Juridik
Pandarius: Tack för alla svar! Bygghemma har nu hävt köpet och återbetalt pengarna 😊
kurlakarl: Liten update att jag faktiskt fick svar av skojarförsäljaren som "annonserade" på CDON. På bruten svenska skrev personen att jag får tillbaka pengarna för den trasiga produkten plus kostnaden för frakten, och inte behöver skicka tillbaka produkten. Qliro ska uppdatera fakturan inom kort och då kommer ju saken vara utagerad. Jag kommer med 100% säkerhet aldrig handla något på cdon.com
Räknenisse: Man får även tänka på att ett servitut ska nyttjas så att man visar hänsyn och inte belastar den härskande fastigheten onödigt mycket. Samtidigt är man förbjuden att försvåra grannens nyttjande av sin servitutsrättighet. Borde gå att plocka argument från detta för att på ett praktiskt sätt ordna så att de rören blir placerade på ett rimligt vis i relation till varandra så
Claes Sörmland: Förslag, jag uppfattar att det är två fastigheter som behöver härskande servitut för utfart på respektive grannes fastighet. Avtal om servitut 1. Härmed upplåtes rätt i fastighet XXX (den tjänande fastigheten) för ägaren av fastighet YYY (den härskande fastigheten) att för utfart nyttja och underhålla den befintliga vägen enligt sträckning A-B som anges på karta. 2. Härmed
Zeke_Varg: Allt har gått kanon. Tog ett snack igen o sa att de absolut får låna hörnet. Kanske 3,5,10år el längre. Dock inget skrivet då vi inte vill ge bort hörnet. Pratade inget om attefall då det varken passar in i prio el ekonomi just nu för oss. De var helt ok med beskedet. Nån dag senare blev jag spontant inbjuden på en öl och rundtur i deras hus.
Screed: [citat] Ja, det är tråkigt att det ska behöva gå så långt. Här ute vid mitt sommarställe så skallades en ung kille så att han dog för drygt tre år sedan. Sedan dess har det inte festats vid bygdegården. Ofattbart hur många som inte klarar av alkohol.
Kristina2: [citat] Fy fasen att det finns sådana skitföretag. Jag förstår att man inte vill att ska ha tillgång till allt för det kan missbrukas och använda på felaktigt sätt men man som privatperson vill ha en möjlighet att kunna kontrollera någon om man exempelvis hyr ut en lägenhet för att kunna skydda sig.
mojjen: [citat] Klart man skall hjälpa folk som behöver:)
TRJBerg: Apropå: https://www.dagensps.se/weekend/bat-sjoliv/vrak-efter-pandemin-tusentals-overgivna-batar/
Bananskalare: [citat] Trevligt med återkoppling! Det är något jag tror alla hör uppskattar! 5000? va inte felen mer värda? Jag tänker att den summan borde ligga ganska nära värdet... köparens värdering alltså 😊 Jag kan verkligen inte få ihop summan. Desto högre värde Desto större kommer det belopp man kräver vara. Troligtvis var inte matte favoritämnet i skolan. Om man nu gick i skolan bill
Falckman: [citat] Så länge du håller dig inom servitutsskrivningarna och det utpekade servitutsområdet är det inte mycket mer grannen kan göra än att genom en lantmäteriförrättning försöka få servitutet upphävt (eller ombildat). Det ska väldigt mycket till för att något sådant ska ske, men teoretiskt finns exempelvis ett utrymme när det kommer till "ändrade förhållanden". För
Mikael_L: [citat] Dom är färdigbyggda sen några år tillbaka. Jag kör förbi dem varenda vecka, jag kan ta en bild och lägga upp. När området byggdes (med ett antal låga hyreslängor och en del villor, så var själva staden ganska långt borta, men att den marken skulle exploateras mer, snart var väl ganska uppenbart runt år 2000. Å andra sidan har de som äger mark där nu fått en mycket
Kvackatore: Oerhört komiskt när folk breder ut sig utanför fastighetsgränsen genom att klippa gräset och anlägga småsaker som ger sken av att marken tillhör dom. Sen blir de ytterst förnärmade om någon rör sig på den ytan. Bra kommun TS bor i som tar tag i sådant och markerar.
Nötegårdsgubben: Om det går att gå på besiktningsmannen eller inte beror inte bara på vem som anlitat denne, utan även hur avtalet ser ut. Många säljarbesiktningar är trots allt riggade så att köparen tar över säljarens rätt att bli ”skyddad” av besiktningsmannens eventuella utfästelser. Tyvärr har många som själva saknar förmåga att undersöka hus även svårt att ta till sig det som står
kashieda: [citat] Tok heller, det vore ju brott mot mänskligheten. Eller menar du att det vore ok att begå våld mot huset, det skulle jag hålla med om...
