Hej!

Funderar på om detta har någon betydelse för mig som kund. Vi fick offert på jobb från ett företag. Vi skrev avtal och de är nu klara. De blev väldigt sena och vi begärde prisavdrag. Eller frågade dem snarare om de var villiga att rabattera.

De utställde nu en faktura som de justerat rejält från offerten. De ökade arbetskostnaden rejält och drog ner material.

Jag antar … för att de skulle ge oss rabatt men inte förlora så mycket själva.

Jag förvånas av det eftersom det känns konstigt. Men har det någon betydelse för mig som kund egentligen?
 
De menar alltså att ge dig avdrag i form av att öka på arbetskostnaden så att du kan göra ett större rotavdrag? Är det så det ska tolkas?
I så fall är risken för dig att du gör dig skyldig till skattefusk.
Hur stor risken att åka dit för det är vill jag inte våga mig på att sia om, men det ändrar inte det faktum att det är skattefusk.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
De menar alltså att ge dig avdrag i form av att öka på arbetskostnaden så att du kan göra ett större rotavdrag? Är det så det ska tolkas?
I så fall är risken för dig att du gör dig skyldig till skattefusk.
Hur stor risken att åka dit för det är vill jag inte våga mig på att sia om, men det ändrar inte det faktum att det är skattefusk.
Men jag har inte utställt faktura. Menar du att jag skulle ansvara för det?
 
Rickard.
tveksamt tveksamt skrev:
De menar alltså att ge dig avdrag i form av att öka på arbetskostnaden så att du kan göra ett större rotavdrag? Är det så det ska tolkas?
I så fall är risken för dig att du gör dig skyldig till skattefusk.
Hur stor risken att åka dit för det är vill jag inte våga mig på att sia om, men det ändrar inte det faktum att det är skattefusk.
Fast det måste väl ändå vara företaget som då eventuellt riskerar skattefusk?
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
De menar alltså att ge dig avdrag i form av att öka på arbetskostnaden så att du kan göra ett större rotavdrag? Är det så det ska tolkas?
I så fall är risken för dig att du gör dig skyldig till skattefusk.
Hur stor risken att åka dit för det är vill jag inte våga mig på att sia om, men det ändrar inte det faktum att det är skattefusk.
Nja.. har inte bett om det (såklart). Jag frågade om de kunde rabattera kostnaden pga en avsevärd försening.

Jag blev bara förvånad över hur de fakturerade mig. Jag är kund. Jag utställer inte fakturan.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Fast det måste väl ändå vara företaget som då eventuellt riskerar skattefusk?
Det tänker jag också. Eller? Kan jag bli ansvarig för deras faktura? Ska jag vara ärlig så har jag inte heller detalj koll på hur de jobbade eller materialet som användes. Men det ser ju onekligen märkligt ut då offerten hade en helt annan prisbild….

Det var dessutom fast pris. Men de har lagt om alla kostnader för att ge mig rabatt på det jag betalar…
 
Var har ni avtalat om angående start och slutdatum samt förseningsvite?
 
E EyEr0n skrev:
Var har ni avtalat om angående start och slutdatum samt förseningsvite?
Vi hade ett Hantverksformulär med start och slutdatum men inget förseningsvite. Vi frågade dem om de var villiga att rabattera eftersom de blev ganska grovt försenade och de ville de eftersom de var intresserade av en nöjd kund. Så rabatten var inte avtalad. Men det var inte förseningen heller 😂
 
Redigerat:
Globetrot Byggis1976 skrev:
Nja.. har inte bett om det (såklart). [...] Jag utställer inte fakturan. [...] Kan jag bli ansvarig för deras faktura?
Nej, du har inte bett om skattefusk, och du ställer inte ut fakturan, men om du vet att den är felaktig, vilket du kan dra som slutsats av den information du nu sitter på så godtar du ju en faktura som du vet lurar staten på pengar. Företaget får ju i så fall pengar de inte har rätt till.
Sedan om brottsrubriceringen skulle vara "skattefusk" eller "medjhjälp till bidragsfusk" eller något annat vet jag inte. Om du faktiskt kan åtalas för det vet jag inte heller.
Om jag vänder på det, är vi överens om att det är skatte/bidragsfusk, oavsett vem som gör sig skyldig till brottet? Företaget försöker sänka priset till dig genom att istället låta staten betala.
Oavsett vem som gör sig skyldig till det, vill du bidra till det?
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Det låter ju som rätt uppenbart skattefusk. Och det är din skatt som sänks genom fusket.

