47 797 läst ·
88 svar
48k läst
88 svar
Granne med en bygdegård
Så du menar att bara @Greger_08 håller sig tillräckligt nykter för att inte ställa till något så kommer ingen annan på någon (annan) fest att ställa till det så att "kollektiva bestraffningar" införs? Vilka dumheter!S Sona2012 skrev:
Nej! Det gäller att alla som skriker " kollektiva bestraffningar " inte ställer till något så får de behålla sin frihet. @Greger_08 kan/ bör givetvis vara en av dem som bidrar till dettaAlfredo skrev:
Då tror jag du får kolla upp vad kollektiv bestraffning betyder. Definitionen och själva poängen med kollektiv bestraffning är just att istället för att straffa den eller de som gör fel straffa alla medlemmar ur ett visst kollektiv. Att införa ett generellt alkoholförbud för att tackla att somliga inte sköter sig är ett klockrent exempel på kollektiv bestraffning. Motsatsen till kollektiv bestraffning vore exempelvis att istället porta de personer som missköts sig och låta övriga stanna kvar längre än till 23.00 och dricka så mycket alkohol dom vill.S Sona2012 skrev:
Med andra ord, om du inte gör något fel ska du givetvis kunna vara apfull på en bygdegårdsfest utan att de ska rendera några straff. På samma sätt som någon som är spiknykter men ändå beter sig som en idiot bör portas från att närvara (eller på annat lämpligt sätt straffas för sitt uppförande).
Sen kan vi alltid ha en semantisk diskussion där man menar att bygdegårdens villkor aldrig per definition är ett straffrättsligt förfarande varför termen "kollektiv bestraffning" inte passar i sammanhanget. Men vi vet ju vad som egentligen diskuteras, varför sådan typ av semantik endast känns larvig.
Redigerat:
Jag är iallafall nöjd med de beslut vi kom fram till. Så får jag hoppas att de håller vad de lovat. Ingen av de som satt i styrelsen bor i närheten av byggdegården men de har nu hört av flera att det varit väldigt livat runt platsen .
Klart det är en kollektiv bestraffning men det drabbar ju inte dig... och anledningen till den kollektiva bestraffningen är som jag skriver för att det finns individer som inte hanterar deras frihet på ett sätt som unviker bestraffningar som drabbar inte enbart dem själva utan ett större kollektiv!!G Greger_08 skrev:
I församlingsgården här i samhället, som man kan hyra, så tillåts det -och nu citerr jag ordagrant ur reglerna "nyktert bruk av alkohol".G Greger_08 skrev:
Det låter lite emotsägelsefullt, men jag antar dom syftar på att man får dricka alkolhol så länge man inte blir påverkad.
Ja, då återstår väl bara att ringa polisen när det är som stökigast och meddela att "jag har plockat fram hagelbössan och nu går jag över till bygdegården och rensar".D Daniel 109 skrev:
Ett strategiskt placerat elstaket, tidsstyrt eller med rörelsedetetektor kanske kan fungera?A Andreas Jonsson2 skrev:Problemet vi har är att grannhuset är en bygdegård där man hyr ut den till fester. Har inga problem med att det är fest men vissa som hyr spelar så att väggarna vibrerar. Ibland hittar vi ölburkar och plastmuggar kastade på våran tomt. Nu senast hade de fest till 04:30. Och nu ikväll hade vi massa folk på tomten och i barnens studsmatta. Jag gick och sa till dom. Det är ej öppet in till oss den glipa som funnits har jag satt upp ett temporärt staket. Jag har upprepade gånger skrivit till Bygdegården men det har ej hjälpt. Vad kan man göra i en sådan situation?
Givetvis med några skyltar placerade.
Fylltrattar som drullar in i det lär snart komma på andra tankar.
Vaaa får ni ha fest till så sent i er bydgegård!Hos oss ska det vara tyst efter kl 00 om man vill ha tillställning. Å då bor det ändå inga direkta grannar precis brevid. Kanske ett krav ni ska försöka få igenom.A Andreas Jonsson2 skrev:Problemet vi har är att grannhuset är en bygdegård där man hyr ut den till fester. Har inga problem med att det är fest men vissa som hyr spelar så att väggarna vibrerar. Ibland hittar vi ölburkar och plastmuggar kastade på våran tomt. Nu senast hade de fest till 04:30. Och nu ikväll hade vi massa folk på tomten och i barnens studsmatta. Jag gick och sa till dom. Det är ej öppet in till oss den glipa som funnits har jag satt upp ett temporärt staket. Jag har upprepade gånger skrivit till Bygdegården men det har ej hjälpt. Vad kan man göra i en sådan situation?
Ja, det är tråkigt att det ska behöva gå så långt. Här ute vid mitt sommarställe så skallades en ung kille så att han dog för drygt tre år sedan. Sedan dess har det inte festats vid bygdegården. Ofattbart hur många som inte klarar av alkohol.G Greger_08 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Grannens stora tall lutar över min tomt
Häckar, Buskar & Träd -
Dela avlopp med granne?
Vatten & Avlopp -
Borra ny brunn tillsammans med granne, hydrofor
Vatten & Avlopp -
Grannen ansökte om gränsförrättning men Bengt får betala...
Juridik -
Desperat försök att stoppa grannens Attefallshus: Raket flög över huset
Artikelkommentarer