M mastner skrev:
Hey,
Jag köpte en villa i juni och flyttade in i början av september. Plötsligt, den 1 november, inträffade en vattenläcka på min tomt, där kommunen sa att det var mitt ansvar att åtgärda det. Det kostade mig över 80 000 SEK, och sedan började plötsligt vårt värmesystem att krångla (nu har det helt slutat fungera).
Jag kontaktade vårt fastighetsbolag, och de sa att det inte är deras ansvar att bli inblandade i detta. Någon föreslog att kostnaden borde delas mellan köparen och säljaren eftersom dessa händelser inträffade inom två månader. Vad är rätt sätt att gå vidare med detta? Vad bör jag göra?
Är det vila eller typ samfällighet är det en vila så får man stå för detta men en samfällighet så är det den som får stå för detta
 
M mastner skrev:
Värmesystemet kan vara över 30 år gammalt.
Min panna är från 1967 och den har gått sönder en gång under tio år i min ägo. Det var kopplingen mellan pump och motor som slirade. Inte värre än att jag kunde laga den med en liten plåtbit. Däremot har jag bytt ut nästan alla radiatorerventiler till moderna. Anledningen var att några läckte vatten på golvet och så ville jag ha termostater istället för bara vred. De jag inte bytte var troligtvis ifrån 80-talet och hade redan termostat.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Problemet här är ju att ni själva åtgärdat felet utan att ge möjlighet för säljaren att själv avhjälpa felet. Akuta fel får man ju givetvis åtgärda själv men frågan är ju om det var så akut att säljaren inte själv skulle kunnat få dit en firma eller göra det själv på motsvarande samma tid. Efter som din lösning nu uppfattas som överdrivet dyr får du nog än svårare att få slantar från säljaren om denne inte är givmild. (I alla fall inte mer än denne finner skäligt).
Låter på dig Sommen säljaren bara skulle slänga sig på luren och skicka dit en grävare på egen bekostnad 😂

Så funkar det normalt inte när man vill få någon annan att betala för ens olycka. Det tar månader om inte år.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bygga bus Elon Musk skrev:
Låter på dig Sommen säljaren bara skulle slänga sig på luren och skicka dit en grävare på egen bekostnad 😂

Så funkar det normalt inte när man vill få någon annan att betala för ens olycka. Det tar månader om inte år.
För det första så hade jag fel, rätt till avhjälpning gäller ej fastigheter. Det hade stämt om det var en lägenhet. Om säljaren inte vill avhjälpa felet gäller ju rätt till prisavdrag och det samma om säljaren inte skyndsamt åtgärdat felet. Men om vi nu låssas att det varit samma regler och säljaren hade tillgång till en grävare kunde ju denne sparat en ordentlig slant dvs kunnat genomföras avhjälpning betydligt billigare än TS offert och därför varit rätt ointresserad av att betala vad många nu även kallat ett överpris.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mastner skrev:
Hey,
Jag köpte en villa i juni och flyttade in i början av september. Plötsligt, den 1 november, inträffade en vattenläcka på min tomt, där kommunen sa att det var mitt ansvar att åtgärda det. Det kostade mig över 80 000 SEK, och sedan började plötsligt vårt värmesystem att krångla (nu har det helt slutat fungera).
Jag kontaktade vårt fastighetsbolag, och de sa att det inte är deras ansvar att bli inblandade i detta. Någon föreslog att kostnaden borde delas mellan köparen och säljaren eftersom dessa händelser inträffade inom två månader. Vad är rätt sätt att gå vidare med detta? Vad bör jag göra?
Har du felsökt värmesystemet?

Har du inspekterat vattenläckan, så du kan se vad som hänt?
Normalt är använda PEM-slang, att en så ny skulle börja läcka utan yttre påverka är rätt osannolikt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M mastner skrev:
Hey,
Jag köpte en villa i juni och flyttade in i början av september. Plötsligt, den 1 november, inträffade en vattenläcka på min tomt, där kommunen sa att det var mitt ansvar att åtgärda det. Det kostade mig över 80 000 SEK, och sedan började plötsligt vårt värmesystem att krångla (nu har det helt slutat fungera).
Jag kontaktade vårt fastighetsbolag, och de sa att det inte är deras ansvar att bli inblandade i detta. Någon föreslog att kostnaden borde delas mellan köparen och säljaren eftersom dessa händelser inträffade inom två månader. Vad är rätt sätt att gå vidare med detta? Vad bör jag göra?
Om vattenledningen hade gjorts om hyfsat nyligen, som det skrivs länger upp i denna tråd, så kanske du kan komma med ett krav på säljaren (då det är svårt att hitta och du bör kunna lita på att en nyinstallation skall hålla mer än ett par år)

