Juridik
Globetrot: Men, bättre än ARN är såklar referenser på nätet!! Gör dem sakliga bara!
Globetrot: [citat] Ja, de godkände! De sade att med intygen på plats så blir nästa skada dömd som fackmässigt utförd och det täcks av försäkringen. Så, ett sådant intyg fick vi! Jag tänker att det är en sådan otroligt svag säkert att privatpersoner tror att när ett försäkringsbolag åtgärdar skadan o lämnar intyg att det är rätt!!! Så är det ju inte. De (moderna) ville inte se
Claes Sörmland: [citat] Ok, då vatten rinner in på din infart till din lägre liggande tomt. Juridiskt har du inga solklara rättigheter här. Det är markägaren/markägarna av det större området som vattnet rinner från som primärt ska hantera sitt vatten. Sekundärt är det du själv som får anlägga ett avskärande dike på din fastighet om det är vattnets naturliga flöde, d v s din fastighet ligger
Claes Sörmland: Det är i grund och botten en avtalsfråga. Vad jag vet finns ingen annan lagstiftning. Likabehandlingsprincipen gäller mot kommunmedlemmarna, inte mot andra avtalsmotparter.
Nisse Sentom: [citat] Stödet för att kunna behålla en hyreslägenhet ska vara maximalt 6 månader. Jag säger ”ska vara” för det finns säkert något extremläge där det går att vrida till lagstiftningen, men det behöver nog vara väldigt speciella omständigheter för att det ska ske.
Anna_H: [citat] Jag skulle dra tillbaka bygglovet för stunden för att försöka hitta en lösning. Grejen är ju att problemfria bygglov fattar handläggaren beslut om direkt, på delegation och det kommer aldrig till nämnden. Men de kan inte neka bygglov eftersom det då inte finns ett formellt nämndbeslut att överklaga. Dvs det är normalt sett bara bygglovsansökningar med tveksamheter eller som
Claes Sörmland: [citat] Om utbärandet sker i samråd med säljaren och det inte finns något som talar för att det görs på ett vårdslöst sätt så finns ingen skadeståndsskyldighet. Det är en olycka. Fastighetsägaren får ta kostnaden.
Claes Sörmland: [citat] Ansöker du om fastighetsbestämning och ingen tar på sig kostnaden så ska Lantmäteriet besluta om fördelningen efter vad som är skäligt. Främst utifrån nyttan för fastigheten. Jag tänker att ett skäligt beslut är att samfälligheten får dela på kostnaden. Den har ju nytta av att veta gränserna för sin anläggning. [citat] Vad jag anser spelar ingen roll. Betydligt
Gonte: [citat] 1) Det finns numera även en e-tjänst för att se om andra skrivit sig på din adress och anmäla fel: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/meddelafelaktigtfolkbokfordpadinadress.4.48cfd212185efbb440b1a16.html Som en bonus har handläggningstiden också kortats ner. De kanske inte är snabba, men inte fullt lika sega... 2) Alternativ hantering av brev: Kryssa över
Fairlane: 12%, är det samma som i tråden blivit-stämda... Det råkar inte vara samma badrum? Oavsett så kanske det finns ett svar där som kan vara av intresse?
Anonor: Tack för flera bra svar. Ja vi tänker att vi kommer behöva prata med grannarna innan vi börjar med byggandet och fråga kring hur vägen är uppbyggd och tillräckligt robust etc samt hur vi ska lägga upp det ifall något olyckligt sker med garaget. Just plattorna som är lagda på vägen etc kommer vi säga att vi bekostar och lägger om. Tänkte mer om det var något väldigt tydligt med
Falckman: [citat] Rättsfallen diskuterar alltså när ett definitivt avskiljande har skett och inte. En byggnad behöver inte flyttas, den behöver avskiljas. Vad som stipulerar ett avskiljande är inte helt definierat i förarbeten och praxis. Det exempel jag gett på hur någon kan runda stämpelskatten har alltså användas i verkligheten (dödsboet som gav bort den fasta egendomen som gåva, men
samordnarnoutlook.com: [citat] När det gäller sistnämnda så är det absolut rätt tydligt och det kan vi nog inte ändra på här att du vill att TS ska hänga upp sin bostadsintegritet på ett "det går nog bra" och jag tycker att TS ska vara rustad för det motsatta. Vem av dessa skulle du vilja ha i din ringhörna?
