Byggahus.se
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?

Det står både säljarna och din syster som köpare helt fritt att odla parkslide. Inget fel, en trädgårdsväxt som har fått ett dåligt namn bara.

Men snälla, en buske på tomten är knappast doltfel.
Om vi ställer frågan, vad vill din syster få ut av dont fel stämning

Hon har fått offerter på sanering, och den kostar 50 000kr minst att få bort.
Ja, förstår fortfarande inte.
Vill hon att förra ägaren ska betala?
Det är det nog bara glömma, folk får odla vad man vill. Kanske inte cannabis 😅👍

Hon har fått offerter på sanering, och den kostar 50 000kr minst att få bort.
Stoppa din syster från att slösa bort sina pengar. Det är en växt och inget övernaturligt ont väsen som måste bort genom en omedelbar sanering. Starta en tråd med foto på beståndet så får hon hjälp att få bort det. Det tar några år. Jag har tre grannar som alla har tagit bort sina bestånd utan större insats.