32 090 läst ·
142 svar
32k läst
142 svar
Företag skickar sms om att de planerar att "komma förbi". Lagligt?
Jag har varit med om liknande beteende tidigare från något larmföretag och diverse tv-abonnemangsförsäljare eller liknande, och det är något som skaver rejält i mig varje gång. Är det verkligen okej att företag kontaktar mig som privatperson via sms och aviserar att de tänker "komma förbi"? Comhem eller tele2 som det kanske är nu brukar avisera via post att det kommer någon gång om året och jag kontaktade vid något tillfället kundtjänst och frågade vad jag kunde göra för att slippa deras besök i framtiden. "Ingenting" fick jag som svar. Efter lite tjat så sa de att de plockat bort mig från listan och då har jag faktiskt inte sett dem här igen. Även fast de fortsätter att avisera. För några år sedan kom en takfirma och stod utanför huset och ritade en offert utan att jag bett om det och nu händer det igen. Ett företag som säger sig syssla med solceller och ska komma förbi och visa "två smarta lösning" och frågar när det passar. Vi har inte haft några som helst tidigare kontakter med något av dessa företag som skulle kunna göra det tillåtet att kontakta mig (tycker jag). De har alltså inte fått några uppgifter av mig.
Är det här verkligen ett legitimt eller ens vettigt sätt att bete sig på eller är jag bara folkskygg?
Mer specifikt skrev den senaste alltså så här:
"Hej,
Vi ska installera solceller i området nästa veckan och jag har planer att kika förbi dig och ett par andra grannar. Vill bara visa två smarta lösningar, ska jag ringa innan eller passar det att jag dyker upp efter 17?
Hälsningar Dennis,
Sam & Ton AB"
Är det här verkligen ett legitimt eller ens vettigt sätt att bete sig på eller är jag bara folkskygg?
Mer specifikt skrev den senaste alltså så här:
"Hej,
Vi ska installera solceller i området nästa veckan och jag har planer att kika förbi dig och ett par andra grannar. Vill bara visa två smarta lösningar, ska jag ringa innan eller passar det att jag dyker upp efter 17?
Hälsningar Dennis,
Sam & Ton AB"
Det är inte olagligt att besöka någon.
Tacka istället nej och begär att de raderar dina personuppgifter i sina register.
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/radering/
Tacka istället nej och begär att de raderar dina personuppgifter i sina register.
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/radering/
Om det är ett privatabonnemang och du inte Nixat dig får de kontakta dig för att sälja eller marknadsföra. De är inte olagligt att göra det om du är nixad, men det strider mot god sed, de får skäll och hamnar på en lista som nog ingen bryr sig om. Men nixa dig. Det tar bort de flesta oönskade kontakterna.
https://nixtelefon.org/
Edit. Långsamma gubbfingrar och mobil gör inlägget rätt överflödigt.
https://nixtelefon.org/
Edit. Långsamma gubbfingrar och mobil gör inlägget rätt överflödigt.
Vad är problemet egentligen?
Svara på SMS's och säg "nej tack jag vill inte ha något besök" alternativt säg "nej tack" när de knackar på dörren. Konstigare än så är det ju inte.
Man behöver inte ha tillåtelse för att skicka ett SMS till någon.
Svara på SMS's och säg "nej tack jag vill inte ha något besök" alternativt säg "nej tack" när de knackar på dörren. Konstigare än så är det ju inte.
Man behöver inte ha tillåtelse för att skicka ett SMS till någon.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Håller med. NIX är bra och fungerar tills någon aktör anser sig vara ombud för de leverantörer (t.ex. Telia, Tele2, olika banker) man redan har. Det är en lucka i överenskommelsen som tyvärr utnyttjas.Jonatan79 skrev:
Senaste tricket: ”Din granne har installerat solpaneler och vi är i området just nu.” Vilken granne har INTE installerat solpaneler undrar jag då? 😲😉
Jag kanske borde ha lagt till att jag inte har något som helst intresse av att få besök av dem. Jag tycker mest det är fascinerande att företag fortfarande håller på med det där. Jag skulle aldrig få för mig att köpa något av någon som knackar på dörren och uppenbarligen inte någon av er här heller. Det borde inte löna sig att skicka ut säljare, men ändå hålls det på.
”Grannen har haft inbrott” är ju något larmbolagen gärna kör med. Denne granne är i allmänhet inte någon man hört talas om. Inte hjälper larmet heller. Men det är nog en metod som fungerar.
Så här skriver reklamombudsmannen: "Det är förbjudet skicka sms i marknadsföringssyfte till mobiltelefon utan att konsumenten först samtyckt till det. Om du blir uppringd eller får sms av telefonförsäljare som du inte är kund hos kan du anmäla detta till NIX-nämnden som tar emot anmälningar angående direktreklam. "
Finns bara ett verksamt sätt att få stopp på sådant och det är att få företaget att förstå att de förlorar pengar på att fortsätta med dessa metoder.
Förklara klart och tydligt att ni avser att ALDRIG någonsin kommer att göra affärer med företaget. Att ni kommer att försöka påverka, genom varningar för det oseriösa företaget, hela er bekantskapskrets ( inklusive de på sociala medier) så de kan göra detsamma.
Om tillräckligt många följer detta, så kommer den försäljningsmetoden att självdö.
Förklara klart och tydligt att ni avser att ALDRIG någonsin kommer att göra affärer med företaget. Att ni kommer att försöka påverka, genom varningar för det oseriösa företaget, hela er bekantskapskrets ( inklusive de på sociala medier) så de kan göra detsamma.
Om tillräckligt många följer detta, så kommer den försäljningsmetoden att självdö.