Installation: [citat] Det behövs inte utföra samordnad kontroll i ett enfamiljshus vill jag påstå. I 99.9% av fallen. Finns sällan eller aldrig den formen av signalutbyte mellan systemen.
FredrikR: [citat] Berätta, vad bör gå på garanti och vad är fel i förhållande till standard och ritningar. Berätta gärna om ni besiktade huset och tittade på det själva innan ni skrev på köpeavtalet. Varför köpte ni något som är felbyggt enligt både standard och ritningar?
Alfredo: [citat] Jag säger som alla andra att det nog räknas som normalt slitage. Dessutom har jag svårt att tro att någon ens skulle lägga märke till det. Välkommen till forumet!
RoAd: [citat] Undersöker om det faktiskt finns någon fukt eller mögel tycker jag är ett första lämpligt steg. Att det luktar lite unket från en vind är inte något fel.
Daniel 109: Samma sak med en långdragen detaljplan i Motala. Vill man rädda fladdermöss är det nog andra saker man bör ta tag i. Tex den generella ljusföroreningen.
Claes Sörmland: [citat] Jag noterar bara att det inte finns lagstöd för att bilda en samfällighetsförening för att förvalta en fastighet. Skulle man försöka så borde Lantmäteriet säga nej när man försöker registrera en sådan samfällighetsförening i samfällighetsregistret efter som en samfällighet att förvalta saknas. En fastighet som ägs av en samfällighetsförening är ju inte en
hempularen: Han får inte göra ingrepp i din fasad utan ditt medgivande. Men vad gäller för detaljplan där? Normalt så får man inte bygga ända ut till tomtgräns. Sedan finns det områden där detaljplanen tillåter radhus, men då skall de byggas ihop. Varken du eller din granne vill ha varsin fasad ex. 10cm från varandra som behöver underhållas.
Orientexpressen: Mitt inlägg hamnade på helt fel frågeställning : I
Claes Sörmland: [citat] Jag är alltid redo för en uppfriskande liberalisering som minskar arbetsbördan för länsstyrelserna och domstolarna! Men nu är det ju auktoritärt stöveltramp som dominerar i denna sektor. Och det lär så förbli. Den stackars politiker som vill liberalisera: "Varför hatar du träd?!"
mojjen: [citat] Har dom inte f skatt så betla för guds skull inte. Du kan få ta över arbetsgivaransvaret och betala både skatt och arbetsgivare avgifter. Om du vill så kan du skicka ett pm så kan jag hjälpa dig med en ordentlig kreditupplysning på dom.
Räknenisse: Det är kommunen som bestämmer adressen och den ska följa riktlinjer i en standard. Om du anser att den adress ni har i dag bör bytas ut för att det bättre skulle spegla de verkliga förhållandena så kontaktar du dem helt enkelt och berättar vad som är din syn på saken så får du se vad de beslutar och höra hur de resonerat. En aspekt kan vara att adressen följer den infarten med bil
hempularen: [citat] Jo, det var ca 800 lgh. Rätt små, så det var hög omsättning på medlemmar.
pmd: [citat] I denna typ av situationer känner jag ilska och frustration. Jag kan inte känna medkänsla med personer jag aldrig har träffat och som jag omöjligen kan hjälpa. Jag kan förvisso ibland agera för att den typen av händelser inte ska inträffa igen, men det kräver mer av rationella överväganden och inte så mycket medkänsla.
Claes Sörmland: [citat] Så vad var din poäng? Tråden handlar ju om just TS dagvattenhantering? Jag förstår inte.
Räknenisse: Så länge ni är bara fyra och kan prata med varandra och enas om nivån på åtgärder som ska göras och vilka summor ni ska bidra med, och alla betalar så skulle jag hålla mig till grundläggande delägarförvaltning den informella vägen utan förening eller bankkonto. Vägbidrag är inte aktuellt för en så kort väg. Det som skulle kunna bli ett problem är om det ska göras ett stort