12 051 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Hur långt i efterhand kan byggaren kräva ersättning?
Hej! Som någon annan redan påpekat i tråden, så har du säkert ett rimligt bra case rent juridiskt. Med det sagt så kan det ju ändå bli en väldigt jobbig och dyr situation (om det inte redan är det) om det går långt den vägen.O olof63 skrev:Hej forumet (bra forum dessutom), har en intressant dialog med min byggfirma efter en vattenskada i april 2019.
Standard entreprenadkontrakt där försäkringsbolaget ersatte rivning, torkning, återuppbyggnad av ett badrum. Arbetet var avslutat i december samma år.
Flertalet punkter har reklamerats och även fått nedslag på besiktningen, där är vi inte i mål än men tror det kommer att landa till vår fördel med reparationer utan kostnad.
Däremot har byggaren nu hört av sig (över tre år efter avslut) och vill ha mer betalt för att åtgärda brister i utförande av snickerier efter flytt av en dörr, något som byggaren själv föreslog 2019 utan några som helst indikationer på att detta inte skulle betalas ur försäkringsskadan.
Är det rimligt att komma tre år senare och kräva betalt för ett jobb som de aldrig flaggat för att det skulle bekostas av mig ?
Om jag vore du så skulle jag försöka komma överens med utföraren, men ta först en dialog med försäkringsbolaget om de fortfarande är med i bilden. Då kanske du slipper en massa besvär. Som någon skrev så finns det säkert skäl (gissar ekonomiska) till varför bolaget som utför arbetet beter sig som de gör. Alltid användbart i alla förhandlingar att få kunskap i motpartens behov. Är det t ex cash så går det ju ofta att lösa. De kanske har gjort bort sig totalt i sina kalkyler och sitter med en fet förlustaffär. Exempelvis. Inte ditt problem tänker säkert någon, men faktum är ju att det redan verkar vara delvis ditt problem.
Jobbigt läge. Men kan man verkligen se det som avslutat för flera år sedan om det görs åtgärder i samma projekt som ska bli klara i år?
Skulder från en näringsidkare till en privatpersom förfaller efter 3 år pga preskription. Avvisa!O olof63 skrev:Hej forumet (bra forum dessutom), har en intressant dialog med min byggfirma efter en vattenskada i april 2019.
Standard entreprenadkontrakt där försäkringsbolaget ersatte rivning, torkning, återuppbyggnad av ett badrum. Arbetet var avslutat i december samma år.
Flertalet punkter har reklamerats och även fått nedslag på besiktningen, där är vi inte i mål än men tror det kommer att landa till vår fördel med reparationer utan kostnad.
Däremot har byggaren nu hört av sig (över tre år efter avslut) och vill ha mer betalt för att åtgärda brister i utförande av snickerier efter flytt av en dörr, något som byggaren själv föreslog 2019 utan några som helst indikationer på att detta inte skulle betalas ur försäkringsskadan.
Är det rimligt att komma tre år senare och kräva betalt för ett jobb som de aldrig flaggat för att det skulle bekostas av mig ?
Klicka här för att svara