F
T Tanja Meyer skrev:
Eller så jobbar jag med det professionellt och det kan ha negativa konsekvenser för mitt jobb när jag lägger upp felaktiga "försäkran". Någon gång tänkt på det? Nä, du vet ju redan att, nej förlåt, misstänker att jag inte har någonting att komma med. Om du tittar på vad jag hittills har kommit med (länkar till rätt information från Elsäkerhetsverket, listan av standarder som min växelriktare uppfyller, referenser till alla handböcker som användes och korrekt benämning på lagstiftningen som gäller) motsvarande det som du har kommit med hittills (vad var det? gissningar?) är det rätt lätt att inse att jag kanske vet vad jag pratar om och att det kanske också baseras på någonting mer än Google ;-) Men visst, jag kommer inte övertyga dig. Och det är helt okej, eftersom alla har rätt att ha en åsikt (även om den baseras på gissningar och halvvetande) :)
Du kan du skicka ett PM så slipper du publicera nåt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man testar ju normalt sett inte om produkter på marknaden för att det kommer en ny revision av standarden. Så att det inte är senaste revisionen behöver inte vara något fel.
Om det inte har varit t.ex. en ändring i test setup. Kunde man ha anslutningskablar dolda under ground plane som nu måste ligga ovanför den för att hitta utstrålade emissioner från kablarna, så är det definitivt en anledning att testa om. Men annars har du rätt, inte alla uppdateringar behöver betyda omtestning,
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
När man sänkt hundra tusen spänn i en fascinerande hobby, och grannens solpaneler plötsligt gör den omöjlig att utföra från hemmet, då känner man sig lätt irriterad och maktlös. Att säga till en radioamatör att de borde skicka mail är som att säga till en möbelsnickare att de väl bara kan gå till IKEA...
Jag skulle i sig tro att radioamatören snarare tar upp störningarna ledningsbundet. Dvs från 230 V.
Dvs grannes växelriktare som skall producera 230 V sinus ut gör inte detta perfekt. Utan med mycket övertoner som sedan går in hos radioamatörgrannen, in i nätingången på mottagaren hos amatören.

Det kan ju radioamatören lösa genom att köra sin utrustning på batteri.

Låter i mina öron iaf mycket mer troligt än att radioamatören skulle plocka upp störningar från några DC-trådar på grannes tak.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Då har du missförstått vad det handlar om. Det är inte det som är problemet med dessa anläggningar.
 
Det finns många videor på YouTube där radioamatörer visar på varifrån störningarna kommer..
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag skulle i sig tro att radioamatören snarare tar upp störningarna ledningsbundet. Dvs från 230 V.
Dvs grannes växelriktare som skall producera 230 V sinus ut gör inte detta perfekt. Utan med mycket övertoner som sedan går in hos radioamatörgrannen, in i nätingången på mottagaren hos amatören.

Det kan ju radioamatören lösa genom att köra sin utrustning på batteri.

Låter i mina öron iaf mycket mer troligt än att radioamatören skulle plocka upp störningar från några DC-trådar på grannes tak.
"DC-trådarna" är ju inte ren DC så fort du blandar in optimerare. Så länge en anläggning körs utan optimerare är det mycket sällan problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Nja, sanningen är snarast att då fort man ta tillvara elen från solcellerna så används till 99,99% switchad elektronik och då genereras störningar. I praktiken är det dock en typ av apparat som i dagligt tal kallas optimerare som historiskt sett gett mest problem med störningsnivåer över gällande regler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonas_El Jonas_El skrev:
"DC-trådarna" är ju inte ren DC så fort du blandar in optimerare. Så länge en anläggning körs utan optimerare är det mycket sällan problem.
Möjligt att jag har för lite kunskaper om hur optimerare arbetar, men är det inte ganska långsamma förlopp?
 
D daVinci skrev:
Möjligt att jag har för lite kunskaper om hur optimerare arbetar, men är det inte ganska långsamma förlopp?
Anpassning som optimeraren ger mellan solcellen och resten av systemet är mycket riktigt en relativt långsam process, men DC/DC-omvandlaren som "gör jobbet" jobbar troligen (beroende på konstruktion) som de flesta andra DC/DC på ett par hundra kilohertz eller däromkring. Med fel/dålig filtrering ger det en stark störning på arbetsfrekvensen och sedan (avtagande, men kan ändå vara illa) på alla övertoner över denna.