Värmesystemet, som ju var från 60-talet, är bara att fixa: det får du räkna med kan hända, även om det skulle ske dagen efter inflyttning...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mastner skrev:
Huset byggdes år 1965. Vattenledningen byttes ut år 2014, vattenledningen gick sönder på grund av påtryckningar från trädrötter och stenar och hade sprickor och läckage. Dolda fel täcker inte tomten. Värmesystemet kan vara över 30 år gammalt och baserat på olja.
Att en vattenledning går sönder pga rörelser i marken är inte helt ovanligt. Borde inte vara speciellt kostsamt att åtgärda, 1 dag med grävare och några timmar för rörmokaren, + återställning av markytan.
Att oljeeldningen ger upp efter över 30 års användning är vad man kan förvänta sig. Utmärkt tillfälle att uppgradera till mer energisnålt värmesystem.
Ekonomiskt spar du dessa renoveringskostnader på kort tid. Fins även möjlighet till bidrag för energibesparande åtgärder.
Lycka till.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, förutsatt att det finna en företagare som sålde tjänsten till ägaren att byta vattenledningen. Gjordes det av ägaren sjävl finns naturligtvis ingen reklamationsrätt till någon.
Om det är så att säljaren gjort det själv på ett felaktigt sätt så har hen väl skadeståndsansvar i ännu större utsträckning. Skillnaden är att säljaren inte kan söka regress från/vältra över ansvaret på någon annan.
 
Jag tycker den här diskussionen har spårat likt andra liknande rörande takläckage osv. En skada som uppkommer efter tillträde faller på husägarens ansvar. Det känns ibland som att viljan/tron att man ska kunna skicka en faktura till föregående ägare i10års för allt som går sönder på en fastihet. Det är tycärr inte så och undersökningsplikt/dokumentation och försäkringar kan vara bra att ha. Det är verkligen skittråkigt när något dyrt går sönder, fick själv läckage på inkommande vatten 2 dagar innan jul ifjol. Sånt händer och kommer fortsätta hända. Man minimerar dock risken om man sköter om sina ägodelar...
 
  • Gilla
simonnilsson och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om vattenledningen är utbytt 2014 och den som gjorde det finns kvar, så kan man eventuellt åberopa 10-årsregeln vid fasta byggnationer/jobb, men det måste den som ägde huset då göra (tror jag iaf).
Knappast om det är yttre påverkan av rötter o stenar
 
F FolkeF skrev:
Knappast om det är yttre påverkan av rötter o stenar
Då har ju den som lagt ledningen gjort fel.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då har ju den som lagt ledningen gjort fel.
Men hur skall husägater kunna föra det i bevis som grov vårdslöshet? Den som lagt ledningen, den som återfyllt ledningen eller kanske en frostskada
 
F FolkeF skrev:
Men hur skall husägater kunna föra det i bevis som grov vårdslöshet? Den som lagt ledningen, den som återfyllt ledningen eller kanske en frostskada
Det borde vara säljarens sak att reda i? Ett korrekt lagt PEM-rör fryser inte eller går sönder efter 9 år på grund av rötter och stenar. Då har den som la röret gjort fel.

Vem har pratat om grov vårdslöshet? Det är väl nåt helt annat?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Värmesystemet var ju oturligt att det brakade så snabbt och typiskt nog i samma veva som andra problem. Men det borde varit budgeterat för nytt vid husköpet (även om man hoppats attdet skulle hålla nått år iaf!).

Så där får du nog ”bita i det sura äpplet” betala/laga och gå vidare.
(Skitsurt, jag vet.. fick göra samma sak)

Vattenröret .. ja 👎 helt enkelt. Krävs lite mer info ifrån vad som gjordes och inte vid senaste arbetet.. och även mer info om vad som var fel nu eg. Jag menar det växer inte in 10 rötter o 5 stenar på ett par månader.. isf var felen/läckorna där innan du köpte (mestadels av dem iaf) 🤔

80’ var ruggigt.. jag skryter ofta med att grävning är det mest tacksamma man som husägare kan hyra in (vi har lagt om avloppet två ggr på 8 år här pga dåligt råd av vvs vid första omläggningen.. men inte ens båda omgrävningarna tillsammans kostade ens 1/3 av din kostnad, inga svartjobb ska jag kanske tillägga - men priserna har ju gått upp på sistone..).

Om inte de som grävde upp/om dina rör nu.. tyckte något såg fel ut eller var konstigt - så hade jag nog själv sett till att det blev fixat och inte brytt mig mer (skrikit i kudden över min otur bara).

Men om de tyckte jobbet såg felaktigt ut .. (gjort) så hade jag nog försökt mig på att luska lite mer i firman som gjort jobbetfrån början.. samt hur saker o ting funkat för förra ägarna. Hade kanske önskat att någon iaf kunde dela kostnaden med mig ..

Men hade troligen slutat med att jag bet det hela iaf :/
 
  • Gilla
Granatäpple
  • Laddar…
Ett liknande problem fick min dotters nyköpta hus byggt 2014. Med moderna vattenmätare och speciell utrustning på sopbilen som ”lyssnar” så fick de meddelande från kommunen att deras inkommande vattenledning har ett läckage. Och att detta är fastighetsägarens ansvar då det var efter huvudventilen vid tomtgränsen.
Efter anlitande av grävare och VA firma så grävdes ledningen fram och det visade sig att en dåligt åtdragen skarvkoppling var orsaken. Detta måste då ha pågått i 9 år och föranlett en otrolig mängd vatten som forsat fram. Men i deras fall så ersatte försäkringen och den totala fakturan från grävare och VA blev ca 30 000 kr. Själva Arbetet fixades på mindre än 8 timmar men 2 dagar med all framkörning , avspärrningar och rensningar får man nog räkna med. Så 80 000kr är väldigt bra betalt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.