl dock något de vill tvista om, men det känns osannolikt att det skulle hålla att man inte kunde reklamera/ångra köpet till CDON.

H
K kurlakarl skrev:
Betala det du är nöjd med, reklamera som du har gjort. Spara reklamationsdokument du har skickat. Reklamera igen och hänvisa till tidigare reklamation. Prata med Hallo konsument.
Har du betalat via Klarna, kontakta Klarna. Handla inte på den typ av företag som cdon.com.
Man läser ofta om problem gällade cdon.com.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Problemet med CDON är att dom nu för tiden bara är en proxy för diverse mer eller mindre välfungerande kinesiska importfirmor. Jag har själv råkat ut för deras obefintliga kundtjänst som bara hänvisar till företaget i andra änden som inte alls är intresserade av att lösa problemet.

• Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
Vem står som betalningsmottagare på fakturan ?

useless useless skrev:
Problemet med CDON är att dom nu för tiden bara är en proxy för diverse mer eller mindre välfungerande kinesiska importfirmor. Jag har själv råkat ut för deras obefintliga kundtjänst som bara hänvisar till företaget i andra änden som inte alls är intresserade av att lösa problemet.
Mjo, och det känns jävligt märkligt att dom minskat sin kontroll över anslutna handlare när dom får hårdare konkurrens av bl.a. Amazon. Känns som att CDON själva medverkat till att sänka sitt varumärke.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Om jag låter bli att betala fakturan, vad händer då?

B
K kurlakarl skrev:
Om jag låter bli att betala fakturan, vad händer då?
Betslningspåminnelse, Inkasso, kronofogden.

Betala den skäliga delen av fakturan, och bestrid (skriftligt) den delen av faktursn som är trasig.

Då ska du inte drabbas av påminnelser, kronofogden osv.

Teoretiskt skulle de kunna dra dig till tingsrättens småmålshantering, men mer troligt är väl att de släpper det rakt av, eller försöker få dig att betala en mindre del (om saken inte är helt värdelös nu).

Vem ska jag bestrida mot? Cdon? Tramsföretaget som sålt till mig "via" cdon? Fakturan är via qliro, som verkar vara något liknande som klarna. Är det dessa jag ska bestrida gentemot?

I min erfarenhet av CDON kommer de med en dåres envishet hävda att de inte har något som helst ansvar, och att du har köpt av den här "samarbetspartnern" och det är med dem som köpeavtalet föreligger. Tyvärr är det nog också så att de har juridiskt rätt i det.

Du behöver alltså gå på företaget som du köpt av för att diskutera din reklamation, vad gäller fakturan borde det inte spela någon roll vem som skickat den. Eventuellt har Qliro en support du kan prata med. Kan också rekommendera kommunernas konsumentrådgivning eller Hallå Konsument för frågor av den här typen.

• Gilla
Sebban82 och 2 till
  • Laddar…
H
K kurlakarl skrev:
Vem ska jag bestrida mot? Cdon? Tramsföretaget som sålt till mig "via" cdon? Fakturan är via qliro, som verkar vara något liknande som klarna. Är det dessa jag ska bestrida gentemot?
Är fakturan/betalningen till CDon så är det till dem du skall reklamera. Skriv också till qliro att du bestrider fakturan pga reklamation och att de pausar fakturan till reklamationen är löst.
som jag skrev tidigare, betala för de varor som du är nöjd med. Skulle de skicka till inkasso och/eller Kronofogden så hänvisar du bara till reklamation och varför du reklamerar. Då händer det inget.

• Gilla
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
Om det inte var väldigt lång leveranstid kan det ju vara lättare att bara skicka tillbaka allting enligt distansköplagen med anledning av att varan var defekt. Och sedan bara göra en beställning igen, då inkluderat alla saker som köptes.

Personligen har jag bara behövt kontakt CDON en gång för en order som makulerades av säljaren (de hade satt fel pris, men var inte helt orimligt den var väl 10-15% länger än konkurrenter). I detta fall låg produkten kvar hos CDON för det felaktig priset och det var därför jag kontaktade dem för att göra dem uppmärksamma på detta. Fick snabbt svar av en kille där som kontaktade säljföretaget med mig med på CC dock lite motstridig info dem emellan då CDON hävdade att företaget själva är ansvarig för den info som läggs upp (inklusive pris) medans säljaren menade på att de väntade på att CDON skulle uppdatera priserna och de inte kunde påverka processen. Men CDON verkar i alla fall ha fungerande kanaler in i företagen som säljer saker så skulle prova att börja med att fråga dem hur du kan göra.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
hsd
Bestrid fakturan hos Qliro, ange orsaken.

• Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
C
K kurlakarl skrev:
Fakturan är via qliro, som verkar vara något liknande som klarna. Är det dessa jag ska bestrida gentemot?
Ja, det skadar inte att reklamera mot Qliro (med stöd av konsumentkreditlagen), i synnerhet om det trasslar med övriga inblandade parter. Då sätter de förhoppningsvis fakturan på paus tills det hela är utrett. Att hålla inne med betalningen är överlägset bästa smörjmedlet för trasslande reklamationsärenden.

Observera att det inte är ett bestridande du skall göra, utan en reklamation med en begäran att köpet (vad beträffar den trasiga saken) skall återgå.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.