Låt oss säga att switchfrekvensen är på 100kHz och att strömmen påminner om en fyrkantsvåg. Då har du (vid dålig filtrering) störningar på 100kHz, 300kHz, 500kHz, 700kHz, 900kHz, 1100kHz, osv. Ofta när jag letar runt på banden hittar jag sådana störningar. De kommer typiskt från billiga mobilladdare eller andra switchade nätagg i närheten. Lyckligtvis har jag ingen störande solcellsanläggning i närheten, de som ändå finns är bra installerade.

Håller på att sätta ihop en liten pejlutrustning. Ska bli intressant att se vad man kan hitta. 😉
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jonas_El Jonas_El skrev:
Anpassning som optimeraren ger mellan solcellen och resten av systemet är mycket riktigt en relativt långsam process, men DC/DC-omvandlaren som "gör jobbet" jobbar troligen (beroende på konstruktion) som de flesta andra DC/DC på ett par hundra kilohertz eller däromkring. Med fel/dålig filtrering ger det en stark störning på arbetsfrekvensen och sedan (avtagande, men kan ändå vara illa) på alla övertoner över denna.

Låt oss säga att switchfrekvensen är på 100kHz och att strömmen påminner om en fyrkantsvåg. Då har du (vid dålig filtrering) störningar på 100kHz, 300kHz, 500kHz, 700kHz, 900kHz, 1100kHz, osv. Ofta när jag letar runt på banden hittar jag sådana störningar. De kommer typiskt från billiga mobilladdare eller andra switchade nätagg i närheten. Lyckligtvis har jag ingen störande solcellsanläggning i närheten, de som ändå finns är bra installerade.

Håller på att sätta ihop en liten pejlutrustning. Ska bli intressant att se vad man kan hitta. 😉
Ok, det är interna klockan då som läcker ut på ledningen mellan panelerna. Men optimerarna går väl inte i synk?
Finns det 15 optimerare så borde 100 kHz som kommer ut på varje DC-snutt sprida slumpmässigt i tiden. Och leda till ett bakgrundsbrus då.
 
D daVinci skrev:
Ok, det är interna klockan då som läcker ut på ledningen mellan panelerna. Men optimerarna går väl inte i synk?
Finns det 15 optimerare så borde 100 kHz som kommer ut på varje DC-snutt sprida slumpmässigt i tiden. Och leda till ett bakgrundsbrus då.
Ja, det kan ju bli en hiskelig brusmatta över hela frekvensband med flera felaktiga optimerare som går på lite olika frekvens. Men, de allra flesta optimerare idag är bra konstruerade och utgör inget problem. Jag har en solcellsanläggning ca 100m från min huvudantenn och jag hör inga störningar alls som jag kan misstänka kommer därifrån. Jag vet ju förstås inte om de har optimerare eller inte... Snart blir det eventuellt flytt till ett bostadsområde, då kommer det nog att se annorlunda ut... 🤔
 
Jonas_El Jonas_El skrev:
Anpassning som optimeraren ger mellan solcellen och resten av systemet är mycket riktigt en relativt långsam process, men DC/DC-omvandlaren som "gör jobbet" jobbar troligen (beroende på konstruktion) som de flesta andra DC/DC på ett par hundra kilohertz eller däromkring. Med fel/dålig filtrering ger det en stark störning på arbetsfrekvensen och sedan (avtagande, men kan ändå vara illa) på alla övertoner över denna.

Låt oss säga att switchfrekvensen är på 100kHz och att strömmen påminner om en fyrkantsvåg. Då har du (vid dålig filtrering) störningar på 100kHz, 300kHz, 500kHz, 700kHz, 900kHz, 1100kHz, osv. Ofta när jag letar runt på banden hittar jag sådana störningar. De kommer typiskt från billiga mobilladdare eller andra switchade nätagg i närheten. Lyckligtvis har jag ingen störande solcellsanläggning i närheten, de som ändå finns är bra installerade.

Håller på att sätta ihop en liten pejlutrustning. Ska bli intressant att se vad man kan hitta. 😉
Jag har störningar från installationer i närheten mellan 20mhz upp till minst 88mhz.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.