Lelogan: [citat] Hej, De ansökte om konkurs i juli. Fick svar från ARN igår att de lägger ner anmälan på grund av att företaget gått i konkurs. Läste att Tommy som var en av de värsta inom Kompletta Tak har startat ett solcellsföretag istället. Ska försöka ta reda på vad företaget heter så man kan varna folk.
BirgitS: [citat] Det brukar fungera därför att folk som flyttar till sådana områden är förnuftiga och inser att det kräver att man kan samarbeta.
Falckman: [citat] Se inlägg #19 för detaljer. Men om det i detaljplanen är stipulerat vilka färger ett hus ska vara målat i och kommunen bestämt att det krävs bygglov för att ändra färg krävs bygglov. Om omfärgningen "väsentligen" ändrar ett planlagt områdes karaktär krävs också bygglov. Tanken är (som jag förstått det) att det ska krävas bygglov för att exempelvis måla sitt hus
BJKALLE: [citat] Ta kontakt med den närmaste tingsrätt som finns där huvudentreprenören har sitt säte för konkurs. Uppgiften finns hos bolagsverket om det är ett HB eller AB. För enskild firma kan Skatteverket svara på detta. Ring sedan tingsrätten fråga genom att lämna org.nr eller personnummer för enskild firma. Skulder kan du ringa Kronofogden så för du veta.
Festlund: [citat] Kul med en positiv uppdatering av tråden!
TypRätt: Ja är det så att tex garaget är en efterkonstruktion kanske det kan vara så och dåvarande ägare ansåg sig inte bara vilja ha ett vanligt plåtrör (som då var relativt nytt och inte behövde något underhåll) genom garaget utan ett slutet med renslucka. Men även om så är fallet menar jag på att skrivelsen gör gällande att underhåll fortfarande ska ske gemensamt, möjligen skulle
SågspånPappspikEternit: [citat] Jag är ganska säker på att du förstod vad "hons" betydde, även om du själv talar eller skriver på ett annat sätt. Det handlade nog mer om att du uppfattade den som skrev så som språkligt mindre vetande, och att använda ordet "hons" är associerat med en dialekt och/eller sociolekt som du uppfattar används av personer med lägre samhällsstatus än du själv anser dig ha. En
RogL: Jag undrar lite grann vad ni har för erfarenheter av olika advokat- och juristbyråer vid processer och då tänkte jag främst på riktigt små 1-2 anställda kontra lite större, d v s i grunden vad som föredras?
Jonatan79: [citat] Du skriver i fel tråd, detta är inlägg nr 1: Hej, Vi har fått beviljat bygglov för en tillbyggnad som även innefattar en omfattande renovering men vi får inte riva (bygga nytt). Är det någon som vet hur man resonera/bedömer och om det finns prejudikat/exempel? Tack! Petter
Nötegårdsgubben: Som nämnts ovan är själva gåvan helt oproblematisk. För att det ska vara lätt att göra rätt har exempelvis HSB en mall för hur man kan skriva. Värt att tänka på när man ger värdefulla saker till sina barn är om man behandlar barnen relativt lika, om det ska vara förskott av arv och om det ska vara enskild egendom. Ger man bort en del av något bör man också tänka på att man
fribygg: [citat] Kommunen och posten har ju uppenbarligen skött sitt om kåken nu fått en adress. Om det är mer än 20 år sen det byggdes kan ni glömma tankar om svartbygge då det 'preskriberas' efter 10 år och eventuella tilläggsavgifter/böter kan kommunen såvitt jag vet bara ta ut de 5 första åren så den som byggt kan vara lugn och du och din vän har väl överhuvud taget inte med att
karlmb: [citat] Iaf 4-5 år. Det finns kvar i marken och väntar på tillfälle att invadera igen.
Claes Sörmland: [citat] Jag fruktar att du inte får veta det förrän förrättningen öppnar och Lantmäteriet börjar utreda hur enkelt ärendet är: [bild] https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/forandra-lagg-ihop-eller-dela/vad-kommer-det-att-kosta/#anchor-1 Är ni bara två fastigheter eller är det kanske också en tredje fastighet involverad där väganläggningen ligger? Eller nån gammal
HEM2121: [citat] Meddela skriftligt till hantverkaren att du betalar när besiktningen godkänd om den inte alltför långt bort i tiden. Annars betala en 1/3 eller halva fakturan om du tycker att det ser bra ut. Det blir svårt att få ut något skadestånd om det inte har skrivits något avtal ang. Vite vid försening. Muntligt avtal gäller men det blir svårt att bevisa. Nästa gång skriv avtal,