En båt som ligger i min hemmahamn har legat förtöjd med två tampar på utsidan bryggan (dvs ingen båtplats). Jag kontaktade ägaren till bryggan för att upplysa dem att en båt ligger där olovligen. Ägaren till hamnen lappade då båten och bad ägaren ta bort den. Den har legat där i två år nu och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att lägga anspråk på båten på rätt sätt. När jag pratade med polisen så sa de att de inte kan göra något om ingen lämnar in båten.
Kan jag bogsera båten till Polisen?
 
  • Gilla
  • Arg
Ahells och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Fråga polisen vad de avser med inlämning av båt, dvs syftar det till att någon (du) fysiskt ska frakta båten till polisen eller avser det något annat.
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
De sa att de gör inget åt sådant, att hamnägaren får göra det isåfall men hamnägarn har inget intresse att göra detta
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
S
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Fråga polisen vad de avser med inlämning av båt, dvs syftar det till att någon (du) fysiskt ska frakta båten till polisen eller avser det något annat.
Dom avser nog bara att slippa ärendet, Polisen är väl bara en instans för försäkringsärenden när du blivit bestulen.
 
  • Gilla
David Wallin och 8 till
  • Laddar…
Det är inget vrakgods eller haverist, så den är inte en upphittad båt, så länge som den är förtöjd och inte på väg att sjunka så går det inte att göra något. Det är endast marinans ägare som kan göra något, som att anmäla att den är på olovlig plats, men även det är svårt att beivra, nästan omöjligt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Så om tampen släpper kan den klassas som hittegods?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
David Wallin och 20 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Så om tampen släpper kan den klassas som hittegods?
Ja, eller om den börjar ta in vatten...
 
Hmm ok thx
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
De står ett par dunkar bensin i båten så jag misstänker att den är stulen. Gäller något annat då?
 
  • Gilla
kiboc
  • Laddar…
Att som någon säger eller antyder, "" Att släppa på förtöjningstampar kan ge 2 års fängelse eller höga böter "" Det blir nog för TS att gå i båten, leta efter märken/skyltar/papper eller annat som kan ge en fingervisning om vem som äger den, finns det registernamn på utsidan kan det gå om det inte är raderat nu registret. Men tänk på att hamnchefen måste vara med då, du får inte gå i båten ensam.

PS kan finnas en skylt på motorn som märkning, har man tur så kan det vara första ägaren som köpte den och motornummret registrerat på denna.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Ok
 
  • Gilla
En räv bakom örat
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att som någon säger eller antyder, "" Att släppa på förtöjningstampar kan ge 2 års fängelse eller höga böter "" Det blir nog för TS att gå i båten, leta efter märken/skyltar/papper eller annat som kan ge en fingervisning om vem som äger den, finns det registernamn på utsidan kan det gå om det inte är raderat nu registret. Men tänk på att hamnchefen måste vara med då, du får inte gå i båten ensam.

PS kan finnas en skylt på motorn som märkning, har man tur så kan det vara första ägaren som köpte den och motornummret registrerat på denna.
Var får du allt detta ifrån? Vem säger att hamnchefen måste vara med vid båtinspektionen? Båtregister finns inte i Sverige.
Och vem säger att båten är hittegods bara om tamparna är lösa?
Många påståenden i tråden. Sjömansskrönor skulle jag säga.
Att leta ägare förefaller meningslöst. Antingen har han intresse i båten och så kommer han självmant, eller också inte. I det senare fallet kan han alltid blåneka att det är hans båt, även om man hittar hans namnsskylt vid ratten.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas
Det verkar vara lättare om det är en båt som har drivit iväg. Jag polisanmälde en sån båt för säg 20 år sen och fick ta hand om den sen som hittegods ett antal månader efter anmälan.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Var får du allt detta ifrån? Vem säger att hamnchefen måste vara med vid båtinspektionen?
Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av sjön och båtar. Men jag är sjöbuse och arbetet i skärgård i 40 år och har samarbetat md sjöpolisen och brandförsvar i många fall när det gäller båtar och brand på öar. Har nog tagit hand om ca 30 st under min tid och fått information om vad man får göra eller inte göra med båtar på drift eller vid kaj. Så där finns inga tveksamheter i mitt fall om det legala i allt som har med båtar att göra.
Så att säga eller tro sig om det, så ska du nog hänvisa till ett regelverk som styr det med vrakgods/omhändertagande av fartyg på drift i sjön.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
@
R Rolle85 skrev:
En båt som ligger i min hemmahamn har legat förtöjd med två tampar på utsidan bryggan (dvs ingen båtplats). Jag kontaktade ägaren till bryggan för att upplysa dem att en båt ligger där olovligen. Ägaren till hamnen lappade då båten och bad ägaren ta bort den. Den har legat där i två år nu och jag undrar hur jag ska gå tillväga för att lägga anspråk på båten på rätt sätt. När jag pratade med polisen så sa de att de inte kan göra något om ingen lämnar in båten.
Kan jag bogsera båten till Polisen?
Okej? Så båten har legat vid bryggan i vattnet i två år? Om den inte vattenfyllda av allt regnvatten på två år så skulle jag säga att någon använder båten och då även öser ut allt regnvatten....

Verkar alltså inte bara övergiven...
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.