En båt som ligger i min hemmahamn har legat förtöjd med två tampar på utsidan bryggan (dvs ingen båtplats). Jag kontaktade ägaren till bryggan för att upplysa dem att en båt ligger där olovligen. Ägaren till hamnen lappade då båten och bad ägaren ta bort den. Den har legat där i två år nu och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att lägga anspråk på båten på rätt sätt. När jag pratade med polisen så sa de att de inte kan göra något om ingen lämnar in båten.
Kan jag bogsera båten till Polisen?
Det är inget vrakgods eller haverist, så den är inte en upphittad båt, så länge som den är förtöjd och inte på väg att sjunka så går det inte att göra något. Det är endast marinans ägare som kan göra något, som att anmäla att den är på olovlig plats, men även det är svårt att beivra, nästan omöjligt.
Att som någon säger eller antyder, "" Att släppa på förtöjningstampar kan ge 2 års fängelse eller höga böter "" Det blir nog för TS att gå i båten, leta efter märken/skyltar/papper eller annat som kan ge en fingervisning om vem som äger den, finns det registernamn på utsidan kan det gå om det inte är raderat nu registret. Men tänk på att hamnchefen måste vara med då, du får inte gå i båten ensam.
PS kan finnas en skylt på motorn som märkning, har man tur så kan det vara första ägaren som köpte den och motornummret registrerat på denna.
PS kan finnas en skylt på motorn som märkning, har man tur så kan det vara första ägaren som köpte den och motornummret registrerat på denna.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Var får du allt detta ifrån? Vem säger att hamnchefen måste vara med vid båtinspektionen? Båtregister finns inte i Sverige.J jonaserik skrev:Att som någon säger eller antyder, "" Att släppa på förtöjningstampar kan ge 2 års fängelse eller höga böter "" Det blir nog för TS att gå i båten, leta efter märken/skyltar/papper eller annat som kan ge en fingervisning om vem som äger den, finns det registernamn på utsidan kan det gå om det inte är raderat nu registret. Men tänk på att hamnchefen måste vara med då, du får inte gå i båten ensam.
Och vem säger att båten är hittegods bara om tamparna är lösa?
Många påståenden i tråden. Sjömansskrönor skulle jag säga.
Att leta ägare förefaller meningslöst. Antingen har han intresse i båten och så kommer han självmant, eller också inte. I det senare fallet kan han alltid blåneka att det är hans båt, även om man hittar hans namnsskylt vid ratten.
Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av sjön och båtar. Men jag är sjöbuse och arbetet i skärgård i 40 år och har samarbetat md sjöpolisen och brandförsvar i många fall när det gäller båtar och brand på öar. Har nog tagit hand om ca 30 st under min tid och fått information om vad man får göra eller inte göra med båtar på drift eller vid kaj. Så där finns inga tveksamheter i mitt fall om det legala i allt som har med båtar att göra.T Thomas_Blekinge skrev:
Så att säga eller tro sig om det, så ska du nog hänvisa till ett regelverk som styr det med vrakgods/omhändertagande av fartyg på drift i sjön.
Okej? Så båten har legat vid bryggan i vattnet i två år? Om den inte vattenfyllda av allt regnvatten på två år så skulle jag säga att någon använder båten och då även öser ut allt regnvatten....R Rolle85 skrev:En båt som ligger i min hemmahamn har legat förtöjd med två tampar på utsidan bryggan (dvs ingen båtplats). Jag kontaktade ägaren till bryggan för att upplysa dem att en båt ligger där olovligen. Ägaren till hamnen lappade då båten och bad ägaren ta bort den. Den har legat där i två år nu och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att lägga anspråk på båten på rätt sätt. När jag pratade med polisen så sa de att de inte kan göra något om ingen lämnar in båten.
Verkar alltså inte bara övergiven...