Så OM man tänker sig att skattemyndigheten slår ned på detta (vilket väl iofs är osannolikt), så kommer du att få betala in det ROT avdrag du har fått för mycket.

Om det sedan dessutom blir skattetillägg (40 % an undanhållen skatt) eller tom. åtal för skattebrott vet jag inte.

Även om sannolikheten att "åka dit" är väldigt låg så skulle jag ogilla upplägget starkt. Av princip, men även lite mer själviskt. OM man nu skall fiffla med skatten så bör man se till att absolut ingen annan vet eller kan bevisa det. Det är alltid riskabelt om någon får en hållhake. Du vet aldrig var du är om 3 år, antag att du precis blir finansminister, eller skall gifta dig med ngn kunglig eller... och någon undrar vad det är värt att Expressen inte får veta att du fifflade med skatten 2023. Det är kanske visserligen ännu mer osannolikt än att skattemyndigheten skulle komma på det själva. Men sådant händer.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Oavsett så är det ju en riktigt ful taktik genom att säga att man gärna kompenserar förseningen med en rabatt men istället för att kompenserar fifflar med arbetstiden så staten och ditt ROT-avdrag får ta den kostnaden?

Om det blir felaktigt med ROT så är det oftast skrivet i avtalet att denna eventuella kostnad från Skatteverket debiteras kunden om ROT-avdraget av olika anledningar skulle nekas för företaget.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sällan utnyttjat rotavdraget så jag är möjligtvis inte helt påläst.

Men i praktiken tolkar jag att det är uppdragsgivaren / den som betalar som gör avdraget på skatten, den som säljer varan handlägger egentligen bara ansökan.

Så TS har ett intresse i att se till att allt går rätt till eftersom det är TS som gör sig personligen skyldig till eventuellt fiffel, inte direkt firman, de bara hanterar ansökan åt TS.

Är firman så pass oseriös att den är villig att fiffla med avdraget för att kompensera sina brister i planeringen så kan man ju undra hur solida de kommer vara när skattmasen börjar snoka, min gissning är att de kastar TS framför bussen vid första glimten av problem.

Brukar firman dessutom hantera sina problem på detta vis finner jag det sannolikt att skattmasen redan är dem på spåren och tittar närmare på begärda utbetalningar.

Definitivt varningssignaler.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Frågan är väl hur pass rimlig avvikelsen är. I vissa fall kan man ju få ner materialkostnad genom att lägga mer arbete. Men det funkar ju inte att fakturera:
- Värmepump 1000 kr
- Installation av värmepump 10000 kr

Däremot kan det ju vara så att entreprenören har riktigt rejäla rabatter på materialet som inte syns i offerten. Istället fakturerar man kanske materialet till självkostnadspris, och höjer timkostnaden "pga inflation".
 
Tack för era svar! Ni verkar eniga om att jag har ansvar. Men hur ska jag göra? Jag kan ju inte bestrida fakturan då jag är betalningsskyldig?

Hur kommer jag åt information om hur de räknat på underlaget? Jag bad om rabatt, dvs typ förseningsvite. Jag har inte någon insikt i hur de tänkt. Kan de ha tänkt att själva reklamationen och tiden detta tog har de fakturerat och då lagt på mycket arbete (sant) men de har rabatterat material bara? Är det olagligt?

Eftersom vi inte blev så nöjda har jag o företaget i fråga ingen relation där de svarar på frågor längre. Så, mina alternativ är begränsade
 
Hur mycket skiljer det i materialkostnad från offerten till fakturan?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.